Wouter Hoeffnagel - 28 januari 2022

Nederland investeerde afgelopen jaar miljoenen dollars in privacy

Nederland investeerde afgelopen jaar miljoenen dollars in privacy image

Privacy is van vitaal belang. 80% van de Nederlandse organisaties beschouwt privacy namelijk als essentieel.

Dit blijkt uit de jaarlijkse Data Privacy Benchmark Study van Cisco, die het bedrijf in aanloop naar de Europese Dag van de Privacy publiceert. Het wereldwijde onderzoek richt zich op de privacy aanpak van organisaties, de impact van privacy en de opvattingen van organisaties over dataprivacy.

Privacy is noodzaak geworden

Privacy is, door de versnelde digitalisering van onze maatschappij, voor organisaties van over de hele wereld noodzaak geworden, maar het is ook een kritiek onderdeel van het klantenvertrouwen. Voor het tweede jaar op rij gaf 90% van de ondervraagden wereldwijd aan dat ze geen aankopen zouden doen bij een organisatie die hun gegevens niet goed beschermt, 90% van de Nederlandse respondenten gaf aan dat externe privacy-certificeringen belangrijk zijn in hun aankoopproces.

“Er is geen twijfel mogelijk dat privacy steeds belangrijker wordt voor organisaties, ongeacht hun grootte of locatie. In Nederland rapporteert bijna 100% van de organisaties één of meerdere privacy-gerelateerde metrics aan hun raad van bestuur”, legt Harvey Jang, Cisco Vice President en Chief Privacy Officer, uit. “We zien dat privacy steeds vaker deel uitmaakt van de essentiële vaardigheden en kernverantwoordelijkheden van security-professionals.”

ROI blijft hoog

De Return on Investment (ROI) van privacy blijft voor het derde achtereenvolgende jaar hoog, met toegenomen voordelen voor kleine en middelgrote organisaties. Meer dan 60% van de respondenten wereldwijd vindt dat ze grote of zeer grote voordelen behalen met hun investeringen in privacy. Dit betreft vooral het beperken van verliezen door datalekken, het mogelijk maken van innovatie en het opbouwen van klantvertrouwen. In Nederland is het afgelopen jaar $3.5 miljoen door organisaties geïnvesteerd in privacy.

De respondenten schatten dat elke euro die ze aan privacy spenderen, gemiddeld 1,8 euro opbrengt. Dat is 0,1 euro lager dan vorig jaar. Dit zou te wijten kunnen zijn aan de pandemie, aanpassingen aan nieuwe wetgeving, onzekerheid over internationale data-overdracht en toenemende verzoeken voor het lokaliseren van data.

Privacywetgeving wordt over de hele wereld nog steeds zeer goed onthaald, ook al veroorzaakt het naleven van deze wetten een aanzienlijke uitgavenpost. Toch geeft wereldwijd ruim 80% aan dat de privacywetgeving een positief effect heeft, slechts drie procent geeft aan dat de wetten een negatieve impact hadden.

Bron van zorgen voor consumenten

Bijna 90% van de ondervraagden wereldwijd is van mening dat AI-systemen in hun bedrijf correct gebruik maken van persoonsgegevens (87%). Uit Cisco’s onderzoek naar consumentenprivacy in 2021 blijkt dat mensen toch meer transparantie willen. Ruim de helft (56%) maakt zich zorgen over het gebruik van gegevens door AI-software. Iets minder dan de helft (46%) van de consumenten vindt dat ze hun gegevens niet genoeg kunnen beschermen, met name omdat het voor hen onduidelijk is welke informatie organisaties verzamelen en wat ze ermee doen.

Cisco zet zich in voor de privacy van data en betere controle van technologieën zoals kunstmatige intelligentie. Om dit te ondersteunen heeft Cisco het Responsible AI Framework gepubliceerd. Dat is een controleproces met een concrete manier van werken voor ontwikkelingsteams, plus een duidelijk kader voor communicatie met klanten.

De volledige Data Privacy Benchmark van 2022 is hier beschikbaar.