SAP ondersteunt digitale transformatie van Britse health- en beautyretailer Superdrug

07-04-2022 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

SAP ondersteunt digitale transformatie van Britse health- en beautyretailer Superdrug

Superdrug Marketplace is een nieuw platform waarop honderden merken, van premium tot startups, samenwerken en hun producten kunnen aanbieden. Naar verwachting gaat het platform in september van dit jaar live, met de merken die Superdrug vanaf nu tot later dit jaar aan zich weet te binden.
 
Het platform – aangedreven door Mirakl, leverancier van marktplaatsoplossingen – wordt geïntegreerd in de bestaande Superdrug.com-website en biedt klanten de mogelijkheid om gemakkelijk en soepel producten te kopen van zowel gevestigde merken als opkomende nieuwe verkopers. SAP, strategisch technologiepartner van AS Watson, bood Mirakl aan om bij te dragen aan de digitale-transformatiestrategie van Superdrug. Samen hebben de twee techbedrijven Superdrug ondersteund bij het omzetten van de businesscase naar het nieuwe marktmodel, evenals bij het ontwerp en de implementatie van het uiteindelijke platform. KPS Digital is later dit jaar verantwoordelijk voor de oplevering van het project, waaronder het stroomlijnen van de customer experience en zorgdragen dat het nieuwe platform zijn kwaliteit behoudt als de belangrijkste e-commercewebsite van Superdrug.

Detailhandelsvermelding en diversiteit

De retailer hoopt dat hun marktplaats de deelnemende merken - die niet over de infrastructuur beschikken voor een nationale detailhandelsvermelding – in staat zal stellen om met Superdrug samen te werken en hun klanten eenvoudig en snel van de mooiste beautyproducten te voorzien. Naast beautymerken heeft Superdrug ook oog voor de grootste wellnesstrends, waarbij alles van wearables tot gezondheidstests wordt overwogen. Dit helpt een verscheidenheid aan merken om alsnog een vermelding veilig te stellen.
 
Superdrug streeft bovendien naar het op de voorgrond brengen van luxemerken die aansluiten op de kernwaarden van zijn klanten, met een bijzondere focus op black-owned bedrijven en merken. Dit bouwt voort op de Shades of You-verplichting van de retailer voor meer diversiteit in retail. Ook vrouwelijke ondernemers en genderneutrale gezondheidsproducten zullen prioriteit krijgen.
 
Vooruitstrevende merken die de mogelijkheid van een detailhandelsvermelding hebben afgewezen worden eveneens door Superdrug opgeroepen contact op te nemen om over toetreding tot de marktplaats te praten.

Omnichannel-retailstrategie

Van de toegetreden merken wordt dezelfde hoge kwaliteit customer experience verwacht als die de winkeliers van Superdrug gewend zijn, ondanks dat merken, beautysalons en externe retailers onafhankelijk te werk gaan.
 
De lancering markeert de volgende ontwikkeling in Superdrug’s omnichannel-retailstrategie, waarbij onlangs het ‘eindeloze winkelgangpad’ werd gelanceerd. Hiermee kunnen klanten producten uit de winkel bestellen die op dat moment niet op voorraad zijn. Ook kunnen zij producten in hun lokale winkels aanschaffen van merken die zij eerder niet in de Superdrug-schappen terugzagen.

Terug naar nieuws overzicht
Digitale Transformatie