IT verschuift van traditionele naar digitale werkplekken

02-11-2021
Deel dit artikel:

IT verschuift van traditionele naar digitale werkplekken

Er is geen twijfel dat het gebruik van computers binnen organisaties de afgelopen decennia enorm is veranderd. Sinds het begin van Liquidware in 2009 zijn er al grote ontwikkelingen geweest zoals de introductie van VDI, remote desktops, SaaS en DaaS oplossingen en de Cloud. Het gebruik van zowel computers, laptops en applicaties is drastisch veranderd. Het IT-landschap is zelfs zo anders dat de term “desktop” verouderd is.

Eerste en vooral Digital Experience Monitoring

Tegenwoordig gebruiken we de term 'digital workspace’, wat verwijst naar een geïntegreerd technologisch raamwerk dat is ontworpen om applicaties en gegevens te leveren. Het stelt medewerkers in staat om op afstand en in real-time toegang te krijgen tot voor hun relevante informatie – op elk apparaat, vanaf elke locatie, op elk moment en ongeacht of de informatie is opgeslagen in de Cloud of in het datacenter.

De komst van alle technologische ontwikkelingen drijft bedrijven ertoe om de grenzen van werken op afstand en flexibele digitale werkplekken te verkennen. Veel organisaties zochten manieren om applicaties en het verwerken van de gegevens dichter bij de 'actie' brengen. Binnen sectoren zoals de gezondheidszorg, onderwijs, overheid, en logistiek is er behoefte aan directe toegang tot gegevens op de locatie waar het werk wordt uitgevoerd.

Het afgelopen anderhalf jaar is de vraag naar digitale werkplekken toegenomen. Veel bedrijven moesten aan het begin van de pandemie halsoverkop omschakelen, van alle medewerkers op kantoor naar iedereen thuis. Nu iedereen langzaam weer naar kantoor kan, kiezen ook veel medewerkers ervoor om ook deels thuis te blijven werken. Het nieuwe normaal: hybride werken.

Digitale werkplekken zijn nu de standaard geworden. Het beheer daarvan is echter heel anders dan het beheer van fysieke werkplekken en vereist een cultuuromslag in manier van beheren. Met digitale werkplekken wordt vrijwel al het computer- en gegevensbeheer opgeslagen in datacenters of in de Cloud, niet op fysieke of lokale machines. Het draait op gedeelde, niet-eigen systemen. Het framework voor digitale werkplekken heeft een specifieke oplossing nodig om inzicht te geven in deze abstracte en gedeelde systemen. Bij de transitie van traditionele naar digitale werkplekken, ontstond ook de behoefte aan een nieuwe soort monitoringoplossing; Digital Experience Monitoring.

Monitoring van ervaringen in een digitale wereld

Nu het gebruik van Cloud- en SaaS-applicaties toeneemt, is de focus verschoven van systeembewaking naar het monitoren van de gebruikerservaring; Digital Experience Monitoring oftewel DEM. Dit gaat verder dan servers en opslag, maar omvat ook end-points, applicaties van derden, infrastructuur en netwerken. DEM-oplossingen coördineren metrische gegevens over al componenten om een betrouwbaar en volledig beeld te geven van de gebruikerservaring. Inclusief de lokale machines en last-mile-netwerken, die doorgaans buiten de controle van IT vallen.

Aangezien de term DEM de afgelopen jaren populair is geworden, zijn tal van aanbieders van monitoring oplossingen op deze trein gesprongen. Dit is echter misleidend, aangezien veel van deze producten gericht zijn op specifieke onderdelen en niet op de gehele digitale werkplek. Met het toenemende gebruik van Cloud- en SaaS-applicaties en werken op afstand een veel grotere rol speelt, moet er extra zichtbaarheid worden ingebouwd in monitoring oplossingen in de gehele omgeving van end-to-end.

Er is behoefte om de gebruikerservaring van digitale werkplekken centraal te stellen. Men wil direct een beeld van de prestaties van de werkplek die relevant is. Uiteindelijk kunnen uitdagingen of beperkingen in de gebruikerservaring aanpassingen vereisen van de ondersteunende infrastructuur, op de end-points, tussen applicaties of processen, of zelfs in het opstart- en inlogproces van de machine. Bij ongeplande downtime of andere problemen die de gebruikerservaring beïnvloeden, is het cruciaal om snel de hoofdoorzaak te begrijpen en inzicht te krijgen in de gegevens die daaraan gerelateerd zijn.

Liquidware Stratusphere UX

Stratusphere UX was de eerste Digital Experience Monitoring-oplossing lang voordat deze term werd bedacht. Duizenden organisaties gebruiken het wereldwijd, om problemen in de gedistribueerde digitale werkplekken te monitoren en te diagnosticeren. De oplossing was de eerste op de markt met een uniek inzicht voor het beheren en monitoren van een gedeelde werkplekomgeving.

Bovendien biedt Stratusphere UX een API (Application Programming Interface) waarmee beheerders de statistieken en informatie geautomatiseerd kunnen laten inlezen/doorsturen binnen/naar andere datavisualisatie- en ITSM-tools. Belangrijke informatie kan met behulp van heldere dashboards en overzichten worden gedeeld met het management. Ook is er de functie procesoptimalisatie om automatisch de CPU en het geheugen te optimaliseren, zelfs als de systeemvereisten fluctueren. Deze functie vereist geen extra infrastructuur en is daardoor een groot voordeel in hybride multi-platformomgevingen.

Meer weten over de nieuwe digitale werkplek? Download dan onze whitepaper Digital Workspace Management Fast-tracks Digital Transformation

of neem contact op via [email protected]

Terug naar nieuws overzicht
Digital Workplace