Wouter Hoeffnagel - 16 oktober 2021

Canalys: PC-markt met 5% gekrompen in derde kwartaal

Canalys: PC-markt met 5% gekrompen in derde kwartaal image

Na vijf kwartalen van groei met dubbele cijfers, is de jaarlijks groei van de wereldwijde pc-markt gedaald tot 5% in het derde kwartaal van 2021. De verzendingen van desktops en notebooks inclusief werkstations komen uit op 84,1 miljoen stuks. Dit blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Canalys.

Ondanks de verminderde groei, blijven de volumes op een opmerkelijk hoog niveau gezien de sterke prestaties van de industrie in het derde kwartaal van 2020. Als gevolg hiervan maakt de pc-markt een tweejarige CAGR van 9% door vanaf het derde kwartaal van 2019. Ondanks de grote vraag krijgt de pc-markt een reeks klappen te verduren, die het zeer moeilijk maakten leveringen te faciliteren. Verkopers en kanaalpartners hebben nog steeds moeite om bestellingen uit te voeren omdat de achterstanden aanhouden. De verzendingen van notebooks en mobiele werkstations stegen met 3% op jaarbasis tot 67,4 miljoen stuks. De verzendingen van desktops en desktopwerkstations met 12% stegen tot 16,6 miljoen stuks.

Rem op groei

"Verstoring van de wereldwijde supply chain en het logistieke netwerk blijft de belangrijkste rem op hogere groei in de pc-markt", zegt Ishan Dutt, Senior Analyst bij Canalys. “Meer dan een jaar na het begin van de pandemie wordt de productie nog steeds gehinderd door lockdowns en andere COVID-19-gerelateerde beperkingen, vooral in Azië. Dit werd nog verergerd door een enorme vertraging van het wereldwijde transport, met vrachtprijzen en vertragingen die torenhoog opliepen naarmate een aantal industrieën met elkaar concurreren om aan de onvervulde vraag te voldoen. Het tekort aan pc's houdt naar verwachting tot ver in 2022 aan, waarbij tijdens de feestdagen van dit jaar een aanzienlijk deel van de bestellingen niet wordt gehaald. Verkopers die in staat zijn om deze periode van operationele onrust het hoofd te bieden door de productie en distributie te diversifiëren en beter zicht te hebben op bestellingen om prioriteit te geven aan het toewijzen van apparaten, zijn uitgerust om de storm te doorstaan."

Van de top vijf pc-leveranciers zagen op één na alle spelers het aantal verscheepte units stijgen. Lenovo leidt de markt met 19,8 miljoen verzonden eenheden, een bescheiden groei van 2,5% jaar-op-jaar. HP behoudt de tweede positie, maar maakte een daling van 5,7% door. Een terugval in Chromebook-zendingen naar de VS speelde een belangrijke rol in deze krimp. Dell staat op de derde plaats. Het bedrijf is volgens Canalys de grote winnaar in het derde kwartaal met de hoogste groei van 26,7% met meer dan 15 miljoen verzonden eenheden en een marktaandeelwinst van meer dan 3% ten opzichte van een jaar geleden. Apple en Acer completeerden de top vijf met een gezonde groei van respectievelijk 14,4% en 5,7%, waarbij de eerste ook aan marktaandeel won.

canalys-pc-markt-3q2021.png

Nieuwe kansen

"Hoewel er een duidelijke vertraging is van de fenomenale prestaties in het afgelopen kwartaal in sommige segmenten, met name in het onderwijs en de consument, zijn er ook nieuwe kansen", zegt Rushabh Doshi, onderzoeksdirecteur bij Canalys. "Hybride werkmodellen gaan een belangrijk onderdeel vormen van de nieuwe normaal post-COVID-19 en vraagt van pc-leveranciers om een verbetering van productportfolio's en go-to-market-strategieën. Snellere processors, betere camera's en altijd en overal connectiviteit staan hierbij centraal. Evenals inkoop, beveiliging en apparaatbeheer om dit nieuwe beleid voor de lange termijn te ondersteunen. Daar komt nog bij dat de vraag naar pc's naar verwachting sterk is vanuit het MKB, aangezien verschillende industrieën racen om de verloren tijd in te halen. Ook verschuiven de consumentenuitgaven naar categorieën die waren anders beperkt tijdens de lockdown, voornamelijk toerisme en reizen.”

Kijkend naar individuele regio's, registreerden LATAM, EMEA en Azië-Pacific (exclusief Japan) een sterke jaarlijkse groei in verzendingen van respectievelijk 17%, 16% en 13%. In Noord-Amerika (VS en Canada) daalde het totale aantal zendingen met meer dan 9% op jaarbasis. Japan zag de ergste daling, aangezien pc-zendingen met bijna 30% daalden.

"Omdat de aanbodsituatie de ene na de ander met curve-bal gooit, hebben pc-leveranciers het moeilijker dan wie dan ook bij het beheren van het ingewikkelde en complexe probleem van vraag en aanbod. Hiervoor bestaat geen magische formule", voegt Doshi toe. “Erger is dat ze zich niet op twee of twintig, maar op meer dan honderd markten over de hele wereld moeten richten. Een pc-verkoper zijn is tegelijkertijd zowel benijdenswaardig als niet-benijdenswaardig.”