Redactie - 01 april 2022

Centralpoint wordt Dustin: een merk, een team, een bedrijf

Het van oorsprong Scandinavische Dustin wil de Europese footprint vergroten. In de Benelux-markt heeft de IT-aanbieder vorig jaar april zijn aanwezigheid uitgebreid met de overname van value added reseller Centralpoint. In 2018 betrad het bedrijf de Nederlandse markt door de Vincere Group te kopen, een specialist in managed services en IT-oplossingen. Met Centralpoint erbij ontstaat er een groep met een omzet van circa 2 miljard euro. “Met de combinatie van hard- en software van Centralpoint en het service-aanbod van Vincere willen we de komende jaren onder de naam van Dustin de steeds complexere IT-omgeving van organisaties zo simpel mogelijk houden”, stelt Thomas Ekman, president en CEO van Dustin.

Dustin begon in 1984 met de verkoop van hard- en software en breidde al snel uit naar diensten, vertelt Ekman. Hij staat sinds 2018 aan het hoofd van de organisatie en was voorheen onder meer CEO van Tele2.

Dustin is onder Ekman verder gegroeid, net als de footprint in andere delen van Europa - in een veelheid aan zowel publieke als private sectoren. Organisaties vanaf mkb tot en met enterprises worden bediend met een al in de jaren ’90 ontwikkeld online, kostenefficiënt platform om klanten te bereiken. En dat in een periode waarin internet nog in de kinderschoenen stond en het woord cloud in de IT-sector nog niet bestond.

Ekman: “IT was in die periode relatief klein qua omvang en impact. Met de groei van het belang van IT groeide ook de complexiteit ervan in systemen, en in het aanbod door onder andere vendoren, distributeurs en resellers. Wij zien ons bestaansrecht in een positie tussen deze partijen en hun eindgebruikers in, als een aggregator die de complexiteit van IT kan verminderen. Deze rol wordt steeds belangrijker voor de klant, omdat de complexiteit van hoe en waar je IT moet inzetten alleen nog maar verder groeit. Dat is een van de dingen die de pandemie, met zijn sterke groei van thuis- en hybride werken, ons ook heeft geleerd.”

Veel overeenkomsten
De uitbreiding naar Nederland en de Benelux als geheel is vanuit de Nordics gezien een vrij logische keuze, stelt Ekman. Er zijn vrij veel overeenkomsten in zowel de cultuur als de manier waarop zaken gedaan worden. Vergelijkbare overeenkomsten zijn er in de IT- en internetinfrastructuur, de hoge penetratie van mobiele toestellen en netwerken, een grote gewenning aan het gebruik van cloud-infrastructuur, toepassingen en online betalingen.

“Er ligt dus een solide digitale fundering. Tegelijkertijd heb je in Nederland te maken met een grote hoeveelheid kleine en middelgrote organisaties. In (semi-) publieke sectoren als de overheid, de zorg en het onderwijs, in de dienstverlening en logistiek en in de industrie. Dat biedt veel mogelijkheden om bedrijven met een service-aanbod vanuit de cloud te bedienen.”

Logische volgende stap
Met de overname, van de zeven onder de Vincere-vlag opererende resellers in 2018, begon Dustin zijn Benelux-activiteiten. Voor verdere groei was schaalgrootte in hard- en software echter noodzakelijk. De overname van Centralpoint was een logische volgende stap. “Centralpoint brengt, behalve zijn focus op hard- en software, veel kennis mee van de publieke sector en aanbestedingen van grootzakelijke ondernemingen. Dat is kennis die we kunnen inzetten in de Nordics. Wat dat betreft is er synergie aan beide kanten. Dustin kan namelijk zijn kennis van online platforms en het bedienen van mkb-organisaties inbrengen in onze Benelux-activiteiten. Vanuit deze krachtige combinatie en met een goede sales-organisatie kunnen we deze vrij gefragmenteerde markt eenvoudig en efficiënt bedienen.”

Beslissing topmanagement
Naarmate de complexiteit van IT meegroeit met het belang ervan voor steeds meer activiteiten en processen, groeit ook het aantal stakeholders. Ekman: “IT is al lang niet meer een of ander afdelinkje in de kelder. Daarmee wordt de keuze voor het soort IT en wat je ermee doet ook een beslissing van het topmanagement. Wij kunnen met onze consultancy-diensten veel partijen helpen om tot een goed advies te komen.”

De slagkracht van Dustin is dusdanig toegenomen dat het dit advies kan onderbouwen met een breed portfolio aan producten en diensten, voor elke organisatie van mkb via midmarket tot grootzakelijk, met een mix van on premise, as-a-service en hybride cloud. Dit alles zal in Nederland ook plaatsvinden onder de vlag van Dustin, benadrukt Ekman. “We bouwen aan één bedrijf, één merknaam in alle landen waar we actief zijn. Als aggregator moet je een duidelijke, transparante en efficiënte marktaanpak hebben.”

Europees powerhouse
De afgelopen vier jaar is de onderneming via organische groei en overnames verdubbeld in omzet, iets dat Dustin de komende vier jaar wil herhalen. Uiteindelijk wil Dustin uitgroeien tot een Europees powerhouse, dat op een eenduidige manier en via hetzelfde platform eenzelfde aanbod aan soft- en hardware, as-a-service en consultancy kan bieden, ongeacht in welk land – of landen een klant actief is. Daarbij brengt elke regio – zoals de Benelux - zijn eigen sterke en onderscheidende punten in die interessant zijn voor andere Dustin-regio’s.

Hoewel Dustin steeds meer IT-competenties in huis haalt, onder meer via overnames, ziet Ekman ook de noodzaak tot samenwerking. “We nemen met regelmaat organisaties over vanwege de expertise die zij in huis hebben op gebieden zoals security. Maar ook dan kun je niet alles zelf. We zullen dus ook in Nederland de samenwerking zoeken met partijen als vendors, maar ook met andere kanaalpartijen.”

Maatschappelijke trends
Dustin legt niet alleen de focus op business, maar ook op maatschappelijke trends zoals duurzaamheid, circulariteit en sociale gelijkheid/inclusiviteit. “We vinden het belangrijk om de IT-business een duurzame business te maken”, benadrukt Ekman. “We zijn daarin praktisch, met mooie maar ook pragmatische doelstellingen. Denk aan het terughalen van oude hardware, of klanten helpen met het vinden van meer duurzame producten. Tussen nu en 2030 werken we daarnaast toe naar een neutrale CO2-footprint en een volledig circulair aanbod.”

Op het gebied van sociale gelijkheid heeft Dustin zich gecommitteerd aan ‘100 acties’. Daaronder vallen bijvoorbeeld betere werkomstandigheden in fabrieken die IT-producten leveren en het verbeteren van de logistieke keten. Ekman: “Ook hier moeten we beseffen dat wat wij zelf kunnen bewerkstelligen, beperkt van aard is. We zijn onderdeel van een grote waardeketen met veel, vaak kleinere spelers. Maar door onze omvang kunnen we wel meer druk uitoefenen op die waardeketen om mee te veranderen en zo meer impact hebben.”

Uiteindelijk, stelt Ekman, moeten zaken zoals duurzaamheid, circulariteit en sociale gelijkheid een integraal onderdeel van je processen en strategie worden. “Ik denk dan aan het meten van je CO2-footprint en dat op dezelfde manier in je strategie meenemen als je EBITDA-cijfers of je winstgevendheid. Pas als zoiets normaal wordt, heb je ook een duurzaam effect ervan. Dat is ook het verschil tussen duurzaamheid als onderdeel van je strategie en – wat wij nastreven – een duurzame strategie. Dat klinkt bijna gelijk, maar er zit een enorm verschil in je aanvliegroute.”

Redeneren vanuit klant
Voor alle bestaande en potentiële partners – vendors, distributeurs, kanaalpartijen - heeft Ekman één boodschap. “Dustin redeneert vanuit de klant en wat die klant nodig heeft. Geen IT, maar een oplossing voor een probleem, een antwoord op een business-vraag. Een aggragator, zoals Dustin, kan alle benodigde IT-oplossingen bundelen en namens vendors en distributeurs aanbieden in standaard oplossingen die ook voor grotere bedrijven in deze complexer wordende IT-wereld aantrekkelijk zijn. Daar hebben we allemaal baat bij.”

Voor het groeiend aantal IT-stakeholders in organisaties is een aggregator zoals Dustin ook nuttig: als adviseur, leverancier, beheerder, één enkel aanspreekpunt. “Wij begrijpen de soms uiteenlopende belangen van de diverse afdelingen in een organisatie en kunnen die op één lijn krijgen, zodat het topmanagement uiteindelijk de beste beslissing kan nemen en de juiste tools krijgt om de business mee te ondersteunen.”

Dit alles doet Dustin straks ook in Nederland vanuit één merk en met dezelfde centrale belofte, benadrukt Ekman: ‘We keep things moving’. “Dat betekent dat we altijd onze leveringen voldoen, dat we de systemen in beweging houden, maar ook de managed services. Kortom, we houden de klant in beweging door hem altijd te voorzien van de juiste tools.”

Bekijk het video interview met Thomas Ekman.

Auteur: Martijn Kregting en Witold Kepinski