BPSOLUTIONS: Organisaties moeten continu verbeteren en slimmer worden

Ronald van Heek, BPSOLUTIONS

BPSOLUTIONS: Organisaties moeten continu verbeteren en slimmer worden

Mark de Groot, BPSOLUTIONS

15-10-2021 | door: Martijn Kregting en Witold Kepinski

BPSOLUTIONS: Organisaties moeten continu verbeteren en slimmer worden

BPSOLUTIONS voorziet een wereld waarin IT altijd ‘always on’ is, stelt Ronald van Heek, Chief Commercial Officer (CCO) van de mission critical IT-dienstverlener. In deze visie komen de belangrijkste Gartner-trends voor 2021 samen: people centricity, location independence, resilient delivery. “Het is voor organisaties belangrijk dat - ongeacht tijdstip of locatie - data en toepassingen altijd veilig en beschikbaar zijn.” Dat betekent volgens Mark de Groot, CEO van BPSOLUTIONS enerzijds dat ‘mission critical’ toepassingen altijd up & running moeten zijn en optimaal presteren. “Omdat we organisaties ook willen helpen nieuwe businessmodellen en kansen te creëren, moeten we anderzijds data van klanten voor hen laten werken. Tenslotte willen we elke dag een stukje slimmer worden.”

In de afgelopen anderhalf jaar is de wereld op IT-gebied als gevolg van de coronapandemie flink veranderd. Na massaal thuiswerken groeien we toe naar een meer structurele vorm van hybride werken, ziet Van Heek. “Het was én is dus ontzettend belangrijk dat medewerkers op elke locatie effectief en ergonomisch verantwoord kunnen werken. Veilig werken is echter ook van zeer groot belang, aangezien we tijdens de pandemie periode het aantal cyberaanvallen sterk hebben zien toenemen.”

De coronacrisis heeft een versnelde digitale transformatie afgedwongen. Data- en AI-toepassingen, distributie van bedrijfsprocessen via hybride cloudmodellen, vormen het fundament onder deze versnelling. Als je altijd overal wilt kunnen werken en toegang hebben tot je data en applicaties, kun je niet meer werken in cloudsilo’s, een beetje vergelijkbaar met de ouderwetse afgezonderde IT-silo’s, die onderlinge samenwerking moeilijk maakten.

Van heek: “Tussen verschillende cloud platformen is een verbinding nodig die altijd en overal toegang tot benodigde data biedt, maar ook verplaatsing van data en applicaties mogelijk maakt. En over die cloud-platformen en diensten heen dient een samenhangende beveiligingslaag te zitten om de data veilig te houden. Want met de wens om digitale transformatie te versnellen, komt de verantwoordelijkheid dit veilig te doen. Ook data en applicaties in de cloud - en die hoeveelheid neemt met de dag toe - dienen uniform beveiligd te zijn tegen verlies, datacorruptie, maar zeker ook ransomware-aanvallen en uitval. De meeste organisaties hebben dit gewoon niet voor elkaar.”

Schil om elke toepassing
Om locatie-onafhankelijk te kunnen werken, heb je dus een – volgens Gartner – distributed cloud nodig. Daarmee vorm je een schil rondom elk soort toepassing, of het nou in eigen datacentra staat, in externe datacentra, in private of public cloud of in een edge-omgeving.

“Dat concept komt terug in onze hybride cloud-aanpak”, stelt CEO De Groot, “met een focus op de ideale mix tussen private en public cloud. Momenteel is pas rond de 30 procent van toepassingen en data naar een public cloud-omgeving verplaatst. Voor het overige geldt – de verhouding is voor elk bedrijf anders – dat deze nog in eigen IT-omgevingen is geplaatst. Voor sommige toepassingen, is het echt handiger de mogelijkheden van public cloud te gebruiken. Voor andere is een meer private opstelling het meest werkzaam.”

Het afgelopen jaar heeft BPSOLUTIONS hier sterk op ingezet, met als uitgangspunt dat de toekomst van cloud hybride is. De cloud ervaring – flexibel, schaalbaar, pay per use en as-a-service - dient voor het public cloud-deel én voor private cloud-omgevingen gelijk te zijn. Van Heek: “Dat kan een private cloud dienst zijn, die wij leveren in een datacenter van de klant, zoals we dit voor SAP HANA doen bij de Belastingdienst, in onze datacentra, waarbij wij directe koppelingen bieden naar Azure, AWS, Oracle, Google en IBM.”

Dat hybride cloud-platform heeft BPSOLUTIONS al voor diverse klanten op uiteenlopende manieren geïmplementeerd. Klanten krijgen zo de keuzevrijheid om de ideale mix te kiezen. Hierbij wordt de private cloud als volledig beheerde dienst afgenomen bij BPSOLUTIONS met directe verbindingen naar public cloud vanuit een en dezelfde dienst, overzichtelijk en uniform beheerd, vertelt De Groot: “Het voordeel is dat de applicaties die je graag in je eigen omgeving wil hebben, daar kunt laten draaien. Cloud native-toepassingen, moderne applicaties, containers, kun je dan in de public cloud plaatsen. Tussen die twee zijn data en applicaties naadloos uit te wisselen.”

Uniforme beveiliging met Rubrik
Een ander belangrijk aspect bij resilience en cybersecurity is uniforme beveiliging, ongeacht waar data en toepassingen zich bevinden. Dat realiseert BPSOLUTIONS onder meer middels de nauwe samenwerking met Rubrik voor cloud data protectie, immutable backups voor ransomware recovery en de Polaris SaaS toepassingen die snelle ransomware detectie mogelijk maakt met geavanceerde en versnelde recovery mogelijkheden.

Daarnaast is het volgens Van Heek mogelijk inzichtelijk te maken waar privacygevoelige gegevens worden opgeslagen en daar actie op te ondernemen. Als er dan toch een ransomware-aanval heeft plaatsgevonden, kan de back-up snel onaangepast en onaangetast worden teruggezet op de originele locatie of in een beveiligde omgeving. Dit kan voor het private als het public cloud gedeelte, maar bijvoorbeeld ook voor M365 waarvoor geldt dat veel organisaties zich nog steeds niet realiseren, dat er echt een door de klant geselecteerde backup oplossing nodig is, los van M365.

“Wij kunnen er zo voor zorgen dat een organisatie zeer snel en volledig weer in de lucht komt, op de originele locatie of in een andere cloud-omgeving, veilig en flexibel”, schetst Van Heek. “Dat is cruciaal, want als je niet of niet veilig kunt werken door het ontbreken van mission critical toepassingen en data, kun je als organisatie je missie niet uitvoeren.”

Het maakt niet uit of het hier gaat om verkoop, transport, burgers diensten verlenen of belasting innen is”, vult De Groot aan. “Dit is voor iedere organisatie, en daarmee haar bestuurders, directie en management, ongelooflijk belangrijk.” Van Heek hamert erop dat IT-aanbieders en -afnemers hier samen op moeten doorschakelen. “Met grote urgentie!”

Multi-ervaring belangrijker
Ook de multi-ervaring is volgens Gartner een belangrijke trend. Leverde je vroeger een SLA (Service Level Agreement), nu moet je een gebruikservaring ofwel Customer Experience (CX) leveren, zodat iedereen, van topmanagement tot administratief medewerker, tevreden is over gebruikte toepassingen. Van Heek: “Hybride cloud-platformen zoals die van ons maken toepassingen en data altijd beschikbaar, snel en flexibel, schaalbaar en door ons beheerd. We bieden daarbij een uniforme cloud gebruikerservaring.”

Dat is overigens slechts het techniekdeel van klanten ontzorgen, stelt De Groot. Aan de andere kant is het zo dat - áls er iets gebeurt – je dat zo snel mogelijk samen met de klant oplost. “Klanttevredenheid is cruciaal in alles wat BPSOLUTIONS doet. Als een klant het oplossen van een incident met een acht beoordeelt, nemen we contact met hen op om meteen te bespreken wat we hadden moeten doen om een negen of tien te krijgen. Het is super belangrijk goed te weten, wat voor je klant belangrijk is. Zo willen we continu onze dienstverlening verbeteren. Dat werkt, want onlangs kwam BPSOLUTIONS uit het Giarte IT Xperience Monitor 2021onderzoek op alle vlakken als beste naar voren op het gebied van Customer Experience, met een 100 procent fanscore.”

Van Heek vult aan: “Toen we deze uitkomsten op ons in lieten werken, realiseerden we het pas goed: onze klanten zijn dus stuk voor stuk uitermate tevreden. Ze zouden ons ook allemaal aanraden bij hun peers in de markt. Daarnaast roemen ze onze klantgerichtheid, kennis en expertise, de samenwerking en ook mooi: we blinken uit in de technische operatie maar helpen tevens met innovatie en business initiatieven. Fantastisch om te horen. En dit zijn zeer grote, veeleisende organisaties, die de beoordeling hebben gedaan naar een externe marktonderzoeker.”

Internet of Behavior
Gartner heeft het ook over Internet of Behavior. Steeds meer bedrijven implementeren een IOB-strategie. BPSOLUTIONS kijkt daarbij breder dan alleen data, stelt Van Heek. Het gaat ook om de gebruikers van data en IT: de mensen. “Op basis van menselijk gedrag kun je veel beslissingen nemen, voorspellingen doen. Zoals ervoor zorgen dat medewerkers binnen bepaalde kaders blijven van wat security-beleid wel of niet toestaat. Of dat als men op data science-gebied aan de slag gaat, dit op goede en ethische wijze gebeurt. Dat privacyregels in acht genomen worden, data versleuteld, en persoonsgegevens geanonimiseerd gebruikt. Als je kijkt naar data en AI, dan moeten we er met zijn allen de komende jaren voor zorgen dat AI-toepassingen om inzichten uit data te halen, op ethisch en juridisch verantwoorde wijze gebeurt.”

Dat is niet altijd eenvoudig, weet De Groot. “De grote enterprises hebben al een goede visie en strategie over wat ze met data willen doen, hoe ze hiervoor AI-toepassingen gebruiken en dat dit veilig en volgens compliance regels dient te gebeuren. Maar in de grote groep organisaties hier net onder, leven nog veel vragen over hoe Data en AI voor hun missie het beste kunnen inzetten.”

Voorafgaand hieraan is belangrijk dat deze groep overzicht heeft van alle data, zodat ze die ook kunnen ontsluiten. Daarna gaat het om exploratie van data: analyseren van kwaliteit, herkennen van patronen en inzichten. De Groot: “Als je dan op basis hiervan inzichten wilt gebruiken om te voorspellen, moet je goed weten welke AI-toepassingen je het beste kunt inzetten. Welke machine learning-modellen zijn er, welke best practices. Pas als je dit vervolgens uitgebreid getest en getuned hebt, kun je naar een AI en data-strategie en implementatie daarvan gaan. Dit hebben onze data scientists nu succesvol bij diverse klanten zoals Van Duuren, GGD en Haga Ziekenhuis gedaan.”

Hyperautomatisering nodig
Om dit te realiseren, én om time to market te versnellen, hebben bedrijven (hyper)automatisering nodig, vindt Van Heek. “Er is een enorm tekort aan data scientists. De opleidingen zitten er vol mee, de markt nog niet. Hetzelfde geldt voor cloud engineers en security-experts. De grote, moderne bedrijven halen die nog wel binnen, maar andere organisaties hebben hier een probleem. Dan moet je taken uitbesteden en automatiseren. In bredere zin, geldt dat voor alle taken die je herhaaldelijk uitvoert: hyper automatisering dus. Data science leent zich daar bij uitstek voor en kan zelfs ondersteunen.”

Al deze elementen samen kunnen een intelligent enterprise mogelijk maken – of in het geval van de overheid een ‘intelligent government’. Van Heek en De Groot concluderen: organisaties die intelligent werken en toekomstgericht werken, hebben Hybride Cloud als platform, hebben Data & AI in belangrijke mate opgenomen in hun strategie en zijn end-to-end secure.

Van Heek: “Dat zijn echt drie cruciale elementen. Organisaties die een hybride cloud-platform hebben, kunnen twee- tot driemaal zoveel waarde creëren dan organisaties zonder. Organisaties die Data Science & AI toepassen, besparen enorm op kosten en zijn leidend in hun markt. Zo zie je dat goede e-tailers uitblinken in data en AI. Dat betekent helemaal niet dat ze goed zijn in IT, maar wel in het voorspellen van klantgedrag en optimale logistiek. En tot slot de security: die dient altijd en overal op orde zijn.”

Auteur: Martijn Kregting en Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht