Redactie - 30 november 2021

EU heeft meer afgestudeerden in cybersecurity nodig

EU heeft meer afgestudeerden in cybersecurity nodig image

Afgestudeerden op het gebied van cyberbeveiliging zullen naar verwachting in de komende 2-3 jaar in aantal verdubbelen, zoals blijkt uit de Higher Education Database die wordt beheerd door het Agentschap van de Europese Unie voor cyberbeveiliging (ENISA).

Hoewel het veld van cyberbeveiliging het afgelopen decennium exponentieel is uitgebreid, is het nu duidelijk geworden dat het personeelsbestand in het veld niet voldoende is toegenomen. Het aantal geschoolde en gekwalificeerde werknemers is niet voldoende om aan de vraag te voldoen, en als gevolg daarvan zijn de nationale arbeidsmarkten wereldwijd, inclusief Europa, ontwricht.

Het rapport - ENISA Report - Addressing the EU Cybersecurity Skills Shortage and Gap Through Higher Education - gaat in op gegevens die zijn verzameld door de Cybersecurity Higher Education Database - CyberHEAD om een voorspelling te doen over de toekomstige trends. Deze database is de grootste bron van zijn aard en kan een betrouwbare en actuele momentopname bieden van academische cyberbeveiligingsprogramma's die in heel Europa beschikbaar zijn.

Uit de belangrijkste bevindingen blijkt dat het aantal opleidingen en studenten dat zich bezighoudt met cybersecurity hoger onderwijs groeit. Als gevolg hiervan zal het aantal afgestudeerden in de komende 2-3 jaar naar verwachting verdubbelen . Het genderevenwicht is echter nog steeds een probleem: slechts 20% van de vrouwelijke studenten is ingeschreven .

Het rapport gaat ook dieper in op het beleid en de benaderingen van de lidstaten en classificeert ze volgens het National Capabilities Assessment Framework (NCAF) van het EU-agentschap voor cyberbeveiliging (ENISA ) . Het raamwerk omvat bewustwording, training, uitdagingen en oefeningen. Het bevat de lijst van acties die in heel Europa zijn ondernomen, niet alleen om het personeelsbestand op het gebied van cyberbeveiliging te vergroten, maar ook om de kwaliteit van kandidaten te verhogen en hen uit te rusten met de vaardigheden die nodig zijn en waar veel vraag naar is op de arbeidsmarkt.

Aanbevelingen in een notendop

Om de vaardigheidskloof op het gebied van cyberbeveiliging te verkleinen, zijn de volgende aanbevelingen:

  • Verhoog het aantal inschrijvingen en uiteindelijk afgestudeerden in cyberbeveiligingsprogramma's door de diversificatie van het curriculum, het onderwijsformaat en het verstrekken van beurzen in instellingen voor hoger onderwijs (HOI's).
  • Ondersteuning van een uniforme aanpak van de overheid, het bedrijfsleven en hogeronderwijsinstellingen door de vaststelling van een gemeenschappelijk kader met betrekking tot cyberbeveiligingsrollen, competenties, vaardigheden en kennis, zoals het Europees kader voor cyberbeveiligingsvaardigheden en de bevordering van cyberbeveiligingsvaardigheden, -uitdagingen en -competities.
  • Ontwikkel synergieën tussen cyberbeveiligingsinitiatieven van de lidstaten met de steun van Europese instanties en door de EU gefinancierde projecten.
  • Bevorder analyse van de behoeften en trends van de cyberbeveiligingsmarkt door het identificeren van meetwaarden om de omvang van het probleem te beoordelen en mogelijke maatregelen te bedenken om het aan te pakken.
  • Het gebruik en de promotie van CyberHEAD ondersteunen om het permanente inzicht in de status van hogeronderwijsprogramma's op het gebied van cyberbeveiliging in de EU te vergemakkelijken, trends te volgen en de voortgang en doeltreffendheid van cyberbeveiligingsinitiatieven te volgen.

 Doelgroep

  • Lidstaten en Europese instellingen die geïnteresseerd zijn in vaardigheden op het gebied van cyberbeveiliging en de rol die het hoger onderwijs moet spelen
  • EU-instellingen voor hoger onderwijs (HOI's)
  • Bedrijf en industrie
  • Onderzoekers en de academische gemeenschap.

Andere ENISA-activiteiten op het gebied van onderwijs en de ontwikkeling van cybervaardigheden

ENISA onderneemt een aantal acties om de verbetering van cyberbeveiligingsvaardigheden en -competentie in alle sectoren en op alle niveaus te ondersteunen en te versterken, van niet-experts tot hoogtechnologische professionals.

Het doel van dergelijke acties is om af te stemmen op het EU- actieplan voor digitaal onderwijs . Daartoe bevordert en analyseert ENISA het hoger onderwijs op het gebied van cyberbeveiliging in de EU om het huidige tekort aan cyberbeveiligingspersoneel aan te pakken.

Acties zijn onder meer: