Redactie - 25 december 2021

Herstellen van vertrouwen in data is sleutel tot vergroten van waarde analytics

Herstellen van vertrouwen in data is sleutel tot vergroten van waarde analytics image

Realtime toegang tot datagedreven inzichten zorgt voor bedrijfsgroei, innovatie en betere klantervaringen. Als eerstelijnsmedewerkers makkelijker toegang hebben tot data, kunnen ze betere beslissingen nemen die uiteindelijk de bedrijfsresultaten verbeteren. Maar wat gebeurt er als medewerkers de data waarover ze beschikken niet vertrouwen?

In de loop der jaren hebben statische dashboard tools stilletjes een diep wantrouwen gezaaid tussen werknemers en bedrijfsdata. Meerdere versies van de waarheid, vertraagde rapporten, verouderde gegevens en conflicten tussen wat dashboards laten zien en wat mensen in de praktijk zien, hebben allemaal het vermogen om de data te vertrouwen uitgehold. Deze tools hebben ook chaos gecreëerd als het gaat om het definiëren van beleid voor data governance. Zo geeft 54 procent van de data-analisten en -leiders aan dat meerdere versies van de waarheid en tegenstrijdige data grote uitdagingen zijn bij het werken met data. Daarbij zegt 90 procent dat talrijke databronnen de afgelopen 12 maanden onbetrouwbaar waren. Een cijfer dat iedereen zou moeten verontrusten.

Gebrek aan vertrouwen leidt tot gemiste omzet

Een groot deel van het succes van organisaties hangt af van de toegang die zakelijke gebruikers hebben tot hoogwaardige inzichten. Het heeft invloed op alles, van nieuwe omzetkansen tot klantbetrokkenheid en -tevredenheid, en zelfs hoe snel bedrijven kunnen reageren op hun concurrenten en op trends. Maar om ervoor te zorgen dat alle werknemers of afdelingen data willen gebruiken, moeten ze erop kunnen vertrouwen. Als zakelijke gebruikers ook maar één keer een fout zien, neemt het vertrouwen drastisch af. Gebrek aan vertrouwen vertaalt zich niet alleen in een gebrek aan acceptatie, de gevolgen zijn ook direct van invloed op de omzet, aangezien 76 procent van de dataleiders gemiste omzetkansen meldt.

Een gebroken dashboard-infrastructuur betekent gebroken inzichten. Daarom komt het zo vaak voor dat analisten met verschillende antwoorden op dezelfde vraag komen, en waarom datateams voortdurend worstelen om verschillen in dashboard-resultaten op te lossen en met elkaar te verenigen. Deze lappendeken van dashboards en pijplijnen creëert grote blinde vlekken, waardoor datateams zich moeten focussen op output in plaats van op het handhaven van kwaliteit en consistentie in de gehele ‘data-to-insights’ pijplijn.

Opnieuw vormgeven data supply chain

Om deze cyclus te doorbreken, moet de volledige data supply chain opnieuw worden vormgegeven om transparantie, vertrouwen en eenvoudige toegang te garanderen. Dit betekent dat er grote veranderingen moeten worden doorgevoerd op de volgende gebieden:

  • Governance - Het overwinnen van een lappendeken van technologie, individuele desktop-oplossingen, meerdere publicatieservers en verplaatsing van data.
  • Kwaliteit en consistentie van inzichten - Het beperken van duplicatie van inzichten en inconsistenties over meerdere desktop-systemen en disfunctionele datapreparatie door analisten in tijdnood.
  • Schaduwanalyse - Zakelijke gebruikers exporteren en manipuleren voortdurend data in Excel, omdat ze niet het beeld krijgen wat ze nodig hebben of zich niet op hun gemak voelen bij het gebruik van dashboard tools, waardoor problemen met kwaliteit en versiebeheer ontstaan.

Organisaties die op deze vlakken succesvol weten te transformeren en alle medewerkers kunnen voorzien van betrouwbare inzichten, zullen maximaal profiteren van de kracht van data en analytics. 

Door: Martijn Geerlings (foto), Regional Manager, Thoughtspot