Van Burning Man tot Metaverse

Hans Timmerman.

07-10-2021 | door: Blog

Van Burning Man tot Metaverse

In 1986 werd een vreugdevuur ter viering van de zonnewende georganiseerd op Baker Beach in San Francisco. Een grote pop – de Wicker Man – van wilgenhout werd in brand gestoken en er werd feest gevierd. Het feestvuur op het strand werd in 1990 verboden, maar gelijkertijd werd een soortgelijk evenement gevierd in Black Rock Desert in Nevada. De deelnemers omschreven het feest als een ‘experimentele samenleving met radicale zelfuiting en radicale zelfvoorziening’. Een gemeenschap ontstaat waar iedereen welkom is ongeacht ras of afkomst en iedereen zichzelf kan zijn.

In 1991 werd het eerste legale Burning Man-event gehouden van de laatste maandag van augustus tot de eerste maandag in september, de dag van de arbeid in de VS. Het event sluit af met het feestelijk verbranden van Wicker Man. De ‘stad’ die die week ontstaat, heet Black Rock City en heeft een karakteristieke C-vorm rond de Wicker Man, met radialen en cirkelvormige straten eromheen. Straten hebben themakampen met elk een eigen thema. Na afloop ruimen de bezoekers alles op, pakken het in en nemen het mee. Het event wordt georganiseerd door vrijwilligers. Ook in Nederland is een Burning Man-organisatie.

Second Life

De slogan ‘Burning Man is not a festival. It’s a catalyst for creative culture in the world’ was een inspiratie voor Philip Rosedale die in 2003 de digitale wereld Second Life lanceerde onder de naam Linden Labs. Philip was al eerder bezig met internetvideo’s en richtte in 1997 Linden Lab op – genoemd naar een straat in Haley Valley, een wijk in San Francisco – en begon zijn idee van een virtuele ontmoetingswereld vorm te geven. Zijn doel was te demonstreren dat een levensvatbaar model van een virtuele economie of virtuele samenleving mogelijk was. In zijn eigen woorden: ‘We zien dit niet als spel, maar als een experiment en platform dat in veel opzichten beter is dan de echte wereld.’

Second Life is een interrealiteit, een vermenging van werkelijke en virtuele wereld. Ik heb nog steeds enkele alter ego’s in de vorm van avatars in Second Life, waar ik van 2006 tot 2010 redelijk actief was. Ik heb nog steeds vrienden en kennissen die ik voor het eerst in Second Life ontmoette en pas later in de echte wereld leerde kennen. In het Engels spreekt men van een ‘immersive environment’, een omgeving waar je ‘ondergedompeld’ wordt. Op virtuele wijze worden zwaartekracht, wind en botsingen gesimuleerd. De dag- en nacht cyclus duurt 4 uur. Binnen de Metaverse van Second Life kun je teleporteren, vliegen, zwemmen en prachtige ontdekkingsreizen over alle continenten maken.

Burning Man inspired

Vanzelfsprekend is het festival van Burning Man ook virtueel in Second Life te volgen. BURN2 is een extensie van het echte festival en vertegenwoordigt ook deels de community die het festival fysiek bezoekt. Door corona vond het festival vorig jaar een maand later plaats en dit jaar wordt overgeslagen. Het festival richt zich nu volledig op 2022. Wereldwijd zijn er vele vergelijkbare festivals ontstaan. In deze blog worden ze allemaal beschreven.

Begin September 2021 stond in de Financial Times het artikel ‘Avatar overload: my trip through the Burning Man metaverse.’ De schrijfster is met 3D-bril aanwezig op het virtuele festival ‘Dusty Multiverse’ waar Burning Man’s Black Rock City centimeter voor centimeter is nagebouwd en in kaart gebracht. Tientallen DJ’s treden op en aanwezige prominenten chatten, dansen en genieten als avatars van de indrukwekkende cyberpracht. Een groots experiment van digitale kunst en virtuele, artistieke uitingen. Een ontdekkingstocht in een nieuwe virtuele wereld. Waar de eerste bedrijven deelnemen en bij wie je je kunt teleporteren naar hun eigen virtuele ruimtes. Ruimtes waar we waarschijnlijk snel zullen worden overspoeld met advertenties. De ‘Battle of the Metaverse’ is begonnen.

The battle of the Metaverse

In Forbes stond afgelopen week het artikel ‘Dawn Of The Metaverse: How Brands can incorporate this creative initiative.’ De corona-periode illustreerde dat we een groot deel van onze tijd virtueel en digitaal kunnen doorbrengen. De pandemie liet ons de mogelijkheden van de huidige infrastructuur zien. Hoe betere verbindingen er zijn, hoe meer snelheid, kwaliteit en performance we digitaal kunnen realiseren. Hoe makkelijker de kloof tussen fysieke en digitale ruimtes wordt overbrugt.

Marketiers staan met interesse te kijken hoe zij hun merken in die nieuwe virtuele kunnen positioneren. Welke bedrijfsmodellen werken en welke minder of niet. Vele digitale creatieve initiatieven geven een inkijkje in die nieuwe Metaverse wereld. Een plek waar fysieke en digitale realiteit elkaar ontmoeten. Kruising van entertainment, media, business en techniek. De videogame industrie heeft een flinke basis gelegd voor de Metaverse, andere industrieën volgen nu snel. Een belangrijke drijver is de pensionering van de babyboomers en de opkomst van de digital first Gen-X, Milennials, Xenial en Gen-Zers die opgroeiden met video-games, surfen op het web en digitaal reizen over de wereld.

Nieuwe markten

Naast de opkomst van deze nieuwe digitale burgers, zijn drie andere zaken net zo belangrijk. Digitale financiële assets zijn volwassen. Blockchain, smart contract, crypto-currencies en NFT’s zijn beschikbaar. Daarnaast toonde de pandemie aan dat we prima digitaal en op afstand kunnen werken. Mits we de processen, platformen en techniek transparant aanbieden en gebruiken. Daarnaast stappen dit decennium 2 miljard nieuwe mensen het internet op in Latijns Amerika, Zuidoost Azië en in Afrika. Nieuw jong talent dat voor de eerste keer gaat participeren in de wereldwijde economie.

De game-industrie kreeg een gerespecteerde plaats in de markt en is erkend als accelerator voor opkomende markteconomieën. De game-industrie zal in 2024 ruim $200 miljard genereren en heeft het leeuwendeel van de creatieve entertainment- en mediamarkt in handen. Smartgames als opleidingstraject voor leerlingen en volwassenen biedt kansen voor bedrijfsleven en scholen. Als platform voor samenwerking en uitwisseling. De game-industrie heeft de Metaverse al lang ontdekt, begrijpt wat crypto en microbetalingen zijn en gebruikt de blockchain om serieuze zaken vast te leggen. Wat begon met een vreugdevuur op het strand van Californië met de Wicker Man, is via de Burning Man en Second Life als Metaverse de basis voor de digitale burger, maatschappij en economie geworden. De digitale wereld gaat nu echt beginnen...

Auteur: Hans Timmerman (foto), directeur van Fortierra

Terug naar nieuws overzicht