Wouter Hoeffnagel - 11 maart 2022

Europees mededingingsonderzoek naar Google en Meta

Europees mededingingsonderzoek naar Google en Meta image

De Europese Commissie start een mededingingsonderzoek naar Google en Facebook-moederbedrijf Meta. Het onderzoek draait om een akkoord tussen beide Amerikaanse bedrijven met betrekking tot advertenties. De Europees Commissie onderzoekt of de partijen hiermee de mededingingsregels hebben overtreden.

Het gaat concreet om het Jedi Blue-akkoord. Dit is een deal uit 2018 waarmee Meta via zijn Meta Audience Network toegang kreeg tot Google's Open Bidding-programma. Dit programma is een tegenhanger van het zogeheten 'header bieden', waarmee uitgevers advertentieruimte op meerdere advertentienetwerken gelijktijdig aanbieden om hun winst te maximaliseren.

'Google's Open Bidding verzwakken'

In een verklaring meldt Margrethe Vestager, Eurocommissaris voor Mededinging, dat de overeenkomst mogelijk als doel had een platform dat concurreert met Google's Open Bidding te verzwakken en uit te sluiten van de markt voor het tonen van advertenties op de websites en in apps van uitgevers. Het onderzoek lijkt zich enerzijds te richten op de Jedi Blue-deal, en anderzijds op potentieel machtsmisbruik door Google.

"Dit is een publiek gedocumenteerd, pro-concurrentie overeenkomst die Facebook Audience Network (FAN) in staat stelt deel te nemen aan ons Open Bidding-programma, samen met talloze andere bedrijven", zegt Google in een reactie tegen Reuters. Meta meldt: "Meta's niet-exclusieve biedingsovereenkomst met Google en de vergelijkbare overeenkomst die we met andere biedingsplatforms hebben hebben geholpen bij het vergroten van de concurrentie voor het plaatsen van advertenties."