Redactie - 01 december 2021

Wasabi zorgt voor het vangnet na een ransomware-aanval

Wasabi zorgt voor het vangnet na een ransomware-aanval image

De zorgen over ransomware-aanvallen nemen steeds verder toe. Bedrijven voelen aan dat ze vroeg of laat ook een keer aan de beurt zijn, hoe goed ze hun beveiliging ook op orde hebben. Goede backup is dan cruciaal. Wie denkt alles goed voor elkaar te hebben, komt soms toch van een koude kermis thuis, waarschuwt Drew Schlussel van Wasabi. Hij vertelt bedrijven en channelpartners waar ze rekening mee moeten houden.

Drew Schlussel is de Director Product Marketing van Wasabi, leverancier van cloud object storage. Hij noemt zichzelf met recht een veteraan op storage-gebied. Hij werkte in verschillende functies bij onder meer Sun Microsystems, Quantum en Dell EMC, voordat hij zich kortgeleden bij Wasabi aansloot. “De afgelopen tien tot vijftien jaar heb ik met zeker duizend verschillende klanten over storage gesproken”, geeft hij aan. “Van overheden tot internationale banken en energiebedrijven. Verrassend vaak hebben ze ongeveer dezelfde uitdaging.”

Zijn overstap naar Wasabi betekent een overgang van traditionele enterprise storage naar cloud storage, zo beschrijft hij. “Ook hierbij geldt dat verschillende bedrijven vaak dezelfde uitdagingen hebben.” Maar de laatste tijd valt vooral de focus op security op, een thema waar Schlussel zich al langere tijd intensief mee bezighoudt. Storage en security zijn volgens hem onlosmakelijk met elkaar verbonden. “Want laten we eerlijk zijn: zonder storage zou er geen ransomware bestaan.”

Flinke tegenvallers
Wasabi werkt nauw samen met meerdere bedrijven die actief zijn in dataprotectie. “Die samenwerkingen zijn belangrijk voor ons. Dat geldt ook voor het ondersteunen van de API voor S3 Object Lock. Bij het beschermen tegen de gevolgen van ransomware is Object Lock namelijk een heel belangrijk middel. Het zorgt ervoor dat bestanden of objecten immutable (letterlijk: onveranderlijk, red.) worden. Daardoor werkt het als een soort vangnet. Als je goede backups hebt, die immutable zijn, dan maak je de meeste kans bij zo’n aanval.”

Veel bedrijven overschatten hoe goed ze hun storage voor elkaar hebben. “Zonder immutable storage beschik je waarschijnlijk over veel minder goede backup dan dat je denkt. Dat kan flinke tegenvallers opleveren. Alsof je denkt een warme kop koffie te gaan drinken die toch koud blijkt te zijn. Vaak hebben bedrijven de indruk dat hun backup-proces helemaal op orde is. Met onsite-backup met snelle RTO’s en meestal ook een tweede kopie op een veilige plek. Maar ransomware-aanvallers doen hun best om alle alternatieven uit te schakelen die ervoor kunnen zorgen dat bedrijven geen losgeld hoeven te betalen. Dus rekruteren ze inmiddels specialisten in backup en disaster recovery die ervoor kunnen zorgen dat de backup van bedrijven wordt ontregeld. Als bedrijven hun restore niet of nauwelijks testen kunnen ze er na een aanval achter komen dat er al een tijd lang geen backups meer plaatsvonden. Die tegenvaller is wat anders dan het drinken van een slok koude koffie.”

De oplossing ligt volgens Schlussel bij cloud storage. “Tape voegt zeker nog wat toe, omdat het een effectieve en kosten-efficiënte manier is om data op te slaan. Maar het is slim om data ook offsite, snel en met weinig latency op te kunnen slaan. Dat is cloud storage. Als je dat kunt integreren in je backup-proces, zorg je voor een snelle recovery. En als je immutability toevoegt, verhoog je de integriteit, want dan kan niemand iets met die data doen. De laatste zes maanden slaat dat verhaal sterk aan bij zowel partners, MKB-bedrijven als enterprises. Ze kloppen bij ons aan omdat ze goede cloud storage willen, om hun totale cybersecurity te verbeteren.”

Lage prijs
Schlussel ziet bedrijven dus steeds vaker voor cloud storage kiezen. Maar waarom moeten ze daarbij kiezen voor Wasabi? “Kosten zijn voor veel klanten een belangrijke reden. Onze prijs is op zichzelf al duidelijk lager dan die van de grote hyperscalers en daarnaast rekenen wij geen aparte fees voor egress (het verplaatsen van data uit het netwerk, naar een andere locatie, red.), wat die hyperscalers wel doen. Als je bij het testen van de backup steeds moet betalen voor egress, is dat een drempel. Wij willen bedrijven motiveren om hun restore vaak te testen.”

Naast de lage prijs zijn er nog twee belangrijke factoren. “Onze prestaties als het gaat om upload- en download-snelheid zijn consequent beter dan die van de hyperscalers. En de security van de oplossing is van hetzelfde niveau, met onder meer multi-factor authenticatie en het kunnen bepalen van verschillende rollen.”

Partnerstrategie
Het van origine Amerikaanse Wasabi begon in 2019 in Europa en koos toen meteen voor een channel-strategie. De verkoop gaat bijna volledig via partners. Schlussel vertelt wat Wasabi voor die partners kan betekenen op het snijvlak van storage en security. “Partners zien steeds meer klanten aankloppen met de behoefte om gevoelige data beter te beschermen. Mede dankzij onze support en de marketingmaterialen, kunnen wij ze dan goed verder helpen om het juiste gesprek met hun klanten te voeren. In zo’n gesprek kun je het onderwerp cloud storage namelijk niet meer negeren. Veel partners werken daarnaast samen met dezelfde technologiepartners op het gebied van databescherming als dat wij dat doen, wat ook een voordeel is.” In de Benelux werkt Wasabi daarom samen met distributeur CloudLand.

Capaciteit
Schlussel gaf aan het begin van het gesprek aan dat hij de afgelopen tien tot vijftien jaar met zeker duizend verschillende klanten over storage sprak. Die gesprekken gaan de laatste jaren steeds vaker over capaciteit. “De resolutie van allerlei verschillende applicaties neemt toe. Bijvoorbeeld als het om videosurveillance gaat. De toename van die resolutie, ook bij veel andere soorten applicaties, zorgt voor grote capaciteits-eisen.” Daarnaast wordt ook de regelgeving strenger. “In sommige industrieën kan het bijvoorbeeld voorkomen dat je binnen een paar uur een bepaalde video moet kunnen laten zien. Een ‘cold archive’ is dan niet meer genoeg, je hebt een ‘active archive’ nodig. Dat is precies waar we bij Wasabi goed in zijn, voor een heel fijne prijs, met de capaciteit, de retention en de prestaties die je nodig hebt.”

Auteur: Johan van Leeuwen