Wouter Hoeffnagel - 23 februari 2022

De helft van de consumenten wil snellere en gratis bezorging

De helft van de consumenten wil snellere en gratis bezorging image

De helft van de Nederlandse consumenten (50%) is van mening dat de bezorging van online aankopen, boodschappen en etenswaren over het algemeen sneller kan. Toch zouden de meeste respondenten niet bereid zijn extra te betalen voor levering op dezelfde dag. Zo geeft meer dan 60% in elke voorgestelde productsoort aan er niets extra voor over te hebben.

Dit blijkt uit onderzoek van Capterra Nederland onder 1.003 Nederlanders die regelmatig online winkelen. Een derde van de ondervraagde consumenten zegt dat de levertijd hun keuze voor een (online) winkel altijd (6%) of vaak (27%) beïnvloedt. Voor 45% van de online shoppers heeft de levertijd soms invloed op hun keuze.

Snelle en gratis bezorging

De helft van de respondenten geeft aan dat de bezorgtijd van online aankopen sneller zou kunnen zijn. Voor retail en non-food producten vindt een kleine meerderheid een levertijd tussen de 24 en 48 uur acceptabel, maar bijna net zoveel online shoppers vinden dat de levering tussen de 12 en 24 uur zou moeten duren. Vooral bij medicijnen, elektronica, fashion en boeken wordt snelle levering binnen een dag ideaal geacht.

Voor boodschappen zouden de meeste ondervraagde consumenten (44%) willen dat ze binnen een dag worden bezorgd. Nu is dat meestal langer, namelijk tussen de 24 en 48 uur. Maar ondervraagde consumenten zijn niet bereid om meer te betalen voor bezorging op dezelfde dag, zegt meer dan 60% van de respondenten over de voorgestelde productsoorten.

Vertraging en hoge verzendkosten als grootste belemmeringen

Zouden respondenten stoppen met bestellen in een winkel die niet binnen een dag de artikelen kan bezorgen? De ruime meerderheid van de ondervraagde consumenten (80%) zou dat niet doen.

Als grootste problemen of belemmeringen bij levering, worden de vertragingen bij leveringen (42%) en hoge verzendkosten (41%) genoemd door respondenten.

Bezorgtijd voor eten en drinken binnen 30 minuten acceptabel

Ook is respondenten de vraag gesteld wat zij van de bezorging van eten en drinken vinden, waar q-commerce zich meestal op richt. Van alle respondenten bestelt 57% eten of drinken online.

De meerderheid van deze ondervraagde consumenten (38%) zegt dat ze binnen 30 minuten eten of drinken bezorgd willen hebben. Er bestaat zelfs een redelijke groep (20%) die de bezorging binnen 20 minuten ideaal acht. Dat is een flinke uitdaging voor restaurants, supermarkten en de (flits)bezorging.

Bij kwart speelt werkomstandigheden van bezorgers een rol

In de media wordt wel gesproken over de slechte werkomstandigheden van pakket- en nu ook foodbezorgers, die onder hoge druk zo veel mogelijk pakketjes of zo snel mogelijk de bestelling moeten afleveren. Zijn consumenten hier gevoelig voor? De meeste ondervraagde consumenten letten hier niet op (42%). Maar bijna een kwart (23%) let daar wel op en bestelt alleen bij bezorgdiensten waar de werkomstandigheden goed zijn. 35% let er enigszins op, maar niet altijd.

Het q-commerce onderzoek is een onafhankelijk onderzoek dat door Capterra is uitgevoerd in de vorm van een online enquête bij een ISO 20252 gecertificeerd onderzoeksbureau. In dit onderzoek worden Nederlandse consumenten ondervraagd die regelmatig online aankopen doen. De doelgroep van het onderzoek bestaat uit Nederlanders van 18 jaar en ouder. In totaal hebben 1.003 Nederlanders de online vragenlijst volledig ingevuld. De datacollectie vond plaats van 16 tot en met 25 november 2021. Meer informatie is hier beschikbaar.