Digitale ethiek op top opgeblazen verwachtingen in privacy hypecyclus

05-10-2021 | door: Martijn Kregting

Digitale ethiek op top opgeblazen verwachtingen in privacy hypecyclus

Digitale ethiek bevindt zich op het hoogtepunt van de Hype Cycle for Privacy 2021 van Gartner, nu mensen zich steeds meer bewust worden van de waarde van hun persoonlijke informatie en gefrustreerd raken door gebrek aan transparantie en aanhoudend misbruik.

Gartner definieert digitale ethiek als 'systemen van waarden en morele principes voor het uitvoeren van elektronische interacties tussen mensen, organisaties en dingen'. Met de adoptie van kunstmatige intelligentie vindt voor het eerst de ethische discussie plaats voor - en tijdens - de wijdverbreide implementatie van een technologie.

Regulering privacygerichte gegevensbescherming

Organisaties gaan over op het beveiligen van persoonlijke gegevens en overheden voeren strikte wetgeving in om deze te handhaven. Gartner voorspelt dat tegen het einde van 2023 meer dan 80 procent van de bedrijven wereldwijd te maken zal hebben met ten minste één privacygerichte gegevensbeschermingsregelgeving.

"Zelfs waar nog geen regelgeving bestaat, kiezen klanten er actief voor om samen te werken met organisaties die hun privacy respecteren", zegt Bart Willemsen, research vice president bij Gartner. "De toepassing van nieuwe technologieën zoals die op deze Hype Cycle zal een pad bieden naar het beschermen van privacy in een vluchtige omgeving."

Om tegemoet te komen aan deze wetswijzigingen en de vraag van klanten, moeten beslissers op het gebied van beveiliging en risicobeheer zorgvuldig technologieën selecteren die innovatie en compliance in evenwicht brengen. Gartner voorspelt dat tegen 2024 de wereldwijde privacygedreven uitgaven voor gegevensbescherming en compliance-technologie jaarlijks meer dan 15 miljard dollar zullen bedragen.

Proactieve privacy by design

Proactieve en volwassen organisaties stappen over van reactieve compliance naar proactieve privacy by design. Als ze dat doen, beginnen ze te investeren in innovaties aan de linkerkant van de Hype Cycle, zoals homomorfe versleuteling, een reeks algoritmen die berekeningen op versleutelde gegevens mogelijk maken; en differentiële privacy, een systeem voor het gebruiken of delen van een dataset terwijl bepaalde informatie over individuele records daarin wordt achtergehouden of vervormd.

Verschillende technologieën op de Hype Cycle, zoals cloud access security brokers (CASB's) en dynamische gegevensmaskering zullen naar verwachting binnen de komende twee jaar op grote schaal worden toegepast.

gartner_hype_cycle_for_privacy_2021.png

Nieuwe innovaties in de Hype Cycle for Privacy van dit jaar zijn:

  • Influence engineering, de productie van algoritmen die zijn ontworpen om elementen van de digitale ervaring te automatiseren die gebruikerskeuzes op grote schaal begeleiden door gedragswetenschappelijke technieken te leren en toe te passen. Hoewel ze nog grotendeels theoretisch zijn, laten doorbraken op gebieden als emotiedetectie en taalgeneratie een duidelijk potentieel zien om invloedrijke aspecten van communicatie te automatiseren.
  • Federated machine learning (ML), een belangrijke innovatie in het (her)trainen van ML-algoritmen in een gedecentraliseerde omgeving zonder gevoelige informatie vrij te geven. Federated ML maakt gebruik van kennis van modelcoëfficiënten in lokale nodes zoals softbots van smartphones, (semi)autonome voertuigen of IoT edge-apparaten, zonder gegevensmonsters uit te wisselen, waardoor meer gepersonaliseerde ervaringen mogelijk worden zonder de privacy in gevaar te brengen.
  • Soevereine cloud, het leveren van cloudservices binnen een enkele geografische locatie die voldoet aan gegevensresidentie en andere wettelijke vereisten.
Terug naar nieuws overzicht