Arrow blijft sterk investeren in ArrowSphere cloud platform

Bart van Rheenen, Arrow

01-10-2021 | door: Martijn Kregting

Arrow blijft sterk investeren in ArrowSphere cloud platform

Cloud was al heel belangrijk voor distributeur Arrow, maar wordt dat alleen maar meer. Mede dankzij het multi-tier cloudplatform ArrowSphere ziet Bart van Rheenen (managing director van Arrow’s enterprise computing solutions business in de Benelux) veel nieuwe kansen voor partners ontstaan.

Nee, natuurlijk is cloud verre van een nieuw onderwerp voor Arrow. “Drie jaar geleden, en ook daarvoor al, waren de belangrijkste thema’s voor mij al cloud, cloud en cloud”, vertelt Bart van Rheenen met een lach. Maar het is nu belangrijker dan ooit. Bij Arrow zelf, maar ook binnen de hele markt. “Cloud is het speerpunt geworden van de digitale transformatie. Het faciliteert groei bij bedrijven. Hoe hadden de afgelopen anderhalf jaar eruitgezien als we geen cloud hadden gehad? Ik kan het me bijna niet voorstellen, ook als ik naar mijn eigen organisatie kijk.”

Platform
Het grote vlot waarop de cloudstrategie van Arrow drijft is het multi-tier cloudplatform ArrowSphere. “Dat hebben we negen jaar geleden geïntroduceerd en sinds anderhalf jaar gebruiken we de nieuwste versie. Of je als partner nu aan de slag wilt met PaaS (Platform as a Service), IaaS (Infrastructure as a Service) of SaaS (Software as a Service), met ArrowSphere kun je alles goed managen. En voor een klant zorgt het ervoor dat je IT af kunt nemen alsof je stroom uit het stopcontact haalt. Daar gaat de markt naartoe en daarom investeren we ook zo fors in dat platform.”

“De adoptie van ArrowSphere onder onze partners is enorm hoog”, vervolgt Van Rheenen. “Ik durf absoluut te stellen dat het een leidend platform voor cloud-licentiebeheer is. Dat komt onder andere doordat we er een breed portfolio op aanbieden: zowel hyperscalers als Microsoft Azure, AWS, Alibaba en IBM, maar ook een breed en uniek aanbod in onder meer beveiligings-, back-up- en virtualisatie-oplossingen.” Dat portfolio breidt zich steeds verder uit. “We zoeken altijd naar nieuwe en innovatieve leveranciers wiens producten we via ArrowSphere snel bij onze partners en hun klanten kunnen krijgen.”

ArrowSphere is qua functionaliteiten ingericht om partners én eindklanten zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen. “Dankzij een FinOps-tool die in de derde versie is ingebouwd, kun je als eindklant het verbruik inzien, plus een voorspelling van het toekomstige verbruik. Daardoor word je niet verrast door een factuur. Dat levert weer tevreden klanten op en dat is uiteindelijk wat je als partner wilt. Zelf word je als partner in extreme mate ontzorgd. De verwerking van facturen is extreem eenvoudig, dat scheelt zeker bij de wat grotere partners zeeën van tijd. ArrowSphere biedt daarnaast nog veel meer mogelijkheden. Je kunt alle abonnementen in alle fases beheren. Denk aan het bijwerken van de catalogus, het doen van aanbiedingen, de bevoorrading, het beheer en het maken van rapporten. Er zitten een kleine vijftig merken in de catalogus en je kunt selecties op maat maken, om aan te bieden aan je klanten. Zo kun je bijvoorbeeld modules maken op het gebied van virtualisatie of security, ook in combinatie met eventuele eigen applicaties. Wanneer er nieuwe technologie beschikbaar komt, kun je die heel snel makkelijk toevoegen. Als partner bouw je eigenlijk een soort virtueel eigen datacenter op.”

Security
Van Rheenen verwacht dat de groei van cloud zich alleen nog maar verder door gaat zetten. “Je ziet gewoon een snelle, steeds verder versnellende vraag naar ‘as-a-Service’-diensten. De eindklant heeft een duidelijke wens: onverminderd operationeel blijven en toekomstige updates snel en eenvoudig kunnen implementeren. Uiteindelijk kun je eigenlijk alles cloud maken óf in een abonnementsvorm gieten. Misschien gaat het in de toekomst wel die kant op, en bieden we alles via ArrowSphere. De go-to-market is daarbij anders, maar het blijft gewoon distributie en het kanaal is daarbij onverminderd belangrijk.”

Het portfolio van Arrow breidt zich ondertussen steeds verder uit. Deels binnen ArrowSphere, deels erbuiten. “We hebben heel recent Citrix ADC (Application Delivery Controller) en Microsoft 365 cloudback-up erbij gekregen. Daarmee helpen we klanten met alles wat komt kijken bij de levering en backup van applicaties. Ook hebben we een distributieovereenkomst gesloten met cyberbeveiligingsbedrijf OPSWAT, gespecialiseerd in oplossingen ter bescherming van kritieke infrastructuur. We hebben nu ook het MSP-portfolio van Bitdefender in ArrowSphere, plus Secureworks, ook op het gebied van cybersecurity. Eerder dit jaar sloten we overeenkomsten met Liqid en Fortinet. Sinds kort hebben we ook Hitachi Vantara erbij, leverancier van digitale infrastructuur, datamanagement en digitale oplossingen.”

Het is geen toeval dat veel van die nieuwe vendoren zich rondom het thema cybersecurity bewegen. “Het is natuurlijk een open deur dat het gevaar van malware en andere bedreigingen steeds verder toeneemt. Ik merk dat eindklanten zich er steeds meer zorgen over maken. Voor partners is het zaak om dat te industrialiseren, omdat allemaal verschillende point-oplossingen niet te managen zijn. Daar hebben we ook weer oplossingen voor, die we in ArrowSphere aanbieden.”

Digital Workplace

Vrijwel alle bedrijven streven naar een Digital Workplace, merkt Van Rheenen. “Een werkplek die volledig onafhankelijk is van infrastructuur, tijd en locatie. Nu is die roep natuurlijk nog veel groter dan voor de pandemie. Door het thuiswerkadvies zijn bedrijven snel, soms zelfs binnen enkele uren of hooguit dagen, en noodgedwongen overgeschakeld op digitale werkplekken. Het gaat dan om écht volwaardige werkplekken met alle faciliteiten, niet alleen om een goede verbinding met een Exchange-server. Ik heb voor de pandemie al vaak gezegd: werkplekken moeten als geheel digitaal of gevirtualiseerd kunnen worden. Niet alleen de applicaties, maar ook de fysieke kant van de werkplek. Je wilt via sensoren en andere technologieën data uit remote locaties halen. Met onze componententak, maar ook ons platform, kunnen we daar zelf heel goed in faciliteren, in samenwerking met partners. Eigenlijk is onze grootste kracht dat we gespecialiseerd zijn in alles wat met data te maken heeft. Uiteindelijk draait alles voor bedrijven om data. Of dat nou gaat om opslag, transport of analyse en of die data nu wel of niet bewaard moet blijven. Voor alle facetten bieden wij, samen met partners, de meest geschikte oplossing, op een voor de eindklant verantwoorde en betaalbare manier.”

Door: Johan van Leeuwen

Terug naar nieuws overzicht
Digital Workplace