Martijn Kregting - 02 oktober 2021

Gartner IT Symposium/Expo geeft handvatten voor inzicht, inspiratie en actie

Gartner IT Symposium/Expo geeft handvatten voor inzicht, inspiratie en actie image

Met als thema Reach Beyond wil Gartner op het IT symposium/Expo van Gartner EMEA (8-11 november 2021) vooral vooruitkijken. CIO’s en andere IT-beslissers krijgen de tools aangereikt om het momentum uit de coronapandemie optimaal te benutten. “Tijdens de pandemie heeft IT bewezen hoe cruciaal zij is voor bedrijven om tijdens een disruptie te blijven functioneren”, vertelt Jan-Martin Löwendahl van Gartner. “Nu willen we handvatten bieden waarmee CIO’s op basis van innovatieve technologie een leiderschapsrol kunnen nemen in het digitaal onderbouwen van een business-strategie voor een duurzame toekomst.”

Jan-Martin Löwendahl is in het dagelijks leven Research Vice President bij Gartner (hoger onderwijs) én sinds 2020 voorzitter van het IT symposium/Expo van Gartner in EMEA. In die tweede functie is Löwendahl als liaison officer tussen Gartner en de evenementorganisatie verantwoordelijk voor de invulling van de agenda en de presentaties. Zijn eerste jaar was, zachtjes gezegd, een sprong in het diepe. Met dank aan de coronapandemie.

“Het was de eerste keer dat Gartner voor zo’n groot evenement volledig digitaal ging. We kregen virtueel veel meer ‘bezoekers’. Dat is het voordeel van een virtueel evenement. Het nadeel is dat de interactie tussen sprekers en bezoekers en bezoekers onderling beperkt van aard was. Dit jaar hebben we lang gehoopt het event live én virtueel te houden. Nu onlangs het besluit gevallen is om dit jaar ons belangrijkste IT-event toch volledig virtueel te houden, richten we ons op een optimale invulling hiervan, mede gebaseerd op de lessen van 2020.”

Steile leercurve
De pandemie en het daaropvolgende virtuele evenement in 2020 zorgden voor een steile leercurve in wat digitaal het beste werkt om CIO’s van advies, informatie en food for thought te voorzien, vertelt Löwendahl. “We zijn er nog niet helemaal als het gaat om de beste formats voor presentaties. Zo zijn breakout-sessies van een half uur eigenlijk nog te lang. Maar we leren om meer modulair te zijn in de opbouw van het evenement. Sommige onderwerpen vergen meer tijd of interactiviteit dan andere onderwerpen. En rond lunchtijd moet je niet veel digitale modules aanbieden. Mensen willen rustig kunnen lunchen.”

Een tweede belangrijke les betreft interactiviteit van de sessies. Dit jaar wil Gartner zijn analisten veel meer mogelijkheden bieden om de interactie met virtuele bezoekers naar eigen inzicht in te richten en om meer peer-to-peer interactie mogelijk te maken. Bezoekers willen, of het nu virtueel of fysiek is, ook onderling kunnen communiceren over wat ze bij een sessie meekrijgen.

“Helaas is er nog geen manier waarop we een fysieke locatie volledig kunnen vervangen. De fysieke locatie in Barcelona heeft geweldige mogelijkheden voor allerlei meeting rooms en parlor room sessies. Je zou denken dat er digitaal oneindig veel mogelijkheden zijn, maar er zijn technische beperkingen op onder meer platformgebied en kwaliteitsbeheer.”

Dat is jammer, vindt Löwendahl, want het Gartner IT-symposium/Expo is ook bedoeld om mensen elkaar echt te laten ontmoeten. “We hebben het afgelopen jaar een half miljoen virtuele ontmoetingen gehad met cliënten, dus schaalbaarheid is geen probleem. Maar een fysieke ontmoeting levert vaak meer op omdat je je samen in dezelfde fysieke omgeving bevindt. We hopen dat we daar dit jaar, uiterlijk in 2022 weer op grotere schaal mee van start gaan.”

Reach Beyond: vooruitkijken
De focus ligt dit jaar met het thema Reach Beyond opnieuw op de business-uitkomsten van technologie. Inhoudelijk onderstreept het thema al de noodzaak van vooruitblikken voor de CIO naar de IT-strategie voorbij de coronapandemie: technologie-leiderschap in een verstoorde wereld. Qua format hoopt Löwendahl voor 2022 ook op een nieuw normaal voor het symposium.

Voor dit jaar kunnen virtuele bezoekers 13 onderwerpen binnen drie hoofdtracks verwachten: technologie-innovatie, leiderschap en business-strategie. “Technologie vormt met 40 procent nog altijd de hoofdmoot van de agenda, maar dat was voorheen 60 procent. Er is veel meer aandacht gekomen voor zaken zoals: heb je de juiste strategie en de juiste IT-leiders om die technologie voor je organisatie te laten werken? Je hebt niks aan goede technologie als je als CIO niet in staat bent om bestuur en medewerkers ervan te overtuigen hoe je die optimaal voor de business in kan zetten.”

Voortbouwen op momentum
Mensen zijn corona-moe, merkt Löwendahl. Ze willen vooruitkijken voorbij de angst voor het virus. “Voor CIO’s en andere IT-beslissers betekent dit vooral voortbouwen op het momentum dat de pandemie op digitaal gebied opgeleverd heeft. Je hebt als CIO de belangstelling van de bestuurskamer opgewerkt, aangetoond hoe IT disruptie van maatschappij en bedrijfsleven door corona heeft weten op te vangen. Nu willen we hen handvatten geven om hierop voort te bouwen, Vandaar Reach beyond.”

De track leadership moet CIO’s onder meer helpen met het gebruiken van de afgelopen anderhalf jaar opgebouwde relaties intern en buiten de eigen organisatie om zo het momentum maximaal te gebruiken en IT op een hoger plan te brengen. Hoe je dat doet om zo de ondersteuning van de business te verbeteren, is een belangrijk onderdeel van de aloude track business strategy. Dat zie je terugkomen in Gartners visie op ‘composable business’ en de ‘composable enterprise’.

Composable business
Het idee van composable business werkt met vier basisprincipes: meer snelheid door ontdekking; grotere wendbaarheid door modulariteit; beter leiderschap door orkestratie; veerkracht door autonomie. “Bedrijven die werken met deze basisprincipes, kunnen business-kansen sneller oppakken (meer omzet en winst), lopen minder risico’s en verlagen hun operationele kosten”, schetst Löwendahl. “Het zorgt ervoor dat je sneller kunt inspelen met je organisatie, je processen en je werknemers op veranderende marktomstandigheden.”

En die omstandigheden veranderen steeds sneller. Het coronavirus is hier een perfect voorbeeld van, meent de van oorsprong chemicus. “Hoe je een MRNA-gebaseerd vaccin moet maken, is al 10 jaar bekend. Het probleem was altijd het toedienmechanisme en hoe dit snel op te schalen. De pandemie heeft het onderzoek hiernaar enorm versneld, maar dat vergde wel een snelle omschakeling voor alle betrokken organisaties, van farmaceuten tot GGD’s.”

Groeiende correlatie
IT ondersteunt al langer de missie en de processen van een organisatie. Er is echter een groeiende correlatie tussen business en digitalisering. Technologie groeit in belang. Er zijn dus veel communicerende vaten tussen de drie tracks. De keynote van het symposium– technology leadership in a world disrupted - zal ook mede over de onderlinge verbanden gaan tussen IT-leiderschap, technologische innovaties en business strategie.

Ook wil Gartner de boodschap overbrengen dat IT niet langer een belemmering is voor bedrijven om uitdagingen en kansen aan te gaan. IT heeft bewezen dat technologie communicatie en samenwerken overal mogelijk maakt: create everywhere, connect anywhere.

Löwendahl: “De belemmering zit nu in het faciliteren van mensen om die kansen en uitdagingen aan te gaan: empowering people. Beperking zit in de cultuur van organisaties, in de mindset van managers en werknemers. Dit alles – hoe zetten we technologie en IT-leiderschap in om business- doelen en ambities te realiseren – culmineert in het thema Reach Beyond.”

Drie take outs
Wat hoopt Löwendahl CIO’s en andere IT-beslissers mee te geven met het Gartner-evenement? Hij somt tot slot drie zaken op:

  • Allereerst inzicht in de business-uitkomsten van technologie voor hun sector en hun organisatie.
  • Ten tweede gaat het om inspiratie voor CIO’s, hen te laten zien dat ze echt een impact kunnen hebben op hoe hun organisatie na corona nieuwe stappen kan zetten om de toekomst met vertrouwen tegemoet te treden.
  • “Ten derde, en dit is vaak het lastigste onderdeel voor zowel ons als onze bezoekers: CIO’s de handvatten geven om tot echte concrete acties te komen: ‘Dit is wat ik op de maandag na het symposium ga doen’. Ik weet dat we goede business-uitkomsten kunnen tonen, en ik weet dat we CIO’s kunnen inspireren. Ik hoop dat we dit jaar ook echt kunnen helpen met de vertaalslag van inzicht en inspiratie naar concrete acties.”

Auteur: Martijn Kregting