Redactie - 23 februari 2022

Unified Communications draagt bij aan efficiënte en veilige communicatie binnen de gezondheidszorg

Unified Communications draagt bij aan efficiënte en veilige communicatie binnen de gezondheidszorg image

Ook al nemen de aantallen af, er zijn nog steeds zo’n 1.650 COVID-patiënten in Nederlandse ziekenhuizen opgenomen, zo valt op te maken uit de recentste cijfers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Naast de zorg over deze patiënten is ziekteverzuim en personeelstekort een groot probleem als we kijken naar de reguliere zorg. Hoe kan Unified Communications (UC) ervoor zorgen dat zorginstellingen op een efficiëntere manier kunnen samenwerken om hun cliënten en patiënten op afstand beter te kunnen bedienen?

De implementatie van UC helpt administratie, zorgverleners, cliënten en patiënten om altijd en overal te communiceren. In de huidige tijd kunnen zorgverleners op deze manier beter in contact komen met hun cliënten, patiënten en andere leden van hun organisatie. “Door systemen van communicatieapparatuur en -toepassingen met elkaar te verbinden, verbetert Unified Communications de bedrijfscommunicatie, samenwerking en productiviteit binnen de hele organisatie. Dit framework integreert verschillende real-time tools die zorgverleners toegang geven tot een grote verscheidenheid aan communicatievormen, afhankelijk van wat het meest effectief is.” zegt Lisa Smak, Global Service Delivery Lead (ACM). Lees meer.

4 Voordelen van Unified Communications:

1. Verhogen productiviteit

Wist je dat 52% van de artsen zegt dat het piepersysteem de grootste bron van frustratie is bij de communicatie op het werk? In dit geval wijzen piepers op een structureel probleem binnen de gezondheidszorg. Door verouderde technologie zoals piepers te gebruiken, verspillen artsen 45 minuten van elke werkdag aan communicatie met collega's – dat is meer dan 10% van hun dag.

Productiviteitsverlies zorgt daarmee voor minder effectiviteit in de zorg. Door de implementatie van Unified Communications zijn artsen en zorgverleners snel in staat om goede zorg te kunnen leveren. UC creëert een toegankelijke communicatielijn binnen de instelling, waardoor alle medewerkers in staat zijn om vragen van patiënten en collega’s veel efficiënter te beantwoorden.

2. Verbeteren patiëntervaring

Voorheen moesten patiënten voor het verkrijgen van informatie over hun gezondheid, de huisarts bellen en lang in de wacht worden gezet. Vervolgens begon het personeel met het vervelende proces van het patiëntendossier opzoeken, kopiëren en persoonlijk overhandigen aan de patiënt. Inmiddels is de druk op het zorgpersoneel verminderd dankzij het invoeren van sms-herinneringen, e-mails met links naar beveiligde gegevens en de mogelijkheid om recepten online aan te vragen.

Als er levens op het spel staan, moet technologie een prioriteit zijn. Door gebruik te maken van real-time communicatiemiddelen stelt UC zorgafdelingen daarnaast in staat om snel te reageren op crisissituaties en onvoorspelbare omstandigheden bij cliënten en patiënten. Zowel patiënten als zorgverleners profiteren van de optimalisatie van UC op het gebied van kwaliteit, veiligheid, snelheid, resultaten en kosten van de zorg in de hele organisatie.

3. Wereldwijde samenwerking

UC zorgt dat de samenwerking tussen afdelingen eenvoudiger wordt, niet alleen binnen de eigen instelling, maar ook in het hele land of zelfs in de hele wereld. Hoewel de meerderheid van de ziekenhuizen heeft geïnvesteerd in elektronische patiëntendossiers (EPD's) om de communicatie te verbeteren, zijn zorgverleners van mening dat dit niet genoeg is. In feite gelooft 94% van de verpleegkundigen niet dat EPD's een positieve invloed hebben gehad op de communicatie tussen artsen en verpleegkundigen. Dit wordt gedeeltelijk toegeschreven aan hoe ingewikkeld veel EPD's zijn. Met behulp van UC kunnen zorgverleners eenvoudig gegevens zoals EPD's delen en direct vragen.

4. Video-vergaderen

Een van de meest revolutionaire manieren waarop UC jouw zorginstelling kan transformeren is door het integreren van videovergaderingen. Patiënten kunnen hun arts videobellen en een snelle evaluatie krijgen van veelvoorkomende gezondheidsklachten. Dit is vooral nuttig voor vragen en antwoorden, tele-therapie, en de evaluatie van visuele symptomen. Dankzij de stabiele toegang tot breedband internet en steeds nieuwe mogelijkheden binnen UC zorgt video-vergaderen voor veel potentieel in de toekomst (denk aan vergrijzing, reistijd, adoptie van slimme apparatuur).

Door: Lisa Smak (foto), Global Service Delivery Lead (ACM) bij SoftwareONE

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024