Martijn Kregting - 22 september 2021

Dutch Digital Agencies, TekkieWorden bundelen krachten voor meer tech-talent digital agencies

Brancheorganisatie Dutch Digital Agencies (DDA) en TekkieWorden - gids naar werken en studeren in tech - gaan samenwerken tegen het oplopend tekort aan tech-talent bij digitale bureaus in Nederland. Met het partnerschap willen zij meer talent interesseren voor het volgen van een IT-opleiding en het vervullen van een IT-rol bij 'digital agencies'.

Door de toenemende digitalisering groeit de vraag naar digitale diensten van bureaus explosief en daarmee mee de vraag naar tech-talent. Daarom zetten DDA en TekkieWorden zich in om mensen warm te maken voor IT-opleidingen, zodat ze later bij een bureau aan de slag kunnen als Developer, Digital designer, Growth hacker of Data-analist.

De gezamenlijke omzet van digitale bureaus aangesloten bij DDA zal naar verwachting dit jaar met bijna 10 procent toenemen tot 872 miljoen euro, de werkgelegenheid met 7,6 procent naar 7916 werknemers (bron: Ipsos i.o.v. DDA). De vraag naar digitalisering van producten van overheden, instellingen en commerciële bedrijven neemt jaar op jaar toe en daarmee de vraag naar IT’ers.

Groeiend tekort tech-talent

Net als andere sectoren kampen ook digitale bureaus echter al jaren met een groeiend tekort aan tech-talent. Meer dan 50 procent van de vacatures bij digitale bureaus betreft 'developer'-rollen. Dit remt de groei van de sector. DDA en TekkieWorden willen daarom met de hulp van voorlichtingsmateriaal als vlogs en activaties op scholen door het land, de kansen van IT-banen bij digitale bureaus in de kijker zetten.

Het startschot van de samenwerking is de online DDA-pagina op TekkieWorden.nl, met daarop diverse tech-banen en projecten bij digital agencies. Een ander belangrijk onderdeel van het partnership is de serie video's die die de kijker meeneemt in de wereld van tech bij digitale bureaus.

Meer diversiteit

Behalve mensen interesseren voor het volgen van een IT-opleiding en het vervullen van een IT-rol bij één van de digital agencies die Nederland rijk is, maken DDA en TekkieWorden zich hard voor meer diversiteit in de sector. Met de voorlichtingsmaterialen willen ze mensen van alle leeftijden, achtergronden, en denk- en werkniveaus interesseren voor IT, en helpen ontdekken welke IT-carrière bij hen past.

Naast de DDA-pagina op TekkieWorden.nl en de vlogs op het Youtube-kanaal, zullen verschillende digitale bureaus tijdens de TekkieWorden Week in november en maart hun deuren openen. Tijdens deze voorlichtingen komen scholieren, studenten en omscholers alles te weten over werken als IT-er bij een digitaal bureau.