Martijn Kregting - 28 april 2022

Uniconta: We zoeken resellers die meer willen dan alleen doorverkopen

Uniconta: We zoeken resellers die meer willen dan alleen doorverkopen image

ERP-aanbieder Uniconta wil met zijn oplossing de vleugels uitslaan op de Nederlandse markt. Het bedrijf zoekt daarvoor vooral partners die meer willen dan alleen licenties doorverkopen. “We hebben hier nu ruim honderd klanten en dat aantal groeit”, vertelt Uniconta-Nederland directeur Stefan van den Brink. “We willen graag samenwerken met resellers die hun kennis van zaken van verticals inbrengen. Om duidelijk te maken wat wij voor onze kanaalpartners kunnen betekenen, nodigen we iedereen uit om op 11 en 12 mei naar onze UniXperience te komen.

Uniconta levert cloudgebaseerde software voor ERP-toepassingen. In totaal telt het platform negen modules. Uniconta is opgericht in Denemarken en heeft inmiddels de vleugels uitgeslagen naar onder meer Duitsland en Nederland. Het bedrijf heeft zo’n 6.000 klanten, waarvan de meerderheid nog in Denemarken maar een groeiend aantal daarbuiten. In Nederland telt Uniconta al ruim honderd klanten en dat aantal groeit snel.

Van den Brink hierover: “Onze uitdaging is om al deze klanten tijdig te helpen. Uniconta zoekt meer resellers. We hebben de klanten wel, maar niet de partners om alles te implementeren. We hebben dus meer kanaalpartners nodig die weten waarvoor ERP-toepassingen bedoeld zijn in hun verticals. Wij gaan ervan uit dat resellers hun klanten, hun verticals, als beste kennen en ons platform voor hen optimaal kunnen inrichten.”

Meer concurrentie

Van den Brink merkt dat Nederland een andere markt is dan Denemarken, waar de concurrentie op het gebied van ERP-systemen beperkt is. “Hier is die concurrentie veel groter, dus dat vergt dat we beter uitleggen aan zowel potentiële klanten als kanaalpartners wat onderscheidend mogelijk is ten opzichte van die brede range rivalen. Dat betekent niet dat we verwachten dat een reseller voortaan alleen ons verkoopt, maar ik denk dat het goed kan zijn om ons erbij te hebben als alternatief.”

Het onderscheidend vermogen van Uniconta is volgens Van den Brink dat het platform op de allernieuwste technologie draait. “We zijn in ieder geval het snelste ERP-systeem ter wereld, dat durf ik wel te zeggen. Onze software kan heel veel transacties tegelijkertijd aan. Zo lopen alle transacties van Thuisbezorgd in Scandinavië en de Baltische staten via Uniconta. Of Too Good to Go, met miljoenen transacties per week.”

Financieel onderscheid

Ook op financieel gebied denkt Van den Brink dat Uniconta zich kan onderscheiden. Een eenpitter kan met het systeem gaan werken tegen een betaalbare prijs, maar ook een bedrijf dat actief is in 23 landen en een aantal honderd gebruikers van het platform heeft. “Dat vergt ook zeer uiteenlopende types resellers en we zoeken ze allemaal. Van kleine aanbieders die zonder maatwerk vaste templates uitrollen tegen een vast bedrag tot en met resellers die gewend zijn aan grote projecten en implementaties en die per klant maatwerk kunnen leveren op basis van onze modules.”

Voor resellers is het financieel onderscheid onder meer dat Uniconta hen permanent 40 procent van de marge op geleverde Uniconta-licenties geeft, zolang een klant Uniconta gebruikt. “Daarmee maken we ook duidelijk hoe belangrijk we de rol van kanaalpartijen vinden. Zij kennen hun klanten en hun verticals en het zijn ook hún klanten. Zij doen de integratie en de eerstelijns support. Ik denk dat dat iets is dat veel van de grotere ERP-aanbieders een beetje vergeten zijn.”

Focus op financiële aspecten

Maar hoe kan het dan dat Uniconta in staat is om die 40 procent marge te geven zolang een eindklant Uniconta blijft gebruiken. Daar zijn volgens Van den Brink meerdere redenen voor. “Veel van de grotere partijen stoppen enorm veel geld in marketing. Wij sponsoren geen theaters of voetbalclubs om daar onze naam aan te verbinden. We ontwikkelen geen platform dat alles voor iedereen kan. Wij leggen de focus op de financiële aspecten van bedrijfssoftware – basis-ERP - en gaan daarmee de diepte in. Zo kunnen we ontwikkelkosten beperken en toch concurrerende software leveren.”

In de samenwerking met resellers verwacht Uniconta wel een en ander van deze partij. “Wij gaan onszelf niet via allerlei marketing in elke vertical presenteren. De resellers kennen hun verticals en kunnen klanten in deze verticals het beste vertellen wat die aan ons platform hebben. We gaan er vanuit dat de partners die wij zoeken veel kennis meebrengen van hun vertical of verticals en weten wat klanten hier nodig hebben om van ons basis-ERP-platform maatwerk voor hen te maken.”

Een reseller die alleen wil doorverkopen, is bij Uniconta dan ook niet aan het juiste adres, benadrukt Van den Brink. “Je krijgt een goede marge, maar daar zul je eigen inbreng voor moeten meenemen. Bijvoorbeeld een training bij ons volgen, marketing regelen, eerste- en tweedelijns support bieden. Wij weten ook niet wat voor support een bedrijf in de mode of in de metaalsector nodig heeft en gaan die kennis ook niet opbouwen. Daar hebben we die partner voor nodig. Kortom, het vergt enige investering aan de kant van een reseller, maar op de lange termijn is het de moeite waard.”

UniXperience

Om al deze elementen beter onder de aandacht te brengen, organiseert Uniconta om op 11 en 12 mei in de Reehorst in Ede de UniXperience, om resellers duidelijker te maken wat Uniconta hen te bieden heeft. Zo wordt het partnerprogramma toegelicht en komt een grote klant samen met zijn IT-aanbieder vertellen hoe de uitrol en het gebruik van Uniconta in de praktijk gaat. “Wij kunnen daar wel een verhaal over ophangen, maar ik denk dat een reseller en diens klant dat veel beter kunnen.”

https://www.uniconta.com/nl/save-the-date-unixperience-2022/

Waarbij de relatie met resellers op de eerste dag centraal staat, presenteerden op 12 mei alle aanbieders van API’s zich – waarbij potentiële kanaalpartners ook van harte welkom zijn. In totaal zijn er al honderden API’s om de integratie van Uniconta met andere toepassingen en systemen te faciliteren.

“Het merendeel is oorspronkelijk gericht op de Deense markt, maar een groeiend deel kan ook in Nederland gebruikt worden. Van die partijen die met Uniconta kunnen koppelen – van webshops tot magazijnoplossingen en van webshops tot en met systemen voor buitendienstbegeleiding– is een flink deel op 12 mei op de UniXperience aanwezig.”

Verder kijken

Een deel van deze software-aanbieders richt zich op de Nederlandse markt, een deel kijkt ook verder, bijvoorbeeld naar onze activiteiten in Duitsland en Denemarken. Behalve dat het voor resellers goed is om te weten met welke systemen Uniconta direct kan koppelen, kunnen zij hier zelf weer nieuwe business-mogelijkheden vinden, stelt Van den Brink.

“Mocht je als reseller bijvoorbeeld internationaal actief willen worden, dan kun je via ons en de bedrijven die met ons koppelen kijken naar samenwerking hiervoor. Maar dat geldt ook voor de Nederlandse markt. Wij willen software-aanbieders en resellers hiervoor op de 12e samenbrengen. Kijk, als je alleen ERP-oplossingen wil doorverkopen, moet je dat vooral blijven doen. Maar wil je de diepte in, wil je de combinatie gaan maken met een snelgroeiende markt zoals van webshops, dan ben je bij ons en bij ons congres aan het juiste adres.”

Auteur: Martijn Kregting

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Schneider Electric BN BW start week 27 tm week 29
Schneider Electric BN start week 27 tm week 29