Gartner: Succesvolle CDO's koppelen data aan bedrijfsresultaten

01-05-2022 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

Gartner: Succesvolle CDO's koppelen data aan bedrijfsresultaten

Chief Data Officers (CDO's) die de doelstellingen voor het genereren van inkomsten en het monetariseren van data behaalden, zijn succesvoller in hun rol dan degenen die zich voornamelijk richtten op enablement-projecten, zoals datagovernance. Dit blijkt uit de zevende jaarlijkse Chief Data Officer Survey van Gartner.

"Het is niet genoeg om gegevens goed te beheren of analytische tools te bieden", zegt Debra Logan, research vice president bij Gartner. “Data & analytics (D&A)-activiteiten moeten gericht zijn op geprioriteerde en meetbare bedrijfsresultaten, samen met het opbouwen van D&A-volwassenheid. Door de juiste vragen te stellen, zoals waarom we dit meten of wat de relatie is met waardecreatie, zal de waardelevering aan bedrijfsleiders worden bevorderd in plaats van zich te concentreren op het mogelijk maken van D&A-initiatieven.”

De zevende jaarlijkse Gartner Chief Data Officer Survey werd wereldwijd gehouden van september tot november 2021 onder 496 CDO's, chief analytics officers en andere high-level data- en analytics-leiders.

Succesvolle CDO's zijn betrokken op directieniveau

Hoewel alle respondenten zeggen dat ze contact hebben met het uitvoerend management en de CIO het vaakst, hebben goed presterende CDO's significant meer kans om projecten met de CEO te hebben die gericht zijn op waardevolle resultaten. Lage presteerders hebben meer projecten bij de CFO die kijkt naar kosten en operationele efficiëntie.

De top drie doelstellingen van de best presterende CDO's waren het verbeteren van het besluitvormingsvermogen (63%), het genereren van inkomsten (49%) en het verbeteren van de klantervaring (49%).

"Om de aandacht van de CEO en andere bedrijfsleiders te vergroten, moet de CDO op zoek gaan naar dataprojecten die zich richten op het genereren van inkomsten, het monetariseren van data en het produceren van gegevens, het verbeteren van de klanttevredenheid en het wegnemen van obstakels voor het delen van gegevens", aldus Logan. "Voor niet-commerciële organisaties zijn het bevorderen van het delen van gegevens, tevredenheid van burgers en open data allemaal goede manieren om organisatorische investeringen en succes te behalen."

Succeskloof wordt groter

De respondenten van de enquête noemden tekorten aan talent (45%), culturele uitdagingen om verandering te accepteren (40%) en gebrek aan middelen en financiering (32%) als de belangrijkste belemmeringen voor het succes van hun D&A-initiatieven.

De CDO's die binnen hun programma's actief aan de slag gingen met verandermanagement en datageletterdheid, zijn succesvoller dan hun leeftijdsgenoten. Zo zijn CDO's die veel meer investeerden in middelen en talent 1,8 keer effectiever en succesvoller met hun datageletterdheidsprogramma's dan degenen die minder investeerden.

Gebruik van data bij besluitvorming aanmoedigen

"Door de datageletterdheid binnen de organisatie te vergroten, kunnen D&A-leiders en CDO's een datagestuurde cultuur implementeren die het gebruik van data bij de besluitvorming aanmoedigt", aldus Logan. Eenenzestig procent van de respondenten zei dat de ontwikkeling van een datagestuurde cultuur een van hun belangrijkste investeringen is.

“Directieleden hebben zich gerealiseerd dat D&A in een datagedreven organisatie niet langer een bijzaak is. D&A is fundamenteel voor digitale bedrijfstransformatie en kan waarde leveren als de CDO zowel gegevens als bedrijfsprioriteiten aanpakt.”

Investeringsprioriteiten

Uit het onderzoek blijkt dat CDO's tegelijkertijd investeren in fundamentele datamogelijkheden, waaronder datakwaliteit en datagovernance, en geavanceerde mogelijkheden zoals machine learning (ML) en AI en datageletterdheid. Wat investeringen betreft, wordt databeheer door 80% van de respondenten aan de top gerangschikt. 59% noemt ML en AI en geavanceerde analyses als hun vijfde investeringsprioriteiten in 2021.

Gartner-klanten kunnen meer lezen in "CDO Agenda 2022: Pull Ahead By Focusing on Value, Talent and Culture.” Lees daarnaast meer over hoe D&A-leiders bedrijfswaarde creëren in het gratis Gartner e-book 2022 Leadership Vision for Data & Analytics Leaders.

Gartner Data & Analytics Summit

Gartner-analisten geven aanvullende analyses van data- en analysetrends tijdens de Gartner Data & Analytics Summits 2022, die van 9-11 mei in Londen plaatsvinden.

Terug naar nieuws overzicht