Redactie - 08 december 2021

Dell: Stilstaan is geen optie, bijblijven niet genoeg: elke organisatie moet keuzes maken

Dell: Stilstaan is geen optie, bijblijven niet genoeg: elke organisatie moet keuzes maken image

Stilstaan is geen optie voor organisaties, maar bewegen doe je vanuit de kern. ‘Wat is je job to be done?’, is dan ook de vraag die centraal staat in het gesprek met Isabel Moll, de nieuwe general manager van Dell Technologies Nederland. De beantwoording van de vraag is echter voor elke organisatie anders. Daarom wordt Moll ook zo enthousiast van het portfolio van Dell Technologies: ‘Het is geen one-size-fits-all, we bieden het hele pakket.’

Body:
‘Als supplier zit je tegenwoordig op het vertrekpunt van innovatie. Waar voorheen de techniek achteraankwam, is techniek nu echt een enabler. Met de mogelijkheden die we hebben, kunnen we elke keer nieuwe producten vanuit research ontwikkelen en onze klanten helpen om een stapje extra te doen. We zitten zo dicht op de feitelijke innovatie die de innovatie van onze klanten drijft, dat is super interessant’, vertelt Isabel Moll.

Concurrentie maakt je beter
Dat de technologie razendsnel verandert en dat dit het nodige vraagt van een technologieleverancier als Dell Technologies, schrikt Moll, de nieuwe general manager van Dell Technologies Nederland, niet af. In tegendeel: ze straalt tijdens ons gesprek over de fast-paced ontwikkeling van de markt en de uitdagingen waar Dell Technologies klanten mee helpt. Met haar voorliefde voor infrastructuur en datacenter zit ze bij Dell Technologies helemaal op haar plek.

‘Concurrentie maakt je beter. Dat voelde ik al toen ik bij Microsoft werkte, maar nu bij Dell Technologies voel ik het wéér. Het is continu up-to-speed blijven, want je wordt links en rechts ingehaald. Het geeft een Formule 1 gevoel, waarbij je afwegingen maakt met je team over een pitstop of de tuning van de auto. Zo geldt voor onze klanten: hoe kunnen we onze transformatie het beste accelereren om onze klanten optimaal te helpen? Dat is een uitdaging en puzzel an sich.’

Stilstaan is geen optie
Maar een versnelling ziet er voor elke klant anders uit: ‘Ze moeten kiezen, want stilstaan kunnen ze zich niet meer permitteren. Daarom is het portfolio van Dell Technologies zo interessant, want je bepaalt zelf: welke workload zet ik in de cloud, welke houd ik on-premise? Bewegen naar hyperscalers doe je op eigen tempo. Er is geen one size fits all, daarom wil je het hele palet kunnen gebruiken en dat kan bij Dell Technologies: from the edge, to the core, to the cloud.’

Moll was voor haar positie bij Dell Technologies twee jaar partner bij KPMG. Toch greep Moll de kans met beide handen aan: ‘Ik heb me afgevraagd: als een organisatie zou vragen of ik hen wil vertegenwoordigen, voor welke organisatie zou ik dat dan willen doen? Daarvoor waren maar een paar kandidaten en Dell Technologies was daar één van. Dat komt ook omdat het productportfolio goed bij me past. Ik heb altijd gewerkt rondom dataplatformen en infrastructuur.’

Echt een techniekmeisje
‘Ik ben echt een techniekmeisje’, vertelt Moll, ‘vanaf de eerste dag. Ik heb dan ook als missie om vrouwen te laten zien dat werken in techniek leuk is. Ik vind het ook belangrijk omdat vrouwen een mooie aanvulling zijn: ze communiceren net anders, ze zien net andere kansen. Maar ik denk ook dat veel meiden de kant van de hardcore infrastructuur leuk zullen vinden, juist omdat je daar iets van de grond opbouwt.’

De infrastructuur is ook één van de trends die veel aandacht eisen van klanten van Dell Technologies: ‘We helpen klanten een keuze te maken in hun hybride cloudstrategie. Wat doen ze on-premise, wat willen ze bij een hyperscaler, hoster of zelfs op een colocatie zetten? En hoe doe je dat dan goed? Omdat klanten niet op één paard willen wedden, kiezen ze vaak voor de multicloud: hoe orkestreer je de locaties, data en workloads waar je applicaties hebt staan?’

Hoe breng ik data samen?
De tweede trend waar klanten zich mee bezighouden, is data. ‘Data is de allerbelangrijkste asset van je organisatie en hoewel organisaties er veel van hebben, vinden ze het lastig om data uit verschillende bronnen bij elkaar te brengen. Daarom is één van de vragen die speelt: hoe breng ik data bij elkaar om slimmere beslissingen te kunnen nemen? En hoe doe ik dat op een manier die past bij regelgeving en compliancy?’

‘De volgende stap is dat organisaties meer datasets willen toevoegen, denk bijvoorbeeld aan data die voorkomt uit IoT-oplossingen, procesdata, apps, social media en andere netwerken. Maar data verzamelen om het verzamelen van data leidt ertoe dat organisatie door de bomen het bos niet meer zien. Het zijn organisaties met Fear of Missing Out (FOMO). Maar de centrale vraag die organisaties zichzelf moeten blijven afvragen: wat is mijn job to be done? Welke data brengt me echt verder?’

IT als strategische asset voor de business
De derde trend is het doorontwikkelen van applicaties op basis van de data die organisaties verzamelen: ‘Zeker door Covid-19 was technologie de enige manier om klanten, partners of het netwerk te bereiken. Digitale applicaties, platformen en route-to-markets werden nog relevanter of, beter gezegd, kritischer, zoals webwinkels of e-healthapplicaties in de zorg. Nu staat de doorontwikkeling van die applicaties centraal, net als het versnellen van de go-to-market. Ten derde wordt steeds duidelijk dat IT een strategische asset is voor de business.’

De vierde trend is security. ‘De snelheid waarmee iedereen digitaal is gaan werken, transformeert organisaties in een ander type organisatie. De dreigingen die wij nu zien, zijn meer gevarieerd, zijn complexer en komen vaker voor. Maar je kunt niet een Berlijnse muur om je organisatie bouwen, want je moet ook kunnen werken. Dus hoe doe je dat op een goede manier, op individueel en organisatorisch niveau.’

Drie identiteiten om in balans te brengen
Om een organisatie te beschermen zonder dat die plat wordt gelegd, betekent dat er een balans moet bestaan tussen drie identiteiten, vertelt Moll. Ten eerste krijgt een device een identiteit mee die je moet beschermen. Ten tweede krijgt je applicatie een id mee die bepaalt wat je met die applicatie kan. Ten derde: het persoons-id. Dat ben jij. En die bepaalt wat je vanaf welke locatie mag doen op een device en een applicatie.’

Maar hoe een securitystrategie en -beleid eruitziet, is afhankelijk van de visie van een organisatie. ‘Hier komt de vraag weer op: wat is je job to be done? Wat heb je nodig om die taak veilig uit te voeren en het risico op onderbreking voorkomt? Maar dus niet zover doorgevoerd dat ik mijn taken helemaal niet meer kan uitvoeren. Het gevoel dat de gebruiker eruit moet halen is: het werkt en ik voel me veilig.’

Wie ga je opleiden?
Overigens moet een strategie over security en data op boardniveau belegd worden, aldus Moll. ‘Als je de kennis niet in huis hebt, dan moet je je afvragen wie je moet opleiden en/of aannemen. Je kunt je laten adviseren, maar op een gegeven moment moet je ook zelf het talent en skills in huis hebben en teams opleiden om een security- en datacultuur te bouwen. Een randvoorwaarde voor succes hierbij is de passie en expertise op bestuurlijk niveau om dat te prioriteren.’

De rol van Dell Technologies in het ondersteunen van klanten in hun ontwikkeling is trouwens veranderd, ziet Moll. ‘We zijn geen IT-leverancier meer, maar een partner. Voorheen had je als leverancier weinig zicht op de klantomgeving, waardoor je weinig gericht advies kon geven. Nu we steeds grotere en complexere omgevingen neerzetten en meer as-a-service leveren, staan we ook dichter bij de klant. Plus: de vraagstukken worden complexer en dus is het ook fijn dat iemand met je meedenkt, en je het collectief intellect en de collectieve creativiteit kunt benutten. Dat is ook wat we graag doen voor onze klanten.’

Auteur: Anne van den Berg