Wouter Hoeffnagel - 30 maart 2022

Nieuwe Nederlandse massaclaim tegen Apple

Nieuwe Nederlandse massaclaim tegen Apple image

Opnieuw dient een Nederlandse stichting een massaclaim in. De claim is ditmaal gericht op Apple, dat zich volgens Consumer Competition Claims schuldig maakt aan misbruik van haar machtspositie. Miljoenen Nederlandse en Europese consumenten zouden hiervan schade ondervinden, en daarom recht hebben op compensatie. De stichting eist een schadevergoeding van bijna 5 miljard euro van Apple.

De zaak draait om aankopen in de App Store en in-app aankopen op apparaten van Apple. De stichting stelt dat Apple de keuzevrijheid beperkt en 'excessieve, monopolistische prijzen' in rekening brengt. Ook wijst de stichting erop dat het Amerikaanse techbedrijf in de voorwaarden voor app-ontwikkelaars concurrentie met haar eigen App Store en betalingsapplicatie verbiedt.

'Excessieve, monopolistische tarieven'

"Het gedrag van Apple is onrechtmatig. Consumenten betalen uiteindelijk voor de excessieve, monopolistische tarieven van Apple en het gebrek aan keuzevrijheid. Ontwikkelaars van apps rekenen de excessieve tarieven (meestal 30%) namelijk door aan consumenten. Je betaalt als consument dus veel te veel voor iedere betaalde app die je downloadt. Bovendien betaal je ook te veel voor alle aankopen die je daarna binnen een app doet (in-app aankopen). Ook bij abonnementen die je afsluit via Apple betaal je te veel", schrijft Consumer Competition Claims op haar website.

De stichting stelt via onderhandelingen met Apple geprobeerd te hebben om tot een oplossing te komen. Consumer Competition Claims vroeg Apple hierbij vrijwillig te stoppen met haar 'onrechtmatige handelen' en een schadevergoeding te betalen aan consumenten. Dit leidde echter niet tot een oplossing. De stichting start daarom nu een rechtszaak. Het gaat daarbij om een collectieve actie in Nederland tegen Apple. In de zaak worden volgens de stichting de belangen van Europese consumenten vertegenwoordigd.

Consumenten kunnen meedoen met de claim indien zij na september 2019 in de EU een betaalde app hebben gekocht of een in-app aankoop hebben gedaan. In totaal eist de stichting een schadevergoeding van bijna 5 miljard euro. Dit is exclusief gederfde rente. Meer informatie is hier beschikbaar.

Collectief Big Tech Fair Play

Het is de tweede massaclaim die draait om betaalde apps en in-app aankopen op het iOS-platform. Ook een initiatief van Alexander Klöpping diende eerder een claim in, zowel bij Apple als Google. Via het collectief Big Tech Fair Play eist de stichting een miljard euro. Het collectief stelt dat Apple en Google hun marktpositie misbruiken door hun betaalmethode verplicht te stellen. Klanten betalen hiervoor te veel voor aankopen, meldt het collectief.

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024