Texas: Google en Facebook verdelen onderling advertentiemarkt

Texax State Capitol, Austin VS

15-01-2022 | door: Redactie
Deel dit artikel:

Texas: Google en Facebook verdelen onderling advertentiemarkt

Volgens de Amerikaanse staat Texas hebben topmanagers van Google en Facebook samengewerkt om de wereldwijde advertentiemarkt onderling te verdelen. Dit blijkt uit een door Texas geleide antitrustklacht tegen Google zo meldt The Register. Facebook, onlangs omgedoopt tot Meta, wordt niet vermeld als beklaagde in de klacht. 

Er zou volgens de Amerikaanse staat Texas een vermeende deal in 2017 tussen Google en Facebook zijn gesloten om kopbiedingen te beëindigen, een manier voor meerdere advertentie-uitwisselingen om eerlijk te concurreren in geautomatiseerde advertentieveilingen. De deal zijn uitonderhandeld door Facebook COO Sheryl Sandberg en onderschreven door zowel Facebook CEO Mark Zuckerberg (nu  Meta) en Google CEO Sundar Pichai,

Texas, 14 andere Amerikaanse staten en de Commonwealths of Kentucky en Puerto Rico beschuldigden Google in een rechtszaak van december 2020 van het onrechtmatig monopoliseren van de online advertentiemarkt en het manipuleren van advertentieveilingen. De eisers dienden vervolgens in oktober 2021 een nieuwe klacht met wijzigingen in.

Texas heeft nu een derde gewijzigde klacht ingediend en heeft de beschuldigingen uitgebreid met 69 extra pagina's.

Reactie Google

Een Google-woordvoerder noemt de karakterisering van de Facebook overeenkomsten door de Amerikaanse Staten onnauwkeurigDe woordvoerder voegt eraan toe dat de overeenkomst destijds publiek was, met een link naar een Facebook-blogpost uit 2018 waarin Google werd genoemd als een van zijn nieuwe biedtechnologiepartners.

Google heeft overigens eerder de beweringen in de door Texas geleide rechtszaak met klem ontkend. Google directeur economisch beleid Adam Cohen schreef toen in een blogpost in 2021 dat het om een misleidende aanval gaat.

Terug naar nieuws overzicht