Bekroning van de vier beste SAP klant projecten van 2021

10-11-2021 | door: Martijn Kregting
Deel dit artikel:

Bekroning van de vier beste SAP klant projecten van 2021

Alle goede dingen komen normaal in drieën. SAP Nederland besloot dit jaar tijdens het ‘SAP Best of Customer Success’-event echter in vier categorieën klantprojecten te belonen. Naast digitale core, customer experience, en human experience was er dit jaar aandacht voor lead with purpose: projecten met een extra achterliggend doel. Met de Olympische Spelen als thema werden na een korte pitch van in totaal 14 genomineerden vier gouden plakken uitgereikt: aan YanMar met partner Quinso, DSM met partner Accenture Interactive, Heineken met partner Accenture en Invictus Games met partner Expertum.

Met het oog op de nieuwe en mogelijk nog komende coronamaatregelen werd ook dit jaar gekozen voor een virtuele bijeenkomst op dinsdag 10 november. Managing director SAP Nederland Jeroen van der Lingen, Engagement Lead SAP Nederland Customer Office, Dirk van de Pas en Quality Director SAP Nederland, Erwin van der Lee reikten op basis van de juryrapporten de plakken dan ook virtueel uit. Naast goud was er zilver en brons te vergeven.

Overeenkomst met Olympisch goud

Onder meer Olympisch hockeyster Kim Lammers was in de SAP-studio om te vertellen over de overeenkomsten tussen klantprojecten van SAP-partners, het streven naar Olympische deelname en het behalen van die gouden medaille. Vier zaken staan centraal bij de weg naar Olympisch goud, stelde Lammers: continue verbeteren, omgaan met tegenslagen en weerstand, samenwerken en mensen in hun kracht zetten en inspireren.

Deze overeenkomsten zijn er inderdaad met veel van de klantprojecten, merkte ook MD Jeroen van der Lingen aan het begin van het event op. “Ondanks de uitdagingen van corona – zoals samenwerken op afstand - waren er ook het afgelopen jaar ruim 1.000 projecten in heel EMEA. Je hebt altijd ups en downs in een project met een veelheid aan stakeholders, maar corona maakt huidige prestaties nog uitzonderlijker, dus chapeau voor elk project en elke nominatie. Ik kijk nu al uit naar de projecten voor 2022.”

Digital Core: Yanmar en Quinso

In de categorie Digital Core, kernprocessen centraal, waren er zes nominaties. Centrient (partner Flexo) ging er vandoor met de bronzen plak; Van Duijnen Koffie met JIS Nederland kreeg zilver; Yanmar en Quinso mochten de gouden plak in ontvangst nemen. Erwin van der Lee: “De weg naar een gouden plak vertoont veel overeenkomsten met een succesvol SAP-project: goede voorbereiding, strakke coördinatie, focus op het einddoel”.

Hij citeerde enkele conclusies uit het rapport van juryleden Rene Barendrecht (partner adviesbureau Berenschot); Wilbert van de Laarschot (vertegenwoordiger SAP gebruikersorganisatie VNSG) en Karen van Surksum (Sales Director General Business ): “Deze klant heeft een project uitgevoerd dat een schoolvoorbeeld is van adoptie van public cloud op basis van fit to standard. Ze hebben heel slim gebruik gemaakt van de productconfigurator die het productie- en serviceproces enabled.”

“We hebben deze implementatie samen met partner Quinso gedaan”, aldus Floris Lettinga, Director Sales & Marketing bij Yanmar Marine International (scheepsvaartmotoren pleziervaart) in zijn pitch. “Niet onze implementatiepartner, dat doet denken aan ouderwets configureren, maar onze best practice coach. De aanleiding was dat we gewoon de beste in onze business willen zijn. Het juiste project, het juiste product, de juiste processen op het juiste moment afleveren.”

Om dat te realiseren, moesten de oude legacy-systemen vervangen worden door een nieuwe omgeving – SAP for HANA cloud. Niet zozeer de implementatie, maar omdenken, dat was volgens Lettinga echt het moeilijkste onderdeel van het project. “Om alle betrokken mensen in onze organisatie mee te krijgen. We hebben ontzettend hard moet knokken om dit project voor elkaar te krijgen. Maar we zijn daar goed in geslaagd, waarbij we ontzettend veel te danken hebben aan Quinso, en hebben nu een succesvol systeem draaien.”

Customer Experience: DSM en Accenture Interactive

In de categorie Customer Experience waren er drie genomineerden, die er allemaal met een medaille vandoor gingen. Brons was er voor PHV met partner Superb, zilver voor Plieger Groep en Acorel en het goud ging naar DSM met partner Accenture Interactive. Voor de jury (Stef Oud, eigenaar Extra Advice; Cobie Hendriks, vertegenwoordiger gebruikersvereniging VNSG; Nicole Govers, Directeur Customer Office SAP NL) was de keuze nog lastig, vertelde Jeroen van der Lingen.
“DSM en partner Accenture Interactive hebben een zeer indrukwekkend wereldwijd programma live gekregen. De feedback van de gebruikers is dat het een Amazon’ ervaring is. De agile aanpak heeft goed gewerkt ondanks de omvang van het programma. De cohesie in het team was cruciaal en het projectsucces werd continu gemeten via een dashboard dat inzichtelijk was voor iedereen.”

“Ons DSM-klantenportaal werd uitgerold vanwege een grote uitdaging waar we enkele jaren geleden voor stonden”, lichtte Fabiana Lievonen, Digital Strategy manager bij DSM, toe. “We hadden een erg ouderwets order-instrument dat we echt moesten vervangen door een modern, klant-centrisch e-commerce instrument, in alle regio’s en voor al onze activiteiten. Met Accenture Interactive als implementatiepartner en SAP als technologiepartner waren we in staat om het nieuwe, flexibele en op maat te maken portaal snel te introduceren.

DSM bedient hier nu meer dan 2.300 klanten mee, 4.000 gebruikers mee die snel en eenvoudig orders kunnen plaatsen en de benodigde documentatie hiervoor ontvangen, op een manier die bij hen past en als heel klantvriendelijk wordt beschouwd. “En we hebben ook goede lessen geleerd. Zo is het belangrijk om vanaf dag één de focus te hebben op adoptie door gebruikers en change management. Want je kunt nog zo’n prachtig portaal ontwikkelen, als gebruikers – klanten en onze werknemers – het niet adopteren, dan bereik je het doel niet.”

Human experience: Heineken en Accenture

Ook in deze categorie waren er drie genomineerden. Brons was er voor Eneco met partner Nextmoves, zilver ging naar Trespa en partner McCoy, terwijl het goud voor Heineken en partner Accenture was.

En ook hier was het moeilijk kiezen voor de jury - Gerben Roest, partner bij KPMG Nederland; Tom Duyser (vertegenwoordiger gebruikersvereniging VNSG; Marjet Wijn, Head of Rise with SAP). Uiteindelijk was er toch een winnaar, citeert Van der Lingen: “Heineken heeft de transformatie gebaseerd op een goed doordachte strategie. De scope van de implementatie was indrukwekkend door het aantal landen en het aantal gebruikers. De juiste projectopzet en topdown betrokkenheid waren cruciale elementen in dit succes, evenals de aanwezig passie en een goede change management.”

“Als Heineken willen we The Best Connected Brewer zijn”, schetste Herman Rolfers, Director, Global HR Technology & Solutions Heineken. “Voor onze mensen hebben we tot doel een ‘Great place to work ’te zijn. Voor onze medewerkers, voor teams en uiteindelijk voor de organisatie als geheel, om zo de best mogelijke performance te leveren. Voor ons was de eerste stap in dit streven de implementatie van SAP Successfactors. Dit platform geeft ons gemakkelijk toegang tot onze people data, met een integrale end-to-end ervaring.”

De werkelijke waarde van de nieuwe toepassing ligt niet zozeer in meer efficiënt werken, benadrukt Rolfers, maar in het vertalen van data naar inzichten in mensen en hun toegevoegde waarde. “Bijna vier jaar geleden zijn we onze reis begonnen, nu bieden we een consumentachtige ervaring op HR-gebied, die onze managers strategische inzichten geeft over onze werknemersbestand. We hebben meer dan 70 organisaties wereldwijd met één platform en werkwijze verbonden en bieden 80.000 werknemers wereldwijd een seamless HR-ervaring.”

Lead with purpose: Invictus games & Expertum

Lead with Purpose, een nieuwe categorie voor projecten met focus op achterliggende doelen zoals duurzaamheid of corporate social responsibility, aldus Erwin van der Lee. “SAP heeft dit ook heel hoog in het vaandel staan, en dat vonden we terug bij twee genomineerden: DSM en Invictus games.”

Uiteindelijk gaf de jury – dezelfde als bij customer experience - zilver aan DSM met partner McCoy. Goud was er voor Invictus Games. “Zij hebben technologie als enabler gebruikt voor een wereldwijd evenement. De integratie met andere standaard oplossingen - is de next step richting verdere groeimogelijkheden. Deze organisatie heeft de creativiteit gebruikt die vaak hoort bij gebrek aan budget en andere medewerkende partijen gewezen op hun eigen verantwoordelijkheden. Dat is de echte Lead with Purpose-gedachte.”

Invictus Games is een internationaal multisport evenement voor fysiek en of mentaal gewonde militairen. De Invictus games gebruikt de kracht van sport om herstel te stimuleren, revalidatie te ondersteunen en breder begrip en respect te genereren voor hen die hun land dienen of gediend hebben, vertelt Cees Juffermans, commercieel en operationeel directeur bij Invictus Games Den Haag 2020.

“De vier voorgaande edities hebben uitdagingen gehad met het registreren van alle deelnemers, de duizenden fans en families, de staf en alles daaromheen. Er werd heen en weer geschoven met honderden Excel-sheets. Samen met SAP en Expertum hebben we een waanzinnig toffe registratietool ontwikkeld waardoor we veel veiliger en gebruiksvriendelijker kunnen werken, maar ook met een stukje fan engagement, een stukje story telling over wat de sporters is overkomen. Dit gaan we overdragen aan de Invictus games van 2022 in Duitsland.”

Check hier de korte aftermovie 

Door: Martijn Kregting

 

Terug naar nieuws overzicht
Cloud