Redactie - 08 september 2021

Blije werknemers zorgen voor een succesvolle organisatie!

Blije werknemers zorgen voor een succesvolle organisatie! image

Hoe balanceer je op de dunne scheidslijn tussen de privacy van werknemers en het monitoren van hun activiteiten om de werknemerservaring èn het bedrijfsresultaat te verbeteren? Dit is een veel voorkomende en ook zeker terechte vraag die veel bedrijven tegenwoordig bezig houdt. Als een bedrijf dit evenwicht heeft gevonden, dan is de mogelijkheid gecreëerd om een productieve werksituatie te vormen waar bij de gebruikerservaring maximaal is. Zowel in termen van werkdoelen als persoonlijke ambities voor de werknemer, aldus Morteza Esteki, VP EMEA voor Liquidware, een speler op het gebied van Digital Workspace Management. In onderstaande blog gaat hij daar verder dieper op in.

De afgelopen jaren ben ik veel situaties tegengekomen waarin gebruikers ontevreden zijn over hun (digitale) werkplekken, wat resulteert in productiviteitsverlies wat direct een negatieve impact heeft op het bedrijf. Welke maatregelen moeten of kunnen worden genomen om een tevreden werknemer te garanderen en tegelijkertijd een gezond bedrijf?

Digital Experience Monitoring (DEM) is de eerste stap om ervoor te zorgen dat de digitale werkplek van gebruikers hen de ultieme ervaring biedt die ze nodig hebben om hun functie uit te voeren én die ook direct voldoet aan de behoeften van het bedrijf. Vooral in situaties waarin een organisatie de werkplekken van de medewerkers verbetert, of naar een cloud-gebaseerde omgeving of bijvoorbeeld een nieuwere versie van Windows migereert, is het vaststellen van een uitgangspunt van hun huidige omgeving de eerste stap. Hierdoor heeft IT een vertrekpunt vast gelegd waarnaar ze kunnen terugverwijzen zodra de transformatie heeft plaatsgevonden.

Al te vaak hebben veranderingen op zich ervoor gezorgd dat medewerkers ontevreden zijn en de nieuwe omgeving oorzaak van bijvoorbeeld productiviteitsverlies of het niet hebben van toegang tot hun applicaties. Als er van de vorige omgeving echter een nulmeting is gedaan, kun je nu de nieuwe omgeving beter monitoren en beschik je over statistieken en gegevens waarmee aangetoond kan dat de nieuwe omgeving inderdaad beter is. Uiteraard, als het slechter is, heb je daar ook inzicht in en kun je met de juiste oplossing de situatie alsnog verbeteren.

Nog beter is het om continu/regelmatig de werkplekken te blijven monitoren zodat je de problemen voor bent; voorkomen is immers beter dan genezen.

Naar mijn idee zijn er drie kernelementen om gebruikers tevreden te houden wat weer resulteert in meer efficiency en productiviteit voor de organisatie: Zijn gebruikers aangesloten op het netwerk? Zijn ze operationeel? En zijn ze productief? Een van de voordelen van een DEM-oplossing is dat ze de omgeving van de gebruikers monitoren om vast te stellen dat ze verbinding hebben met het netwerk. Zodra je weet dat ze verbonden zijn, moet je ervoor zorgen dat ze operationeel zijn. Als ze operationeel zijn, moet je hun productiviteit in de gaten houden. Er zijn veel oplossingen op de markt die dit inzicht kunnen bieden. Als je de juiste kiest, kan het je ook gegevens en analyses bieden waarmee je problemen kunt voorkomen voordat ze zich voordoen. Nu iedereen veel vanuit huis of remote werkt, is een meest voorkomende issue dat ze vaak ver van een wifi acces point zitten, waardoor men direct met de wijzende vinger naar IT wijst. Het zou mooi zijn als je met behulp van de juiste data kunt zien wat bijvoorbeeld de sterkte van hun WiFi is, de afstand van hun Wi-Fi-AccesPoint kunt controleren en je duidelijk de status van de verbinding kunt inzien. Zo voorkom je dat de productiviteit zal verminderen, evenals de gebruikerstevredenheid. Door de gebruiker proactief op de situatie te wijzen voorkom je mogelijke downtime. De organisatie ESG heeft recentelijk een rapport gepubliceerd met de titel Digital Workspace Strategies in an Increasingly Remote World. DEM-oplossingen worden in dit onderzoek benadrukt, aangezien 39% van de respondenten aangaf dat één van hun grootste prioriteiten - bij het leveren van apps, gegevens en desktops/apparaten - het monitoren en vastleggen van waardevolle en bruikbare inzichten en analyses is.

Een ander probleem dat wordt benadrukt tijdens elke vorm van transformatie van de digitale werkplek, is ervoor te zorgen dat de nieuwe omgeving de persoonlijke instellingen van gebruikers behoudt. De productiviteit wordt enorm verminderd als de nieuwe werkomgeving de apps, printers, bookmarks en dergelijke van gebruikers niet migreert. Een oplossing voor het beheer van de gebruikersomgeving die de persoonlijke instellingen van de gebruikers automatisch migreert naar de nieuwe digitale werkomgeving is een absolute vereiste. De cloud kan organisaties zeker helpen om op te schalen in situaties waarin een snelle implementatie vereist is, maar het heeft nog steeds diepgaande zichtbaarheid en monitoring nodig om ervoor te zorgen dat de gebruikers naar alle tevredenheid kunnen werken.

Digital Experience Management en monitoring zijn essentieel voor het bieden van de ultieme gebruikerservaring. Maar laten we niet vergeten wat gebruikers in staat stelt om hun werk productief en effectief uit te voeren: applicaties. Toegang tot de applicaties die de gebruikers nodig hebben wanneer zij ze nodig hebben, is essentieel. In een diverse, gedistribueerde omgeving kan application layering de juiste oplossing zijn. In veel gevallen is het hebben van een oplossing die applicaties "Just in Time" levert een meer verfijnde en kosteneffectieve manier om applicaties te leveren. Application layering is ook de meest veelzijdige manier om dit te bereiken. Het behouden van een vastomlijnd base image, met alleen de belangrijkste applicaties die iedereen gebruikt, en het gebruik van applicatielagen om op aanvraag, contextbewuste applicaties te leveren op basis van individuele gebruikersvereisten, zijn één van de belangrijkste voordelen van application layering. Als je deze methode kiest om applicaties te leveren, dan moet de oplossing ook gebruik kunnen maken van cloud-object gebaseerde opslag. Op deze manier worden applicaties standaard opgeslagen en wordt bespaard op de kosten en complicaties van gedeelde bestanden. Daarbij worden alle soorten platforms ondersteund, zoals fysiek, virtueel en cloud gebaseerd.

Het balanceren op de dunne scheidslijn lijkt misschien moeilijk, maar is cruciaal voor een stabiele basis om een bedrijf verder te laten groeien. Ik geloof echt dat er vandaag de dag technologie beschikbaar is waarmee gebruikers blij en tevreden kunnen zijn met hun digitale werkplekomgeving. En als gebruikers tevreden zijn, zijn ze productief; als ze productief zijn, profiteert het bedrijf ervan en blijven ze de concurrentie voor. Dus, tevreden gebruikers zorgen voor goede zaken!

Door: Morteza Esteki, VP EMEA voor Liquidware

Over de schrijver

Morteza Esteki is VP EMEA voor Liquidware. Hij heeft jarenlange ervaring met het adviseren van zijn klanten en partners over de beste technologie voor een perfecte gebruikers ervaring. Liquidware’s digital workspace management oplossingen stellen organisaties in staat een optimale digitale werkplek omgeving te bieden voor hun gebruikers en levert tegelijkertijd een aanzienlijke kosten besparing.

Lees meer informatie over deze bekroonde oplossingen in deze whitepaper: “Return on Investment with Liquidware”.

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024