Witold Kepinski - 22 december 2021

ABN AMRO: technologie, media en telecom markt groeit door

ABN AMRO: technologie, media en telecom markt groeit door image

Voor de sector technologie, media en telecom verwacht ABN AMRO een groei van 4,5 procent in 2022, geholpen door de economische omstandigheden en de voortzetting van de digitalisering. Niettemin zijn verschillen tussen de branches groot en gaat de groei gepaard met onzekerheden. Dit staat in de ABN AMRO Sectorprognoses 2022 ‘Lockdown, onzekerheid en hoge prijzen zetten groei in sectoren onder druk’

Onzekerheid

Zo is de onzekerheid over de virusontwikkeling extra groot voor branches die bij aanvang van de pandemie in 2020 relatief hard geraakt werden: contentproducenten, het reclamewezen, de grafische industrie en uitgeverijen. Ook voor deze branches verwacht ABN AMRO groei in 2022, maar de onzekerheid rondom het omikron-virus vereist dat een belangrijke slag om de arm moet worden gehouden.

Deze branches worden namelijk geraakt als het bedrijfsleven kritischer naar de reclamebudgetten gaat kijken en campagnes uitstelt. Reclamebureaus worden dan minder vaak ingeschakeld en de advertentie-inkomsten van uitgeverijen dalen. Daarnaast is voor een aantal bedrijven sprake van een doorloopeffect van restricties uit andere sectoren. Wanneer scholen en horeca gesloten zijn en evenementen niet plaatsvinden, is minder drukwerk nodig en raakt dit het orderboek van drukkerijen.

Aan de andere kant bleken de IT-branche en de telecombranche relatief meer virusbestendig. De omzet van de IT-branche lag in de eerste drie kwartalen van 2021 zelfs ruim 8 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. De verdere digitalisering van de samenleving hielp daarbij. Zo heeft thuiswerken een grote vlucht genomen en kreeg het onlinewinkelen een impuls. Internetknooppunt AMS-IX (Amsterdam Internet Exchange) rapporteerde een stijging van het internetverkeer met 35 procent in 2020 en gaf het eerder dit jaar aan dat dit patroon door heeft gezet. Ook voor volgend jaar verwacht ABN AMRO ruime groei voor de IT-sector, ondersteund door de economische omstandigheden en de verdere digitalisering.

Bovendien blijkt de crisis de branche de kans te bieden om meer klanten aan internetdiensten te binden, en is het belang van cybersecurity nog eens onderstreept. In het coalitieakkoord meldt het aanstaande kabinet om hierop de komende jaren ook in te zetten.

Verwachtingen

Dat betekent echter niet dat deze branches immuun zijn voor het virus. Als bedrijven voorzichtiger worden, kan het zijn dat ze abonnementen van internetdiensten opzeggen. Dit kan onder meer Software-as-a Service-bedrijven treffen en groeivertraging teweegbrengen, zoals in 2020 ook het geval was. Al wordt, zodra de beperkingen opgeheven worden, soms juist extra geïnvesteerd om versneld te groeien.

Daarnaast hebben bedrijven in de IT-sector andere uitdagingen. Neem datacenters, die onderwerp zijn van maatschappelijke reuring, zoals de discussie aantoont rondom de komst van een datacenter van Meta, het moederbedrijf van Facebook. Sterker: volgens het aanstaande kabinet leggen de grote datacenters een “onevenredig groot beslag op de beschikbare duurzame energie in verhouding tot de maatschappelijke en/of economische meerwaarde”, zo is te lezen in het coalitieakkoord. Deze kritische houding kan het voor grote technologiebedrijven moeilijker maken om een vergunning te krijgen. Eigenaren van kleinere datacenters hebben andere zorgen: de gestegen energieprijzen leiden tot hogere kosten.

Personeelstekorten

Bovendien zijn personeelstekorten een groeiremmer voor de IT-sector. Zo moeten programmeurs en ontwikkelaars van IT-systemen met een lampje worden gezocht. In de conjunctuurenquête van het CBS van het begin van het vierde kwartaal van 2021 gaf maar liefst 42,5 procent van de bedrijven in de IT-sector aan het tekort aan arbeidskrachten als belemmering te zien. Dat is zelfs voor deze sector, waar dit thema al jarenlang aan de orde van de dag is, een hoog percentage.

Personeelstekorten belemmering voor IT-branche

Sommige bedrijven gaan deze tekorten te lijf door ontwikkelcentra in het buitenland te openen, zodat ze personeel op afstand in dienst kunnen nemen. Het digitale karakter van de branche maakt het wat makkelijker om op internationale schaal personeel te werven. Zo maakte het Chinese technologiebedrijf Tencent onlangs bekend een filiaal als game-uitgever te beginnen in Nederland waarbij wordt gesteld dat personeel van over de hele wereld er op afstand voor mag komen werken.