Redactie - 31 maart 2022

Alation: de juiste data is cruciaal voor een onderneming

Alation: de juiste data is cruciaal voor een onderneming image

In deze tijd is big data een alom bekend probleem. Alles wat digitaal aangesloten is levert data op. Het datastuwmeer van bedrijven loopt over van alle verzamelde data en alleen een juiste analyse maakt data waardevol.

Satyen Sangani de CEO & co-founder van start-up Alation uit Redwood City in Californië maakt hier zijn missie van: “To empower a curious and rational world”. Eind vorige eeuw was er maar één waarheid, de selectie op basis van meta data. Via de meta data werd geanalyseerd en gepresenteerd met tooling gebouwd in een traag en omslachtig IT-proces. De tweede generatie, de data governance, maakt al gebruik van systemen die maatwerk kunnen leveren. Tableau en QLIK zijn daarvan representanten. Er is dan directe toegang tot de data en medewerkers kunnen via templates snel toegang krijgen tot recente gegevens die voor hun werk relevant zijn.

Inmiddels zijn AI en ML en verschillende diensten in de cloud (SaaS) beschikbaar die een catalogus vormen om data toegankelijk te maken. Alation claimt daarom dat zij voor elke medewerker de juiste data vindbaar maken, zonder de hulp van additionele specialisten.
In het kort omschreven is Alation een systeem dat zelf leert wie welke data, wanneer en waar nodig heeft. Hierbij wordt het kaf van het koren gescheiden, want het datalake bevat doorgaans maar 15% data die relevante is. De overige data is niet perse zinloos, maar kan wel geoptimaliseerd worden om ruimte te besparen.

Alation levert zelf geen datalakes aan de klanten, men analyseert slechts de opgeslagen data en veredelt die met zijn eigen meta data. Via die meta data verloopt het selectieproces. Satyen Sangani: “Het is onze taak om het proces zo simpel en handig te maken, dat de gebruikers het leuk gaan vinden om er mee te werken. Dat verbetert uiteindelijk de bedrijfsvoering en voorkomt dat medewerkers toegang krijgen tot data die niet voor hen bestemd is.”

Alation heeft al ruim 300 klanten waarvan meer dan 50 in EMEA. De service kan on-premises in een de cloud geleverd worden op basis van een abonnement dat uitgaat van volume, het aantal gebruikers en het aantal streams.

Door: Hans Steeman