Wouter Hoeffnagel - 14 januari 2022

Self-service analytics cruciaal voor datagedreven beslissingen

Self-service analytics cruciaal voor datagedreven beslissingen image

Voor een nieuw Harvard Business Review Analytic Services-rapport in samenwerking met ThoughtSpot, is onderzoek gedaan naar self-service analytics tools die eerstelijns beslissers ondersteunen. Het nieuwe rapport benadrukt dat mogelijkheden zoals search en natural language processing (NLP) van cruciaal belang zijn om te profiteren van de voordelen van een datagedreven organisatie en de waarde van de moderne datastack.

In een eerder rapport van HBR gaf 86 procent van de zakelijke leidinggevenden aan dat  medewerkers in hun organisatie betere technologie nodig hebben om datagedreven beslissingen te nemen. Ze noemden self-service analytics een belangrijke technologie die ze tegen 2022 zouden gebruiken om dit mogelijk te maken. Moderne self-service tools verhogen de snelheid, efficiëntie, nauwkeurigheid en het vertrouwen in de inzichten die eerstelijnsmedewerkers uit data halen.

"Door Covid-19 en de snelle veranderingen, moeten mensen snel zien wat er gebeurt, zodat ze real-time kunnen handelen", zegt Fern Halper, vice-president en senior director for advanced analytics bij Transforming Data with Intelligence (TDWI). "Met moderne self-service analytics kunnen gebruikers hun vragen in natuurlijke taal formuleren en inzoomen op enorme hoeveelheden data die voortdurend in de cloud worden bijgewerkt."

De kracht van analyse gedreven door search

Het nieuwe rapport laat duidelijk zien dat medewerkers datavragen op dezelfde manier moeten kunnen beantwoorden zoals ze in het dagelijks leven naar informatie zoeken. Dit is echter niet mogelijk met verouderde analytics tools. De meest vooruitstrevende bedrijven passen analytics toe op basis van search. Hierdoor kunnen gebruikers hun eigen datavragen in natuurlijke taal formuleren en onmiddellijk inzichten krijgen waarop ze actie kunnen ondernemen. Zo hoeven ze niet langer te wachten tot het datateam reageert. Deze teams hebben daarmee bovendien meer tijd voor strategische initiatieven.

Medtronic, een wereldwijd health tech bedrijf, zet self-service analytics in om te zorgen dat het datateam minder tijd kwijt is aan het beantwoorden van analysevragen van gebruikers. Hiervoor gebruikt het bedrijf een intuïtieve en vertrouwde manier voor het opvragen van de data, via een op search gebaseerde interface. Manish Motiramani, director of advanced analytics programs voor Medtronic: "Gebruikers kunnen veel meer doen afhankelijk van het datateam en zonder meerdere keren heen en weer te hoeven gaan voordat ze precies krijgen wat ze willen. De eerste drempel is dat gebruikers begrijpen dat self-service analytics hen helpt efficiënter en productiever te zijn met de informatie die ze nodig hebben.”

Waar het datateam van Medtronic eerst nog 100 procent van de analysevragen van inkoopmedewerkers beantwoordde, is dat nu nog slechts 20 procent dankzij het feit dat hun collega’s zelf hun data-analyse uitvoeren. Het datateam heeft nu meer tijd om te reageren op vragen die een diepere analyse vereisen. Ook hebben inzichten uit de historische kennis van zakelijke gebruikers geholpen bij de financiële planning, waardoor het bedrijf een aanzienlijke besparing heeft gerealiseerd.

Een datagedreven cultuur implementeren

Het creëren van een echt datagedreven cultuur vereist dat bedrijven verder denken dan alleen het uitrusten van werknemers met self-service tools. Zij moeten ook de training en het mandaat krijgen om actie te ondernemen op basis van de verkregen inzichten. Dit vereist een toegewijde benadering van change management en implementatie van nieuwe processen. Dit was volgens het onderzoek van HBR in 2020 de grootste hindernis en komt ook in het huidige onderzoek terug.  

"Veel organisaties zeggen dat ze hun gedrag veranderen, maar ondernemen geen actie. Om datagedreven te worden moeten mensen op alle niveaus van de organisatie veranderen", benadrukt Randy Bean, oprichter en CEO van NewVantage Partners.

Datageletterdheid stimuleren

Daarom is het van essentieel belang dat bedrijven programma's ontwikkelen om datageletterdheid op alle niveaus van hun organisatie te stimuleren. Initiatieven op het gebied van datageletterdheid moeten hand in hand gaan met self-service analytics zodat zakelijke gebruikers de data kunnen begrijpen, interpreteren, kritisch kunnen bekijken en ernaar kunnen handelen.

“Het is van cruciaal belang om nieuwe besluitvormers uit te rusten met de juiste oplossingen om hun eigen datagedreven inzichten te vinden, en nog belangrijker, hen in staat te stellen om op basis van deze inzichten te handelen. De sleutel om dit mogelijk te maken is self-service analytics. Geen self-service voor dataprofessionals, maar voor werknemers, partners en zelfs klanten om direct met data te werken, vragen te beantwoorden en het bedrijf vooruit te helpen”, zegt Sudheesh Nair, CEO van ThoughtSpot. “Maar we weten dat technologie slechts de eerste stap is om het volledige potentieel van data te realiseren. Mensen, processen en cultuur blijven onmisbare elementen bij elk succesvol analytics-initiatief. Dit nieuwe rapport gaat dieper in op de technologische trends en paradigma's die belangrijk zijn om nieuwe besluitvormers op een goede manier te ondersteunen.”

Bekijk hier het volledige rapport.