Redactie - 02 oktober 2021

ThoughtSpot krijgt binnen half jaar honderd nieuwe SaaS-klanten

ThoughtSpot krijgt binnen half jaar honderd nieuwe SaaS-klanten image

ThoughtSpot, het Modern Analytics Cloud bedrijf, heeft een half jaar na de SOC 2 Type II goedkeuring zijn honderdste klant verwelkomd voor de volledig beheerde SaaS-oplossing, waaronder grootzakelijke bedrijven als T-Mobile en Verizon, en digital natives als Kahoot en Cloud Academy. De mijlpaal is bereikt doordat bedrijven wereldwijd prioriteit geven aan cloud-gebaseerde analytics om hun gebruikers flexibele toegang te geven tot data, deze makkelijk doorzoekbaar te maken en inzichten te verzamelen vanaf elke plek.

Het bedrijfsmodel van ThoughtSpot verschoof afgelopen jaar met de introductie van het SaaS-platform. Bedrijven kunnen het volledige ThoughtSpot-platform inzetten, gebruikmaken van specifieke mogelijkheden zoals ‘search as a service’ of interactieve data-apps ontwikkelen met het ontwikkelplatform ThoughtSpot Everywhere. Hiermee kunnen klanten, partners en medewerkers voorzien worden van professionele analytics voor de hele data stack met een echte gebruiksvriendelijke ervaring.

Cloud-oplossingen vormen helft van omzet
Cloud-producten zijn nu goed voor de helft van ThoughtSpot’s jaarlijks terugkerende omzet. De omzet uit cloud-oplossingen groeide afgelopen jaar met maar liefst 250 procent. Afgelopen jaar kocht 85 procent van de nieuwe klanten cloud-producten, waarbij 25 procent van de orders een waarde had van boven een ton. Om aan deze groeiende vraag tegemoet te komen, wil het bedrijf het team uitbreiden met 25 procent.

"De pandemie veranderde alles voor bedrijven. Voor ThoughtSpot was de impact heel groot. Onze klanten hadden nog niet eerder zoveel behoefte aan ons platform, maar ze hadden ook een nieuwe, makkelijkere manier nodig om het beschikbaar te stellen aan hun hele organisatie. In zes maanden hebben we daarom het eerste SaaS-platform voor de Modern Analytics Cloud bedacht, ontwikkeld en op de markt gebracht”, aldus Sudheesh Nair, CEO van ThoughtSpot. "Slechts een half jaar na het aanbieden van het platform zijn de reacties van klanten overweldigend. Het is een eer om een integraal onderdeel te zijn van de cloud-reis van onze klanten. Met dit vertrouwen gaan we zorgvuldig om. We zetten ons in om te blijven innoveren voor onze klanten en hen te helpen hun succes uit te breiden, gebaseerd op data.”

Patenten voor innovaties
De groei volgt op verschillende innovaties in het ThoughtSpot-platform, die ook patenten ontvingen van het United States Patent and Trademark Office, zoals token based dynamic data indexing, een antwoordensysteem dat zoekopdrachten in natuurlijke taal mogelijk maakt, phrase-indexing voor het zoeken op zinnen, low latency predictive database analysis voor inzichten in SpotIQ, query generation gebaseerd op een logical data-model, en het naadloos wisselen tussen zoekopdrachten in verschillende talen.

Nieuwe partnerships
Daarnaast zijn partnerships gesloten of uitgebreid met cloud-platformen als Snowflake, Databricks, Google BigQuery, Microsoft Azure Synapse, en Amazon Redshift. Ook worden gezamenlijke oplossingen met ServiceNow aangeboden en zijn er industriespecifieke oplossingen ontwikkeld met channel-partners.

ThoughtSpot heeft een succesvol jaar achter de rug en kreeg erkenning voor zijn productinnovatie en werkcultuur. Het bedrijf ontving awards van Forbes Cloud 100 en Fast Company's Best Workplaces for Innovators. Gartner heeft ThoughtSpot ook onderscheiden met de Peer Insight Customers' Choice for Analytics and Business Intelligence Platforms.

Voordat we ThoughtSpot gebruikten, hadden we geen makkelijke manier om data in onze centrale cloud database goed te gebruiken”, aldus Vivek Malhotra, Sr. Manager Customer Development Analytics bij Unilever. “Nu krijgt ons financiële team eenvoudig toegang tot rijke inzichten in verkoopcijfers, omzetgroei en andere cijfers met de schaal en snelheid die we nodig hebben.”