Standaard aanpak groeiend probleem frauduleuze robocalls nodig

27-09-2021 | door: Martijn Kregting

Standaard aanpak groeiend probleem frauduleuze robocalls nodig

Nieuw onderzoek van Juniper Research stelt dat consumenten in 2022 wereldwijd 40 miljard dollar zullen verliezen als gevolg van frauduleuze robocalls, tegen 31 miljard dollar in 2021. Frauduleuze robocalls vormen een bedreiging voor consumenten door de openbaarmaking van persoonlijke informatie aan te moedigen die fraudeurs kunnen gebruiken voor identiteitsdiefstal. In de meeste gevallen van robocall-fraude doen fraudeurs zich voor als een echt merk of bedrijf om het vertrouwen van de ontvanger van de oproep te winnen.

De nieuwe studie, Robocall Mitigation: Emerging Strategies, Competitor Leaderboard & Market Forecasts 2021-2026, verwacht een nieuwe aanpak om frauduleuze robocalls te bestrijden, door een ecosysteem te creëren waarin merken en ondernemingen worden geverifieerd voordat de oproep wordt geplaatst. Het standaardiseren van services voor alle belanghebbenden, inclusief mobiele operators, merken en ontwikkelaars van mobiele besturingssystemen, zal echter essentieel zijn voor het creëren van een service die fraude in realtime vermindert.

Standaardisatie voor merkauthenticatie

Het rapport identificeerde merkauthenticatietechnologieën als een cruciaal element van een gefocuste aanpak van frauduleuze robocalls. Merkauthenticatiediensten voorzien mobiele abonnees van informatie op het smartphonescherm voordat de oproep wordt beantwoord, inclusief de geverifieerde identiteit van de onderneming die belt en het doel van de oproep.

Om het voordeel hiervan te maximaliseren, is het van essentieel belang om een ecosysteem te creëren waarmee ondernemingen door een derde partij kunnen worden geverifieerd om het vertrouwen in mobiele spraak als communicatiekanaal te herstellen. Onderzoeksco-auteur Charles Bowman hierover: "Zelfs als de frauduleuze poging niet succesvol is, zullen abonnees nog steeds hinder ondervinden van telefoontjes. In 2022 voorspellen we dat er wereldwijd meer dan 110 miljard ongewenste robocalls zullen worden gedaan. Dat heeft een negatieve impact op de waarde van mobiele spraakkanalen.”

Noord-Amerika leidt strijd tegen fraude

Noord-Amerika is de regio die het meest te maken heeft met frauduleuze robocalling; goed voor 45 procent van het geld dat consumenten verliezen. Dit terwijl de regio slechts 5 procent van de mobiele abonnees wereldwind vertegenwoordigt. Het rapport suggereert dat andere regio's STIR/SHAKEN navolgen: een raamwerk dat in de VS is ontwikkeld en geïmplementeerd als reactie op de groeiende dreiging van frauduleuze robocalls. Dit raamwerk standaardiseert de rol van belanghebbenden bij de bestrijding van robocalls die gericht zijn op het verminderen van financiële verliezen door fraude.

Terug naar nieuws overzicht