Wouter Hoeffnagel - 23 februari 2022

Gartner: Vijf tech trends waarmee automotive bedrijven te maken krijgen

Gartner: Vijf tech trends waarmee automotive bedrijven te maken krijgen image

CIO's in de automotivesector krijgen dit jaar met vijf technologietrends te maken, voorspelt marktonderzoeker Gartner. Dit inzicht helpt hen zich voor te bereiden op de software-, hardware- en digitale transformaties die plaatsvinden in de automobielsector.

"De afgelopen 100 jaar hebben autofabrikanten zich gericht op de mechanische kant van auto-ontwikkeling en hebben ze software meestal aan andere partijen overgelaten", zegt Pedro Pacheco, senior onderzoeksdirecteur bij Gartner. “Naarmate digitale technologie de onderscheidende factor in de auto wordt, wordt software de belangrijkste aanjager van winstgevendheid voor autofabrikanten. Uiteindelijk wordt het doel van originele apparatuurfabrikanten (OEM's) om technologie- of softwarebedrijven te worden."

Trend 1: autofabrikanten herzien hun benadering van hardwaresourcing

Autofabrikanten herevalueren hun bestaande voorraadstrategie op basis van het just-in-time (JIT)-principe. OEM's en Tier 1-leveranciers hadden hierdoor geen buffer om op terug te vallen tijdens de chiptekorten van de afgelopen jaren. Als gevolg hiervan bekijken autofabrikanten hoe ze omgaan met chipfabrikanten en overwegen ze hun eigen chips te ontwerpen.

Gartner voorspelt dat tegen 2025 50% van de top 10 auto-OEM's hun eigen chips ontwerpen en directe, strategische, langdurige werkrelaties met chipbedrijven aangaan. Tegelijkertijd geven zij naar verwachting JIT op.

Trend 2: Digitale reuzen integreren de auto in een holistisch ecosysteem

In 2022 breiden digitale reuzen, zoals Amazon Web Services (AWS), Google, Alibaba of Tencent, hun voetafdruk in voertuigtechnologie voortdurend uit. "Deze technologiebedrijven brengen de auto dichter bij hun respectieve ecosystemen, wat op zijn beurt nieuwe voertuiggerelateerde diensten opent", aldus Pacheco.

Gartner voorspelt dat tegen 2028 70% van de verkochte voertuigen het Android Automotive-besturingssysteem zal gebruiken, tegen minder dan 1% vandaag. "Omdat het moeilijk is om alleen technologie en software te ontwikkelen, kunnen autobedrijven samenwerken met digitale giganten om van software een belangrijke inkomstenbron te maken, of enorme interne middelen opbouwen om dit grotendeels zelf te bereiken", zegt Pacheco.

Trend 3: Open data en open-source samenwerkingsmodellen winnen aan momentum

In 2021 hebben verschillende technologiebedrijven open-source besturingssystemen voor voertuigarchitectuur en een open platform voor elektrische voertuigen (EV) gecreëerd. Deze benadering van het adopteren van nieuwe partnerschapsmodellen in de automobielsector neemt in 2022 toe, voorspelt Gartner.

Daarnaast kijken automotive bedrijven steeds vaker op een vergelijkbare manier naar data als de tech wereld. “Hun doel is niet om data te verkopen, maar om ecosystemen te bouwen of te integreren die hen toegang geven tot een grotere diversiteit aan data. Met als doel het ontwikkelen van boeiendere functies of digitale diensten”, aldus Pacheco.

Trend 4: Gevestigde autofabrikanten versterken OTA als hun belangrijkste digitale inkomstenkanaal

Vorig jaar waren er grote veranderingen in de automotive over-the-air (OTA) softwaremarkt toen verschillende autofabrikanten software-updates begonnen aan te bieden. Aangezien de meeste autofabrikanten de hardware van de voertuigen hebben bijgewerkt om software-updates mogelijk te maken, schakelen zij nu over naar een verdienmodel dat is gebaseerd op services in plaats van de verkoop van het actief.

Gartner-analisten voorspellen dat tegen 2023 de helft van de top 10 autofabrikanten ontgrendelingen en capaciteitsupgrades aanbieden via software-updates die kunnen worden gekocht na de verkoop van het voertuig.

Trend 5: Autonome voertuigen: meer regelgeving, maar commercialiseringshindernissen blijven bestaan

Ondanks verbeterde detectietechnologieën, de steeds geavanceerdere waarnemingsalgoritmen en de voortschrijdende regelgeving en normen, blijven ontwikkelaars van autonome voertuigen worstelen met het schalen van autonome operaties naar nieuwe steden of geografische gebieden.

Autofabrikanten kondigen in toenemende mate autonoom rijdende auto's van niveau 3 aan en werken aan de inzet van zowel zelfrijdende vrachtwagens van niveau 4 als commerciële robotassen. Het bewijzen van de veiligheid en effectiviteit van autonome technologie duurt echter lang. Uitgebreide simulaties en tests maken de commercialisering in de praktijk langzaam en duur. Daarnaast spelen ook zaken als aansprakelijkheid bij een ongeval en daarmee samenhangende juridische en maatschappelijke overwegingen een rol. Zoals hoe door mensen aangedreven voertuigen interactie hebben met een AI-aangedreven voertuig.

“De zeer hoge R&D-kosten voor robotassen of Level 4-trucks belemmeren de snelheid van adoptie in termen van dekking, maar ook in het leveren van ROI. Dit is ironisch, aangezien een van de belangrijkste voordelen van autonoom rijden het verlagen van de operationele transportkosten is”, zegt Jonathan Davenport, onderzoeksdirecteur bij Gartner.

Gartner-analisten voorspellen dat er in 2030 wereldwijd vier keer zoveel autonome robotassen van niveau 4 actief zijn dan taxi's in 2022.

Rapport

Gartner-klanten kunnen meer lezen in het rapport "Top 5 Automotive Technology Trends for 2022".