Richard Jonker, NETGEAR: Corona is grote boost voor ICT & AV industrie

Richard Jonker, NETGEAR

27-12-2021 | door: Witold Kepinski
Deel dit artikel:

Richard Jonker, NETGEAR: Corona is grote boost voor ICT & AV industrie

Het is een stormachtig jaar geweest, vindt Richard Jonker, VP Business Development AV over IP bij NETGEAR. Maar zoals Mohammed Ali al zei: het gaat er niet om dat ze je neerslaan, maar dat je weer opstaat. “Het is dan ook mooi om te zien hoe in de ICT- en AV-sectoren bedrijven niet alleen herstellen van deze crisis, maar er business modellen omheen hebben gebouwd.”

NETGEAR verwachtte toen de crisis begon dat er vraaguitval zou zijn op het gebied van netwerkproducten, én dat die vraag weer zou terugkomen. Misschien wel hoger dan ooit, stelt Jonker. “De vraaguitval was extreem in het tweede kwartaal van 2020, maar kwam terug in Q3 en de vraag bleef toen – meer dan verwacht - groeien zowel aan consumenten - als zakelijke kant.”

Achteraf zijn daar natuurlijk redenen voor aan te wijzen, zoals het inrichten van dubbele werkplekken thuis en op de zaak – wegens het hybride werken. Op kantoor worden werkplekken anders ingericht, omdat men meer naar de zaak komt voor zaken zoals overleg en vergaderen. Consumenten geven meer geld uit aan goede WiFi-apparatuur thuis, deels vanwege die werkplek en deels omdat men meer WiFi-devices heeft en hogere snelheden wil voor bijvoorbeeld video en gaming.

Overgang naar WiFi-6

Jonker: “We zitten nu net in de overgang naar WiFi-6 en gaan in december in Nederland over naar WiFi 6e – het bekende tri-band product, maar dan met 6 Gbit erbij, met bijna een verdubbeling weer in snelheid. We rollen al quadband-devices uit in de Europese landen waar 6e als is toegestaan.”

Dit alles levert volgens Jonker enorme mogelijkheden op. De access points die drie of vier jaar geleden gekocht zijn, redden het niet meer. Die moeten vervangen worden, aangepast aan de nieuwste standaarden en mobiele devices. “We kunnen met WiFi-6 aan alle vragen op het gebied van netwerken en security tegemoet komen, waar we met WiFi de afgelopen 15 jaar altijd net achter de vraag aanliepen. Dat geldt ook voor mobiele netwerken trouwens.”

Mensen gaan ook steeds meer over op het via de cloud uitwisselen van informatie, onderling en tussen werk en thuis. Dat moet ook allemaal goed beveiligd worden, bijvoorbeeld met simpele VPN-verbindingen speciaal voor kleinere bedrijven en consumenten. “Kortom, er zit een piek in de vraag naar WiFi 6 en tri-band, want mensen worden chagrijnig als het te lang duurt om iets te down- of uploaden, of je Zoom video hakkelt”, weet Jonker uit eigen ervaring.

Daarnaast leveren operators – Ziggo voorop – ook steeds vaker netwerksnelheid op 1 Gbps. “Je thuisnetwerkapparatuur moet dan in feite meer kunnen leveren, omdat je meer devices hebt die de bandbreedte gebruiken en vaak ook met elkaar communiceren. Die inhaalslag levert een enorme vraag op die eigenlijk al begon op de eerste dag van de lockdown en doorgaat tot de dag van vandaag.”

Integrale aanpak

Wat Jonker in Nederland nog te weinig ziet, is een integrale aanpak van zowel kantoor- als thuiswerken, inclusief een derde tijdelijke locatie of werken onderweg via 4G/5G. Veel werknemers worden door de werkgever naar retailers gestuurd die vaak ook niet wijs worden uit de overkill aan aanbod.

“Daar ligt een belangrijke taak voor resellers. Allereerst die integratie mogelijk maken, maar ook nieuwe vormen van financiering, denk aan workplace as a service. Je kunt als reseller kiezen uit een aantal goede netwerkproducten – niet alleen van ons – en daar bovenop een eigen reeks diensten leveren. Security en cloudtoegang natuurlijk, maar ook bijbehorende digitale oplossingen voor hybride werken én een goede begeleiding en training in de omgang met deze producten.”

Als vendor kun je daar ook in helpen, meent Jonker, door remote werken creatiever te maken voor de werknemers. Denk aan het gebruik van een digitaal whiteboard, of een collaboration tools. Je ziet bij de meer innovatieve vendors ook goede ontwikkelingen op het gebied van aanbod van wat we ‘human interfacing’ noemen: de werkplek plus alles om te communiceren met collega’s en devices.”

Alles via het netwerk

Netwerken zijn er, zeker sinds corona, behalve voor data ook steeds meer voor audio en video. Bij NETGEAR is aan de businesskant de afgelopen 2 jaar het onderdeel voor professionele audio-video enorm gegroeid. De wereldwijde markt voor AV-installaties is in feite groter dan die voor IT, merkt Jonker op. Alleen de hardware was al 270 miljard dollar voorafgaand aan de coronacrisis en is hard gegroeid sinds corona.

“Er is veel meer sprake van videovergaderen, livestreamen en videocontent. Inmiddels wordt er ook beter nagedacht over hoe je dit goed geïntegreerd kunt aanbieden, zodat mensen toch een beetje het idee hebben dat ze samen zitten. Corona heeft ons geleerd hoe dit moet: een gelijke gebruiks ervaring ongeacht waar mensen zitten, op kantoor of op het werk, op een tijdelijke locatie of onderweg. Dat betekent hoge kwaliteit AV in elke vergaderkamer EN thuis, maar ook andere AV-trends. Denk aan command & control: de meldkamers van de hulpdiensten, bewaking van gebouwen. Je ziet ook veel ontwikkelingen waar video over IP je telefoon vervangt. Je wil niet meer acht uur per dag naar je laptop staren, dus krijgen steeds meer werknemers een speciaal video conferencing-device.

“Je ziet aan de aanbodkant marktleiders zoals Zoom, of Microsoft met MS Teams hierin investeren. En aan de vraagkant zijn steeds meer bedrijven bezig met het op orde krijgen van vergaderkamers, het realiseren van goede livestreams voor evenementen, maar ook bij uitvaarten of in het onderwijs, bij gemeenteraadsvergaderingen. En wat als nu in het MKB je huurcontract afloopt? Dan ga je minder meters huren, maar meer investeren in AV.”

Resellers: kansen benutten

Wat zou Jonkers resellers voor volgend jaar willen meegeven? Vooral dat ze de kansen moeten benutten die corona brengt. “Het aantal werkplekken is bijna verdubbeld door hybride werken. Maak daar gebruik van. Binnen bedrijven zijn er twee zaken die drijven op IP. De data- en IT-infrastructuur moet meer dan ooit worden bijgehouden. Maar er is een tweede component bij gekomen, waardoor het aantal ethernetpoorten bijna verdubbeld: AV is de slag aan het maken van traditionele technologie naar IP. Het wordt dus ook steeds meer een IT-ding. Daar gebeurt enorm veel in. Op het gebied van videovergaderen en samenwerking, maar ook bijvoorbeeld om bij hybride werken de stroom werknemers goed te managen.”

Het is, schetst Jonker, niet voor niets NETGEAR’s snelst groeiende en meest winstgevende onderdeel, en buitengewoon interessant ook voor resellers. “Communiceren met werknemers, tussen werknemers, met klanten, het wordt steeds meer normaal en moet dus ook professioneel ingericht worden. Dan moet je niet prutsen met een usb-camera en een laptopje. Dat ziet er niet uit en klanten en werknemers verdienen een goede ondersteuning. De regel moet zijn: elke deelnemer aan een vergadering kan op ieder moment iedere andere deelnemer EN de content kunnen zien – minimaal in 1080p of beter nog, 4K, met hoge kwaliteit audio voor iedereen.”

Voor IT-resellers die al AV doen is deze overgang wellicht wat makkelijker, want zij zitten vaak toch al binnen doen al IP-netwerken. Gespecialiseerde AV-resellers zullen volgens Jonker een slag moeten maken van ouderwetse AV techniek met HDMI of HDBase-T naar het TCP/IP netwerk. “En als je er verstand van hebt om netwerken te segmenteren in aparte delen voor AV en IT, dan heb je duidelijk toegevoegde waarde. IT netwerk managers onderschatten de impact van audio, video en multicast op het bedrijfsnetwerk. NETGEAR heeft sinds twee jaar hier een speciaal ProAV netwerk design team op gezet, dat werpt zijn vruchten af. Resellers kunnen gratis gebruik maken van presales en aftersales support.”

Bekijk de video: Richard Jonker van NETGEAR belicht ICT trends

Door: Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht