Wouter Hoeffnagel - 02 september 2021

IDC: Vraag naar wearables met bijna een derde gestegen

IDC: Vraag naar wearables met bijna een derde gestegen image

114,2 miljoen wearables zijn in het tweede kwartaal van 2021 verscheept, een stijging van 32,3% op jaarbasis. Ondanks eerdere tekenen van afnemende consumentenbestedingen aan tech, bleven de aankopen van wearables tijdens het tweede kwartaal sterk.

Dit blijkt uit de Worldwide Quarterly Wearable Device Tracker van IDC. De vraag naar hearables en slimme horloges steeg met 39% in het kwartaal. De markt voor slimme armbanden blijft stabiel, waarbij IDC opmerkt dat klanten steeds vaker overstappen op slimme horloges. In recente kwartalen zijn daarnaast geen geruchtmakende nieuwe producten gelanceerd in het segment.

Vooral de vraag naar slimme horloges met een prijskaartje tussen de 200 en 300 dollar is gestegen (10 procentpunten), wat IDC toeschrijft aan onder meer de Watch SE, Series 3, Versa 3 en Galaxy Watch Active 2. Hearables van minder dan 100 dollar zijn eveneens populair. Zo maken merken als Xiaomi, BoAt, Huawei, JBL en JLAB hiermee premium features zoals active noise control (ANC) meer betaalbaar.

Breed aanbod

Ook de brede reeks beschikbare features en uiteenlopende prijskaartjes stimuleren de groei. Zo weten bedrijven meer klanten aan te spreken met een diverser productaanbod. Dit leidt naar verwachting tot een blijvende groei. Onder meer doordat premium features van high-end modellen op termijn ook op goedkopere modellen beschikbaar worden en zo een upgrade stimuleren.

Apple is marktleider met een aandeel van 28,2%. De groei van het bedrijf nam echter af tot 9,3%. Xiaomi staat op de tweede plaats, wat vooral te danken is aan de sterke prestaties van het Chinese bedrijf in het hearables segment. Xiaomi kent een marktaandeel van 12,3%. Huawei volgt met 10,2%, waarbij IDC opmerkt dat het bedrijf het vooral van de Chinese markt moet hebben. Samsung en Imagine Marketing sluiten de top 5 af met respectievelijk 8,5% en 4,1% marktaandeel.

idc-wearables-2Q2021.png

Meer informatie is hier beschikbaar.