Wouter Hoeffnagel - 29 maart 2022

Eerste Kamer akkoord met verbod op nepreviews en misleidende zoekresultaten

Eerste Kamer akkoord met verbod op nepreviews en misleidende zoekresultaten image

De Eerste Kamer stemt in met de modernisering van de consumentenbescherming. De nieuwe wetgeving omvat onder meer een verbod op het plaatsen van nepreviews bij webwinkels en misleidende zoekresultaten. De nieuwe wetgeving treedt eind mei in werking.

Minister Micky Adriaansens (EZK): “Met deze regelgeving maken we vanaf mei een sterkere vuist tegen nepreviews. Ook moeten online platforms en winkels altijd duidelijk maken bij zoekresultaten dat het betaalde reclames betreft of dat er is betaald om een hogere plaatsing te krijgen. Platforms moeten bovendien consumenten laten weten wie verantwoordelijk is (verkoper of platform) voor levering, en afhandelen van retourzendingen. Dit past binnen mijn aanpak om het volledig en duidelijk informeren van de consument in de digitale economie te verbeteren en misleiding te stoppen.”

Reviews op echtheid controleren

Handelaren moeten consumentenbeoordelingen voortaan op echtheid controleren voordat zij deze als recensie of aanbeveling mogen plaatsen. Per 28 mei 2022 treedt ook een verbod in werking op het tegen betaling laten plaatsen van valse consumentenbeoordelingen door derden. Verkopers moeten consumenten bovendien gaan informeren en of zo ja hoe zij controleren of reviews afkomstig zijn van consumenten die daadwerkelijk het product hebben gekocht.

De wetgeving verplicht webwinkels aan consumenten te communiceren of zij een gepersonaliseerd prijsaanbod krijgen. Bijvoorbeeld doordat een algoritme bijhoudt dat zij hebben gekocht en welke websites zij hebben bezocht. Ook omvat de wetgeving een verbod op het weergeven van zoekresultaten zonder duidelijk te maken dat het om betaalde reclame gaat of partijen betaald hebben om een hogere plaatsing te krijgen. Deze laatste bepaling is onder meer van toepassing op Google, dat betaalde advertenties weergeeft in de zoekresultaten van zijn zoekmachine.

Informatie over (retour)zendingen

Webwinkels moeten voortaan ook duidelijke informatie geven over zendingen en retourzendingen. Zo moeten zij de consument informeren over wie verantwoordelijk is voor de levering en het afhandelen van retourzendingen. Zo moet het voor de consument altijd duidelijk zij wie hij moet benaderen bij problemen. Tot slot moet altijd duidelijk zijn hoe de volgorde van het zoekresultaat dat de consument gepresenteerd krijgt op een platform tot stand is vastgesteld.

Ook nieuw is dat gratis digitale diensten waarvoor persoonsgegevens moeten worden opgegeven meer informatie moeten verstrekken aan gebruikers. Het gaat daarbij om informatie over de duur van het contract en hoe dat kan worden beëindigd. Consumenten krijgen het recht om binnen veertien dagen de overeenkomst zonder reden te ontbinden. Dat betekent ook dat zij op dat moment hun persoonsgegevens 'terugkrijgen'. De aanbieder moet in dat geval de verwerking van deze data stoppen.

Vanaf eind mei in hele EU van kracht

Eind mei 2022 moet de wetgeving in de hele Europese Unie (EU) worden toegepast. Consumenten krijgen hierdoor in de EU overal dezelfde bescherming. De wetgeving is ook van toepassing op online aankopen over de grens. Bij overtredingen werken Europese toezichthouders daarom samen. Zo kunnen zij in één of meerdere lidstaten boetes opleggen, die minimaal 4% van de omzet van het bedrijf in het betrokken land bedraagt.