Wouter Hoeffnagel - 13 oktober 2021

Gartner: Aantal PC-zendingen licht gestegen in derde kwartaal

Gartner: Aantal PC-zendingen licht gestegen in derde kwartaal image

84,1 miljoen PC's zijn in het derde kwartaal van 2021 wereldwijd verscheept. Een stijging van 1% ten opzichte van het derde kwartaal van 2020. Naarmate COVID-19-vaccins op grotere schaal beschikbaar komen, zijn de prioriteiten bij consumenten- en onderwijsuitgaven verschoven naar andere aankopen, wat het momentum in de markt vertraagt.

Dit blijkt uit de voorlopige cijfers van marktonderzoeker Gartner. "Omdat veel scholen wereldwijd weer openden, was er niet langer een onmiddellijke behoefte aan pc's en Chromebooks om thuisonderwijs te ondersteunen", zegt Mikako Kitagawa, onderzoeksdirecteur bij Gartner.

"De vraag naar zakelijke pc's bleef sterk, geleid door economisch herstel in belangrijke regio's en de terugkeer van sommige werknemers naar kantoren", aldus Kitagawa. “De groei van zakelijke pc's was echter geconcentreerd in het desktopsegment, aangezien tekorten aan halfgeleiders de laptopverzendingen bleven beperken. Deze tekorten aan componenten houden naar verwachting aan tot in de eerste helft van 2022.”

Chromebooks

Vanaf dit kwartaal neemt Gartner ook Chromebooks op in de traditionele pc-marktresultaten. Chromebook-zendingen daalden in het derde kwartaal van 2021 met 17% als gevolg van een verminderde vraag in de onderwijsmarkt. Dit was de eerste jaar-op-jaar daling in de verkoop van Chromebooks met dubbele cijfers sinds de introductie op de markt in 2011.

De top drie leveranciers op de wereldwijde pc-markt blijft jaar-op-jaar ongewijzigd, waarbij Lenovo de nummer 1 positie in verzendingen in handen houdt (zie tabel 1).

gartner-pc-markt-3Q2021.png

Marktspelers

Na vijf opeenvolgende kwartalen van groei met dubbele cijfers, wordt de groei van Lenovo getemperd in het derde kwartaal van 2021. Lenovo zag groei in alle regio's behalve Japan, waar de verzendingen met meer dan 50% daalden. Dit is onder meer te danken aan een overheidsprogramma in de regio om pc's voor educatieve doeleinden aan te schaffen, dat grotendeels is stopgezet. Over het algemeen zijn de leveringen van Lenovo negatief beïnvloed door de vertraging op de consumentenmarkt en het aanbodtekort op de zakelijke markt. Tegelijkertijd profiteerde Lenovo van de stabiele vraag naar zakelijke pc's en kon het flexibeler reageren op tekorten aan componenten dankzij een grotere mix van interne productie.

HP kent zijn tweede achtereenvolgende kwartaal van jaar-op-jaar daling in marktaandeel, gedreven door een krimp van 30% in verzendingen in de VS. Deze daling wijt Gartner aan de afnemende vraag naar Chromebooks in het onderwijssegment. Ook HP ondervond dit kwartaal opnieuw problemen met de toeleveringsketen: een grote achterstand van niet-uitgevoerde bestellingen leidde er volgens Gartner toe dat HP mogelijk kansen misliep waarop zijn concurrenten profiteerden.

Na een achterstand in het begin van de pandemie, boekt Dell sterke resultaten in het derde kwartaal van 2021. Het bedrijf noteert voor het vierde opeenvolgende kwartaal groei met dubbele cijfers en bereikt voor het eerst meer dan 15 miljoen zendingen. De beperkte focus van Dell op de consumentenmarkt zorgt dat het bedrijf minder lijdt onder de afgenomen vraag naar pc's vanuit consumenten.

Ondanks een zwakke consumentenmarkt realiseert Apple toch een groei van 7,4%. De op M1 gebaseerde pc's van het bedrijf zijn goed ontvangen door de gebruikersgemeenschap, waardoor het aantal verzendingen is toegenomen. Vooruitlopend op een mogelijke productvernieuwing in de komende maanden is de aankoop van laptops door sommige Apple-kopers echter opgeschort, wat een negatief effect had op het aantal verscheepte units in het 3Q21.

Groei in de EMEA-regio

De pc-markt in EMEA groeide jaar op jaar met 11,8% tot 23,5 miljoen eenheden. Ook hier is een gemengd beeld zichtbaar van een sterke zakelijke vraag en een afgezwakte vraag van de consument. De vraag naar Desktop-pc's is op jaarbasis met 23% gegroeid.

Minder vraag vanuit de VS

Na vijf opeenvolgende kwartalen van groei met dubbele cijfers, daalde de Amerikaanse pc-markt in het derde kwartaal van 2021 in totaal met 8,8%. Desktopverzendingen stegen met 8% als gevolg van stijgende vraag in de zakelijke markt, maar de zwakte in de consumenten-pc-markt hield aan. Ondanks schoolgerelateerde verkopen en aangevulde winkelvoorraden, daalden zowel de verzending van laptops als Chromebooks met ongeveer 10% op jaarbasis in de VS.

"De device-per-student-ratio in de Amerikaanse onderwijsmarkt begint de 1: 1 te naderen, wat het tempo van de incrementele groei heeft vertraagd", aldus Kitagawa. Dell heeft op basis van leveringen de eerste plaats op de Amerikaanse pc-markt in handen met een marktaandeel van 26,1%. HP volgt met 24,5% van de Amerikaanse pc-markt (zie tabel 2).

gartner-pc-markt-3Q2021-2.png

Groei in Azië-Pacific

In Azië-Pacific, exclusief Japan, groeide de pc-markt met 5,7% op jaarbasis. De regio noteert hiermee het zesde opeenvolgende kwartaal van groei. Ondanks de impact van de Delta-variant van het COVID-19 virus zijn de Azië-Pacific-landen grotendeels teruggekeerd naar de oude normaal. Hierdoor is minder incrementele groei in de pc-markt vanwege de aanvankelijke pandemische effecten. De Japanse pc-markt is echter aanzienlijk gekrompen ten opzichte van een jaar geleden. Naast het einde van het overheidsprogramma dat de aankoop van educatieve apparaten financierde, is dit ook te wijten aan de terughoudendheid van Japanse bedrijven om een hybride werkaanpak toe te passen.

"In tegenstelling tot bedrijven in West-Europa en Noord-Amerika, zijn Japanse bedrijven niet gemotiveerd om laptops te upgraden voor hybride werk. Dit aangezien veel bedrijven al helemaal zijn gestopt met werken op afstand of van plan zijn dit te beëindigen op het moment dat zij kantoren openen", aldus Kitagawa.

Vooruitblik naar vierde kwartaal

In het vierde kwartaal van 2021 vindt de wereldwijde uitrol van Microsoft Windows 11 plaats, de eerste grote upgrade van het besturingssysteem van Microsoft sinds 2015. Gartner verwacht dat de uitrol van Windows 11 een beperkte directe impact heeft op de zakelijke markt, aangezien zakelijke PC's waarschijnlijk tot 2023 beschikbaar blijven met Windows 10. Gartner voorspelt dat tegen begin 2023 minder dan 10% van de nieuwe enterprise-pc's met Windows 11 worden geïmplementeerd.

Over het algemeen geven Gartner-gegevens aan dat pc-zendingen in de komende feestdagen zwakker zijn dan een jaar geleden. De vraag is grotendeels toe te schrijven aan vervangingen in plaats van netto nieuwe aankopen.

Definitieve statistieken

Het gaat om voorlopige resultaten. De definitieve statistieken zijn binnenkort beschikbaar voor klanten van Gartner's PC Quarterly Statistics Worldwide by Region-programma. Dit programma biedt een uitgebreid en actueel beeld van de wereldwijde pc-markt, waardoor productplanning-, distributie-, marketing- en verkooporganisaties op de hoogte kunnen blijven van belangrijke problemen en hun toekomstige implicaties over de hele wereld.