Verschepen van goederen: wat kunnen we dit jaar verwachten?

24-01-2022
Deel dit artikel:

Verschepen van goederen: wat kunnen we dit jaar verwachten?

Met ingehouden adem volgen ondernemers en consumenten de commotie in het wereldwijde goederentransport. Terwijl mensen hun producten sneller in huis verwachten, ontstaat er verstopping na verstopping in het wereldwijde verschepingsnetwerk en blijven containerprijzen maar stijgen. Met alle gevolgen voor verwachte levertijden en consumentenprijzen. Met welke vooruitzichten kunnen ondernemers rekening houden wanneer ze over de grens inkopen? We zetten de vier meest impactvolle verwachtingen voor 2022 op een rij, en snijden een onderwerp aan dat wat hem betreft meer aandacht verdient.

De sector is meer dan ooit onderhevig aan situaties die elkaar in rap tempo opvolgen en die voor onzekerheid zorgen. De Ever Given-blokkade in het Suez-kanaal (maart 2021) laat zien hoe een incident een druppel vormt die de toch al volle vervoersketen-emmer doet overlopen. Want de logistieke industrie blijft groeien en staat onder druk. Niet voor niks verwerkte het Suezkanaal ondanks het Ever Given-incident een tiende meer schepen dan in 2020 (20.649 om 18.830). En er zijn vooruitzichten die de levertijd en -prijs van jouw inkoop gaan bepalen. Dit zijn de vier vooruitzichten op 2022:

Coronalockdowns zorgen voor grillige vaarroutes

Al direct in de eerste week van januari gebeurt het in Ningbo. Een stad vlakbij Shanghai met op twee na grootste haven van China. Quarantainemaatregelen en gelimiteerde toegang tot terminals zorgen voor flinke vertragingen in de verscheping van containers.

We hebben het in het afgelopen jaar vaker gezien dat steden en havens onverwacht op slot gingen. China, het grootste exportland ter wereld, voert een ‘zero-tolerance’-aanpak voor COVID-19, en ook vrijwel ieder ander land past regelmatig zijn maatregelen aan. Zolang de pandemie aanblijft, heeft de sector te maken met constant veranderende situaties die zorgen voor knelpunten en vertragingen. En daardoor kan ook jouw bestelling langer op zich laten wachten.

Impact van grote events als Chinese New Year en Olympische Winterspelen

Waar de periode rondom Black Friday en Kerst op lokaal niveau al zorgt voor een turbulente vervoersketen, kunnen we de Oosterse equivalent begin februari verwachten. Maar dan op veel grotere schaal. Dit jaar valt Chinese New Year bijna samen met de Olympisch Winterspelen die in het Aziatische land worden georganiseerd.

Traditiegetrouw vallen veel werkzaamheden in China stil rond Chinese New Year, met alle gevolgen voor leveringen en de vervoersketen. Dit wordt versterkt door de organisatie van een van de grootste sportevenementen ter wereld. Er bestaat een reële kans dat veel sterk vervuilende fabrieken in China hun deuren moeten sluiten om de uitstoot te verminderen terwijl de sporters in het land actief zijn. Deze en soortgelijke events hebben een bepalende impact op de levering van goederen, in dit geval vanuit China.

Containerprijzen blijven hoog

En volgens experts kunnen we er voorlopig maar beter aan wennen. De zogeheten Shanghai Containerized Freight Index, een belangrijke conjunctuurindicator die wekelijkse vrachtprijzen van het containervervoer uit tien Chinese havens over standaardroutes in de wereld toont, is in de afgelopen twee jaar gestegen van zo'n €1500 naar ongeveer €5500. Experts verwachten dat dit flinke impact gaat hebben voor de portemonnee van de consument.

Vertragingen lopen op

Dankzij knelpunten in de vervoerssector, maar ook vanwege de toenemende vraag vanuit de consument, lopen de vertragingen voor de levering van goederen hoog op. Waar de gemiddelde vertraging per container in januari 2019 nog ongeveer een halve dag was, is dit eind 2021 al ruim een week. Dit maakt het netwerk voor het verschepen van goederen steeds kwetsbaarder.

Duurzamer verschepen

Ik eindig met een onderwerp waar ik graag meer van had verwacht in 2022, maar waar we helaas nog flinke stappen in moeten maken. De scheepvaart stoot jaarlijks ongeveer 2,5 procent van alle broeikasgassen uit, voornamelijk omdat het afhankelijk is van fossiele brandstoffen. Om de milieu-impact tegen te gaan, heeft de industrie behoefte aan oplossingen om de CO2-voetafdruk te verkleinen. We moeten meer inzicht krijgen in de CO2-uitstoot en ons richten op duurzamere keuzes om goederen te transporteren. Vanuit Shypple zetten we de eerste stappen door de meest uitstootvrije boekingsoptie te promoten, door meer op biobrandstof te varen en door compensatieprogramma’s te adviseren. Maar er is nog veel meer te doen om de industrie op te schonen.

De huidige ontwikkelingen zorgen dat verschepers afhankelijk zijn van en gebaat zijn bij realtime inzicht in hun vracht. Digitale expediteurs, zoals Shypple, bieden dit.  Met dit inzicht kunnen verschepers, ondernemers en consumenten anticiperen op alle mogelijke geplande en ongeplande gebeurtenissen die impact hebben op de levering. Bovendien kunnen ze efficiënt omgaan met prijsfluctuaties en vertragingen en bewuster omgaan met duurzame vervoeropties. En dat is een flinke stap naar een schoner, flexibel netwerk voor het verschepen van goederen.

Door: Hanna Steenstra, Growth Marketer bij Shypple

Terug naar nieuws overzicht