Martijn Kregting - 02 mei 2022

LG ziet kwartaalomzet met 18,5 procent groeien

LG ziet kwartaalomzet met 18,5 procent groeien image

LG Electronics (LG) heeft over het eerste kwartaal van 2022 een geconsolideerde omzet behaald van 21,11 biljoen KRW (17,53 miljard dollar). Dit is volgens het Zuid-Koreaanse elektronicaconcern de hoogste kwartaalomzet in de geschiedenis van het bedrijf. Het bedrijfsresultaat van 1,88 biljoen KRW (1,56 miljard dollar) werd positief beïnvloed door royalty-inkomsten, die weer deels tenietgedaan werden door eenmalige personeelsherstructureringskosten.

In vergelijking met het eerste kwartaal van 2021 steeg de omzet met 18,5 procent. Dee winstgevendheid kwam 6,4 procent hoger uit. Omzet en winst werden positief beïnvloed door de sterke vraag naar huishoudelijke apparaten. Volgens LG een gevolg van het feit dat consumenten zich wereldwijd richten op gezonder leven, energie-efficiëntie en woningverbetering. De omzet van de business unit Vehicle Components steeg dankzij een hogere vraag naar auto-onderdelen als gevolg van een proactieve en preventieve reactie op tekorten aan halfgeleiders voor de auto-sector.

Omzet per business unit

  • De LG Home Appliance & Air Solution Company realiseerde in het eerste kwartaal een omzet van 7,97 biljoen KRW (6,62 miljard dollar), bij een bedrijfswinst van 447,60 miljard KRW (371,68 miljoen dollar). De omzet steeg met 18,8 procent jaar-op-jaar, waarmee de business unit de hoogste kwartaalomzet behaalde. De stabiele groei was vooral te danken aan de sterke prestaties van premium-apparaten en nieuwe categorieën zoals hygiëneproducten met stoomtechnologie. De business unit Home appliance & Air solution verwacht een aanhoudende groei door de verkoop van nieuwe producten in nieuwe markten.
  • De LG Home Entertainment Company boekte een omzet van 4,06 biljoen KRW (3,38 miljard dollar) met een bedrijfswinst van 188,40 miljard KRW (156,44 miljoen dollar). De omzet steeg met 1,4 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden door de aanhoudende vraag naar premium producten zoals OLED en breedbeeld TV's in Europa en Noord-Amerika. De business unit verwacht voor de rest van dit jaar aanhoudende groei door uitbreiding van de verkoop van premium TV's, waaronder LG OLED TV's, QNED TV's en breedbeeld-TV's.
  • De LG Vehicle component Solutions Company kwam uit op een 8,5 procent hogere kwartaalomzet van 1,88 biljoen KRW (1,56 miljard dollar). De omzetstijging weerspiegelt volgens LG een preventieve reactie op tekorten aan halfgeleiders voor de auto-industrie. Het bedrijfsverlies van de business unit beperkte zich in het eerste kwartaal tot 6,30 miljard KRW (5,23 miljoen dollar). Het bedrijf heeft een beter kostenbeheer ingevoerd om de winstgevendheid verder te verbeteren.
  • LG Business Solutions Company tot slot realiseerde in het eerste kwartaal een omzetstijging van 2,02 biljoen KRW (1,67 miljard dollar), een plus van 23,7 procent ten opzichte van een jaar geleden. Dit is volgens LG vooral te danken aan de aanhoudende vraag naar producten zoals monitoren en pc-producten aan het begin van het academiejaar en aan het herstel van het B2B-segment, terwijl ook productconcurrentie en de operationele efficiëntie verbeterden.