Met de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur doet de e-commercesector een oproep aan alle aankomende raadsleden en de te vormen coalities: omarm de digitale lokale economie!
“Het is belangrijk dat gemeenten digitalisering hoog op de agenda zetten. Ook voor een vitale binnenstad moeten we vooral kijken naar hoe online en offline elkaar versterken. In plaats van zaken te verbieden, roepen we op om samen te werken aan oplossingen zoals het verduurzamen van bezorgopties en het goed inpassen van zogenaamde dark stores”, zegt Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org.
Samen met gemeenten wil Thuiswinkel.org werken aan thema’s als het maken van ruimte voor nieuwe retail, het reduceren van afval en oplossingen die gericht zijn op de krappe arbeidsmarkt. “Samen met gemeentebesturen willen we de visie op digitalisering koppelen aan krachtige formules voor de retailers én de leefbaarheid versterken in centra en kernen. Online en offline kunnen niet meer zonder elkaar”, geeft Ten Ham aan. “Omarm de digitalisering van de samenleving en zet de positieve effecten van e-commerce in voor de omgeving, de mens en het milieu.”
Om de gemeenten te helpen in het bepalen van hun beleid en een voorzet te geven in de onderwerpen die voor de e-commercesector en voor de leefomgeving belangrijk zijn, stuurde Thuiswinkel.org een pamflet naar de gemeenten. “We hopen van harte dat zij onze aanbevelingen meenemen tijdens en vooral na de gemeenteraadsverkiezingen als de coalitieakkoorden worden gesloten. Wij gaan dit pamflet opvolgen en komen met lokale projecten en initiatieven, zoals het terugdringen van verpakkingsmaterialen”, besluit Ten Ham.
Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor (web)winkels die producten en/of diensten verkopen, roept gemeentebesturen op om in hun coalitieakkoorden rekening te houden met:
Het pamflet ‘De toekomst van lokaal is ook online’ is hier beschikbaar.