Als slechthorende de werkvloer op

29-04-2022
Deel dit artikel:

Als slechthorende de werkvloer op

Een hoortoestel helpt mensen met gehoorproblemen om in het dagelijks leven beter te kunnen horen, maar ook op de werkvloer kan het van grote toegevoegde waarde zijn. In bepaalde functies is een goed gehoor van essentieel belang en helpt het je om op de werkvloer beter te kunnen functioneren. Denk aan situaties als een vergadering, een telefoongesprek of een discussie met een klant. Dit zijn in alle gevallen situaties waarbij een goed gehoor je werk makkelijker en fijner maakt. Als een werknemer baat heeft bij een hoortoestel of werkplekaanpassing in verband met gehoorproblemen, kunnen er in sommige gevallen aanpassingen geregeld worden. In dit artikel vertellen we je er meer over.

Werkplek aanpassen voor slechthorenden

Een hoortoestel kan een prima middel zijn om tijdens het werk beter te kunnen horen. Geen enkele functie en werkplek is echter hetzelfde. Bij de ene functie ben je veel in contact met anderen en praat je veel, terwijl een andere functie in alle rust wordt uitgevoerd. Bovendien is de werkplek overal anders. Zo zijn er drukke werkplekken met veel rumoer of ruis om je heen, maar komen rustige werkplekken waar je niet gestoord wordt ook veel voor. Het is niet ongebruikelijk om samen met de werknemer te kijken in welk type ruimte hij of zij het beste kan functioneren, zonder te veel last te hebben van gehoorproblemen.

Speciale apparatuur

Het is mogelijk om specifieke apparatuur te verbinden met een hoortoestel, om zo het werkcomfort van slechthorenden te vergroten. Denk aan een speciale vergadermicrofoon of een draadloze verbinding met een telefoon. Voor de aanschaf van deze apparatuur kan een aanvraag worden gedaan bij een audiologisch centrum. Deze wordt bij goedkeuring vergoed vanuit de zorgverzekeringswet. Een audiologisch centrum kan bovendien advies geven over hoe een werknemer met gehoorproblemen optimaal kan functioneren binnen een bepaalde werkomgeving.

Hoortoestel aanschaffen

Niet iedereen realiseert zich dat het aanschaffen van een hoortoestel het werkcomfort kan vergroten. Het aanschaffen van een hoortoestel heeft dan ook niet bij iedereen de hoogste prioriteit. Onder slechthorenden is niet altijd bekend wat er komt kijken bij het aanschaffen van een hoortoestel en is de vraag ‘wat kost een hoortoestel’ een vraag die velen niet kunnen beantwoorden. Vanuit de zorgverzekering is er in bepaalde gevallen een vergoeding van hoortoestellen beschikbaar, maar niet iedereen is hier van op de hoogte.

Gehoorproblemen bespreekbaar op de werkvloer

Gelukkig gaan steeds meer werkgevers met hun werknemers het gesprek aan over gehoorproblemen, hoe dat de effectiviteit van het werk en het werkplezier beïnvloedt en hoe de werkgever kan helpen om dit te verbeteren. Het gesprek aangaan en het samen op zoek gaan naar een passende oplossing is al een eerste stap. Het aanschaffen van bepaalde hulpmiddelen om de werkplek aan te passen voor de werknemer met gehoorproblemen wordt (gedeeltelijk) vergoed, waardoor de werkgever niet voor al te hoge kosten komt te staan. Daarnaast kunnen het meedenken over een andere werkplek, een aanpassing in werkzaamheden of een andere verandering al bijdragen aan een stap in de goede richting.

Door: Janna van den Heuvel

Terug naar nieuws overzicht
Digital Workplace