Redactie - 14 september 2021

Wat kunnen bedrijven leren van het succes van TikTok?

Wat kunnen bedrijven leren van het succes van TikTok? image

De laatste jaren is de populariteit van het social mediaplatform TikTok enorm toegenomen. Waar voorheen Instagram vooral populair was onder jongeren, is nu TikTok de online place to be. Tot grote ergernis van bedrijven als Google en Facebook, die het gebruik van hun eigen sociale platformen rap zien dalen. Het succes van TikTok is duidelijk geen kortstondige trend zoals met andere sociale apps, zoals Clubhouse, wel het geval was. Dan rijst de vraag: waar komt dit succes vandaan? En wat kunnen bedrijven en andere social mediaplatformen leren van het succes van TikTok?

Wat is TikTok?

TikTok is een social media app waarmee mensen korte filmpjes kunnen delen over allerlei onderwerpen. De filmpjes worden voorzien van een beschrijving, hashtags en speciale filters of effecten. De trends op de app volgen elkaar in rap tempo op en nagenoeg elke niche, subcultuur en elk fandom is goed vertegenwoordigd op het platform. De app is in 2016 gelanceerd en was eerst bekend onder de naam Musical.ly. De app is beschikbaar in meer dan 150 landen wereldwijd en het platform had eind vorig jaar alleen al in Nederland 4,5 miljoen gebruikers. Diverse andere social mediaplatformen hebben geprobeerd de succesformule van TikTok te kopiëren. Zo kun je op Instagram reels creëren en heeft Twitter ook kort een poging gedaan met de Fleets. Met weinig succes trouwens.

Wat we kunnen leren van TikTok

Social mediakanalen lijken in essentie in veel opzichten op elkaar. Alles draait om de gebruiker als content creator, de content wordt gedeeld met een specifieke doelgroep en door middel van hashtags, persoonlijke voorkeuren en keywords wordt de persoonlijke feed geoptimaliseerd. TikTok weet zich echter op diverse fronten te onderscheiden van andere platformen als Instagram, Facebook, YouTube, Twitter en Snapchat.

De kracht van eenvoud

Waar andere platformen hun uiterste best lijken te doen om zoveel mogelijk functies aan te bieden, houdt TikTok het toch het liefst eenvoudig. De app is bedoeld om video’s te delen en daar ligt de focus dan ook op. Met slechts enkele duidelijke tabbladen weten gebruikers direct waar ze aan toe zijn en waar ze de content kunnen vinden. TikTok houdt het platform eenvoudig en dus toegankelijk voor de gebruikers. Dit in tegenstelling tot andere social mediaplatformen die, in een poging om meer gebruikers aan te trekken, steeds meer functies creëren. Hierdoor vertroebelt de primaire focus en daarmee ook het gebruiksgemak.

Visueel werkt

In de begindagen van social media lag de focus van diverse platformen vooral op tekst. Platformen als Myspace, Facebook en Twitter kregen succes doordat mensen hun meningen, blogs en ervaringen konden delen. De laatste jaren is echter vooral gebleken dat visuele content vele malen populairder is dan tekst. Mensen zijn nu eenmaal visuele wezens en een beeld zegt meer dan 1000 woorden. De ontwikkelaars van TikTok weten dit als geen ander en maken hier optimaal gebruik van. Op het platform is het voor iedereen mogelijk om video’s te creëren en te bewerken. Natuurlijk gebruiken influencers en professionals de beste apparatuur en software, zoals een Video Converter, voor het bewerken van hun beelden. Zo creëren ze visueel aantrekkelijke content waarmee ze een grote groep mensen aantrekken. Maar in essentie kan iedereen op het platformen met het grootste gemak delen en ontvangen.

Community is key

Mensen gebruiken social media niet alleen om vermaakt te worden of populariteit te vergaren, maar ook om in contact te komen met gelijkgestemden. In het dagelijks leven is het soms lastig om aansluiting te vinden, maar door de slimme algoritmen van TikTok vind je binnen een mum van tijd jouw niche en jouw groep mensen. Deze ‘bubbel’ is enerzijds erg beperkend, maar biedt anderzijds wel steun, herkenning en een gemeenschapsgevoel. In deze tijden snakken veel mensen naar contact met anderen en een gevoel van saamhorigheid. Als TikTok ons iets kan leren, is het dat het opbouwen van een gemeenschap iets is waar je als bedrijf of organisatie in wilt investeren. Mensen zoeken herkenning en aansluiting; niet alleen in het dagelijks leven, maar ook online.

Tekst: Lequal

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024