Redactie - 17 december 2021

TP-Link staat opnieuw in Gartner kwadrant en wil nu richting rechtsboven

TP-Link staat opnieuw in Gartner kwadrant en wil nu richting rechtsboven image

Voor het derde jaar op rij staat TP-Link in Gartners Magic Quadrant voor Wired and Wireless LAN Access Infrastructure. Het is een bevestiging van wat de fabrikant van netwerkoplossingen in de zakelijke markt heeft opgebouwd. Maar TP-Link wil meer, vertelt Frank Damen (foto), de Nederlandse channel director.

“We zijn heel blij met onze plek in het kwadrant”, vertelt Frank Damen. “Vooral omdat het voor het derde jaar op rij is. Het betekent dat Gartner ons serieus neemt. Vergeleken met vorig jaar zijn er meerdere leveranciers afgevallen, waarvan sommigen al jarenlang serieus meespelen in deze markt.” Maar hoe blij TP-Link ook is met het behoud van de plek als ‘niche player’ in het kwadrant, het bedrijf is nog niet tevreden. “We willen nu meer omhoog en meer naar rechts.”

Om dat voor elkaar te krijgen moet onder andere de ‘ability to execute’ verder verbeteren. Dat is het voornaamste doel van TP-Link voor de komende jaren. “We zijn natuurlijk nog relatief nieuw in de zakelijk markt”, zegt Damen erbij, want het bedrijf richtte zich in het verleden vooral op consumenten. “We hebben de verschillende landenorganisaties nu heel goed staan. Door die structuur zijn we wendbaar, ondanks het feit dat we wereldwijd tachtigduizend medewerkers hebben.” Vanuit Nieuwegein is TP-Link Nederland actief. “Er staat een serieus bedrijf met vijftig mensen dat veel onderneemt. Er zijn de laatste tijd veel investeringen in dit team gedaan, zoals de recente benoeming van Egbert Rijntjes als Business Development Manager. Daarmee geven we een duidelijk signaal: we are here to stay.”

Software en hardware
“Daarnaast is het voor Gartner natuurlijk belangrijk dat onze producten helemaal op orde zijn. Niet alleen de hardware, maar ook aan de kant van de software”, vervolgt hij. “Tot voorkort stopten we pas iets in onze software als er een brede marktadoptie was. Inmiddels werken er twee teams aan de softwarekant. Nieuwe softwarereleases hebben nu veel nieuwe opties. We maken op dat gebied echt reuzensprongen.” TP-Link werkt met software-roadmaps, die het vroeger niet publiceerde. “Wat stoppen we wanneer in welk product? Ook dat is een belangrijke verandering die de afgelopen twee jaar plaatsvond. We zijn een voorspelbare fabrikant geworden, in de positieve zin van het woord. Daarnaast hebben we bij de recente Log4j-vulnerability als een van de eerste een fix uitgebracht, wat laat zien dat we een fabrikant zijn die haar klanten serieus neemt en die snel reageert op veranderingen.”

Ook aan de hardware-kant is er nu een duidelijke roadmap. Het portfolio werd de afgelopen tijd breder en dieper en de komende kwartalen zet die trend door. “We willen voor iedere denkbare behoefte een oplossing hebben. We hebben onder andere drie heel goede gateways en daarnaast switches met 8, 16, 24 en 48 poorten, met een uplink van 1 tot en met 10 gigabit en binnenkort ook 25, 40 en 100 gigabit. Behalve dat gaan de switches vanaf begin volgend jaar naast alle statische routingprotocollen ook dynamische routingprotocollen ondersteunen. Qua accespoints hebben we het breedste en diepste assortiment op het gebied van WiFi 6, zowel indoor als outdoor. Er komen binnenkort ook bewakingscamera’s bij. In onze thuismarkt hebben we daarin een heel groot marktaandeel. Daarnaast komen er nieuwe firewall-producten en all-in-one-modellen, met een router, een controller en een switch.”

Omada
De zakelijke producten integreren allemaal met elkaar via Omada, een Software Defined Networking-platform. “Drie jaar geleden besloten we om over de hele wereld de zakelijke markt te gaan uitbouwen. We introduceerden Omada met een wireless controler en een aantal accespoints. Daar zitten nu geïntegreerde gateways en switches bij en het portfolio breidt zich steeds verder uit. De productlijn wordt compleet.”

Omada is een lijn voor bedrijven met vijf tot ongeveer duizend medewerkers, geeft Damen aan. Maar binnen twee jaar wil hij kunnen zeggen dat het voor vijf tot vijftigduizend medewerkers is. “Op dit moment zijn we een leverancier voor het entry en midrange level binnen het MKB. Daarboven kunnen we steeds meer. Als je me ruim twee jaar geleden had gevraagd of het als bedrijf met 250 medewerkers slim was om volledig voor TP-Link te gaan, dan had ik eerlijk geantwoord dat het vooral qua gateways misschien beter was om verder te kijken. Nu durf ik zonder te aarzelen te zeggen: ‘Hang er maar in’. En binnenkort kan dat ook voor veel grotere bedrijven. We gaan de bedrijven met 5 of 15 medewerkers daarbij zeker niet uit het oog verliezen. Die koesteren we, zij hebben ons gebracht tot waar we nu staan.”

Partners spelen een belangrijke rol bij die ambitieuze plannen. Het spreekt voor zich dat TP-Link nu vooral zoekt naar meer partners met grote klanten. “We zijn heel sterk vertegenwoordigd bij wat wij micro-VAR’s en mini-VAR’s noemen, bedrijven met maximaal 25 mensen op de loonlijst. We zijn heel duidelijk op zoek naar grotere partijen. Daar hadden we tot voorkort de producten niet voor, maar nu wel. We merken dat die partners ons steeds interessanter vinden en ons actief benaderen.”

Nauwelijks leverproblemen
Materiaaltekort met leverproblemen als gevolg, is een uitdaging voor de hele markt, maar TP-Link heeft daar relatief weinig last van. Dat komt mede doordat het bedrijf zijn producten, op de chipsets na, volledig zelf produceert. “Voor de PoE-switches is het voor iedereen een uitdaging. We hebben daarin keuzes gemaakt voor een paar populaire producten, waardoor we ook dat nog behoorlijk goed onder controle hebben. Ik verwacht dat alles op dat gebied vanaf het tweede kwartaal ‘business as usual’ is. Met onze gateways en accespoints hebben we eigenlijk helemaal geen problemen.”

Damen sluit af met acht punten die TP-Link interessant maken voor partners en klanten: “Tien jaar garantie, goede lokale support in het Nederlands, aantrekkelijke prijzen en dus goede marges, een goede TCO, betrouwbare producten met een heel laag uitvalpercentage, een breed en diep portfolio, bewezen standaarden en een lokale voorraad. De complete technologie is gewoon goed en wordt tegelijkertijd steeds voordeliger. Dat is voor iedereen interessant.”

Door: Johan van Leeuwen