Strengere regels voor aanbiedingen in webshops op komst

26-11-2021 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

Strengere regels voor aanbiedingen in webshops op komst

Webwinkels die productie in de aanbieding doen, moeten zich vanaf medio 2022 aan strengere regels houden. Producten moeten voortaan daadwerkelijk voor de gehanteerd 'van-prijs' verkocht zijn in een periode van dertig dagen voorafgaande aan een aanbieding.

De regels komen voert uit nieuwe Europese wetgeving die komend jaar van kracht wordt. Deze is bedoeld om consumenten beter te beschermen tegen nepaanbiedingen. Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Alleen als prijzen eerlijk worden vermeld, kunnen consumenten aanbiedingen goed beoordelen en vergelijken. Met de nieuwe strenge regels die komend jaar van kracht worden, zijn consumenten beter beschermd tegen nepaanbiedingen.”

Regelmatig de fout in

Eerder dit jaar legde de ACM enkele maanden lang de aanbiedingen van 250 populaire producten (speelgoed en consumentenelektronica) van 25 webshops vast. Daarbij constateerde de toezichthouder dat webshops regelmatig aanbiedingen deden die geen echte aanbiedingen waren. "Soms ging het om langlopende aanbiedingen (producten die gedurende de hele controletijd als ‘aanbieding’ werden gepresenteerd), soms was de ‘van’ prijs een prijs die niet recent of helemaal niet was gevoerd. De ACM gebruikt deze inventarisatie als opmaat naar de handhaving van de nieuwe regels in 2022", meldt de ACM in een nieuwsbericht.

De nieuwe regels moeten consumenten beter zicht geven op aanbiedingen en nepaanbiedingen tegengaan. Op dit moment geldt dat een van-prijs in een periode van drie maanden voor een aanbieding daadwerkelijk gehanteerd moet zijn. Dit wordt dertig dagen. "Dit is bedoeld om te voorkomen dat bedrijven voor de prijsaanbieding heel kort een hoge prijs in de markt zetten en daarmee het prijsvoordeel voor consumenten te gunstig voorspiegelen. De Europese regels maken enkele nationale uitzonderingen mogelijk, bijvoorbeeld voor beperkt houdbare producten en voor oplopende kortingen op hetzelfde product", meldt de ACM.

Meer informatie is hier beschikbaar.

Terug naar nieuws overzicht