Witold Kepinski - 04 februari 2022

Amazon ziet omzet en winst verder stijgen

Amazon ziet omzet en winst verder stijgen image

Amazon.com heeft zijn financiële resultaten bekendgemaakt voor het vierde kwartaal dat eindigde 31 december 2021. De netto-omzet steeg met 9% tot 137,4 miljard dollar in het vierde kwartaal. De nettowinst steeg tot 14,3 miljard dollar in het vierde kwartaal. De omzet van het cloud onderdeel AWS steeg met 40 procent tot 17,78 miljard dollar.

Voor het volledige jaar 2021 tikt Amazon af op een netto omzet van 469,8 miljard dollar, een stijging van 22 procent. De operationele winst komt op 24,9 miljard dollar (komende van 22,9 miljard dollar) en de nettowinst op 33,4 miljard dollar. Een jaar eerder was dit nog 21,3 miljard dollar.

AWS
Amazon Web Services, de cloudafdeling van het bedrijf, haalde een netto omzet van 17,8 miljard dollar, een stijging van veertig procent ten opzichte van het laatste kwartaal in 2020. De operationele winst stijgt naar 5,3 miljard dollar of 37 procent meer dan een jaar geleden.

CNBC merkt daarbij op dat AWS ongeveer 13 procent uitmaakt van het Amazon conglomeraat, maar wel goed is voor 153 procent van de operationele winst. Dat klopt wiskundig niet (de winst van AWS bedraagt iets meer dan een derde van de totale nettowinst van Amazon), maar CNBC komt tot die vaststelling omdat sommige onderdelen van Amazon verlies draaien dat AWS goedmaakt.

Nieuwe klanten
Verder redeneert de zakenzender dat het goed gaat met AWS ondanks de regelmatige pannes het afgelopen kwartaal. Maar ook dat slaat nergens op. Migreren van cloudpartner is immers een proces dat maanden kan duren. Zelfs al zouden de pannes tot grote ontevredenheid leiden, dan is het effect daarvan ten vroegste later dit jaar te merken.

Wat wel klopt is dat AWS veruit de grootste cloudprovider blijft en ook afgelopen kwartaal een aantal opmerkelijke klanten kon binnenhalen. Zo zal Meta, het vroegere Facebook, AWS als langetermijnpartner aanstellen rond AI-onderzoek. Technologiebeurs Nasdaq migreert naar AWS en ook Best Buy, Under Armour, Adidas en United Airlines hebben voortaan AWS als preferred cloud provider.

“Hartelijk dank aan de medewerkers van Amazon die weer een kwart van de COVID-gerelateerde uitdagingen hebben overwonnen en deze feestdagen voor klanten hebben geleverd. Gezien de buitengewone groei die we in 2020 zagen toen klanten voornamelijk thuis bleven, en het feit dat we daar in 2021 bovenop zijn blijven groeien, hebben onze Retail-teamgenoten bijna twee jaar effectief in piekmodus gewerkt. Het is een enorme inspanning geweest en ik ben dankbaar en trots op hoe hard onze teams hebben gewerkt om klanten van dienst te zijn,” aldus Andy Jassy, ceo van Amazon.

"Zoals verwacht tijdens de feestdagen, zagen we hogere kosten als gevolg van tekorten aan arbeidskrachten en inflatiedruk, en deze problemen hielden aan in het eerste kwartaal vanwege Omicron. Ondanks deze kortetermijnuitdagingen blijven we optimistisch en enthousiast over het bedrijf nu we uit de pandemie komen", aldus Jassy.

Lees meer details hier.

Door: Witold Kepinski in samenwerking met Data News