Redactie - 02 september 2021

AMD belicht prioriteiten voor de consumenten en SMB markten

AMD belicht prioriteiten voor de consumenten en SMB markten image

Alex Ebeid is AMD's Senior Director of Consumer and SMB PC Sales, EMEA. Hij is de persoon die samenwerkt met bekende OEM's zoals HP, Lenovo en Dell, maar ook met grote retailers zoals Alternate en Coolblue - om apparaten met AMD-hardware in de handen van klanten te krijgen. Als veteraan van meer dan twee decennia in de tech-sector werkt Alex samen met AMD's partners om de beste resultaten voor hen en voor hun klanten te behalen. Wij spraken met hem om te vragen naar zijn werk, het hectische jaar 2020, en wat de toekomst in petto heeft.

Wat zijn AMD's prioriteiten voor de consumenten- en SMB-sectoren in 2020-2021?

We komen net uit een fase waarin de grote prioriteit het vergroten van marktaandeel was. We hebben hard gewerkt om op te schalen - en dat is gelukt. Mensen die AMD in het verleden nooit hebben overwogen, zijn nu wel degelijk geïnteresseerd geraakt.

De maatschappij is nu meer dan ooit afhankelijk van technologie - om te kunnen blijven werken, om kinderen te kunnen laten leren en om in contact te blijven met dierbaren. Dat heeft geleid tot een enorme extra vraag. Ons doel is om met partners samen te werken om te helpen aan deze vraag te voldoen en tegelijkertijd te zorgen voor de best mogelijke ervaring voor iedereen, inclusief de eindgebruikers. Hoe moeilijk de tijden ook zijn, je moet een niet-aflatende focus hebben op de kwaliteit van de klantervaring.

Als ik naar het komende jaar kijk zou ik zeggen dat het onze prioriteit is om het momentum van 2020 te benutten en verder te bouwen aan AMD's positie als premium merk. Het is niet meer genoeg om te praten over de meeste rekenkracht voor de beste prijs. Vooral niet als we de meeste rekenkracht leveren, punt. Nu willen we laten zien hoe AMD de beste, meest geavanceerde technologie en de beste ervaring levert. Dat is de prioriteit voor 2021.

Wat zijn in het consumentensegment de grootste verschillen tussen AMD en zijn belangrijkste concurrent?

Onze nieuwste generatie mobiele processoren zetten een nieuwe norm voor prestaties toen ze in januari werden aangekondigd. Grote prestatieverbeteringen over de hele productreeks betekenen dat iedereen, van gamers tot mainstream consumenten, zullen merken dat laptops met AMD-processoren betere prestaties en een langere batterijduur bieden in dunnere en lichtere behuizingen dan vorige generaties.

Heeft de pandemie de markt voor consumentenhardware veranderd? Welke invloed heeft de lockdown gehad en zijn er andere factoren die hebben veranderd wat consumenten verwachten van technologie?

De meest in het oog springende verandering is opnieuw de aanzienlijke toename van de vraag, met name naar laptopproducten maar ook in andere segmenten. Dit is het gevolg van het feit dat steeds meer mensen thuis werken, van leren op afstand - dat was een heel belangrijke factor - en van de algemene behoefte om met elkaar verbonden te blijven. Het is ook belangrijk te wijzen op de specifieke vraag naar betere prestaties. Het leven van de mensen is inmiddels zo digitaal dat ze willen dat alles snel, soepel en probleemloos verloopt. De markt explodeerde tijdens de pandemie omdat mensen in technologie investeerden als een essentieel hulpmiddel om zich aan beperkingen aan te passen

Onze groei in de premiummarkt wijst ook op de enorme vraag in de gaming- en entertainmentsectoren. Er is veel vraag naar apparaten die alles kunnen, van werken tot gamen. Niet verwonderlijk, aangezien een groot deel van ons leven online verloopt.

Wat zijn voor AMD's productlijnen en -segmenten (CPU's en GPU's) de langetermijntrends die de sector transformeren en wat zal hun impact zijn?

Naast de toegenomen vraag van consumenten naar betere prestaties is ook de manier waarop mensen aankopen doen totaal veranderd tijdens de pandemie. Mensen kopen meer online dan ooit en dat geldt ook voor laptops en notebooks.

Dit heeft grote gevolgen voor de manier waarop we onze partners het beste kunnen ondersteunen. Zo hebben we onze marketing voornamelijk gericht op online campagnes, bedoeld om voor onze partners meer bekendheid en traffic te genereren. Ook zijn we intensiever gaan samenwerken met media, hebben we meer samples uitgestuurd en hebben we onze boodschap duidelijker uitgedragen om ervoor te zorgen dat de markt zich bewust is van alles wat AMD te bieden heeft. Ook in 2021 blijft dit een voortdurende uitdaging.

Hoe heeft AMD zijn aanpak aangepast om zijn klanten beter van dienst te zijn tijdens deze directe COVID-gerelateerde uitdagingen en met het oog op de langetermijntrends?

We hebben onze rol als categorieleider omarmd zonder onze mentaliteit te verliezen om altijd te vechten voor onze plaats in de markt - en onze sales volumes te verdienen, elke dag opnieuw. Dat doen we nog steeds, maar gezien de vooruitgang die we hebben geboekt, zowel technologisch als commercieel, voeren we nu veel meer langetermijngesprekken met onze partners. In plaats van van kwartaal tot kwartaal te plannen, plannen we nu minstens een jaar vooruit. Dit betekent dat we nauwer met OEM's kunnen samenwerken en ze flexibeler en gerichter kunnen ondersteunen, zodat ze hun doelstellingen op korte en lange termijn kunnen realiseren.

Hoe heeft AMD de prioriteiten van de klant meegenomen in de manier waarop het werkt met belangrijke partners zoals OEM's en het kanaal?

We werken veel nauwer samen via verschillende kanalen, zoals reclame, PR en sociale media, om onze OEM- en channel partners beter te ondersteunen. Een van onze doelstellingen is nu om digitaal voorop te lopen en de meest effectieve partij op de markt te zijn om de boodschap bij de consument te krijgen. Dat betekent dat we alles moeten aanpassen, van de berichtgeving zelf tot de manier waarop we traffic naar de websites van onze partners helpen leiden. We hebben al van onze channel partners gehoord dat dit iets was wat ze van ons nodig hadden, en dat het een groot verschil maakt.

Wat is de strategie van AMD om de adoptie van zijn consumententechnologieën te stimuleren?

Onze strategie is ’to enable'. De vraag naar de technologie is er al. Het is onze taak ervoor te zorgen dat klanten de juiste PC en de juiste technologie krijgen voor hun specifieke behoeften. Dat zorgt niet alleen voor kortetermijnconversie, maar ook, omdat de klantervaring beter wordt, voor langetermijnloyaliteit van klanten aan AMD en onze partners.

Welke stappen nemen jullie om de relaties met channel partners en system integrators te versterken?

AMD werkt nauwer samen met partners gedurende het gehele verkoop- en klanttraject. We hebben de communicatielijnen met onze retailpartners verbeterd, waardoor we trends sneller kunnen zien naarmate ze zich ontwikkelen. Welke segmenten groeien hier of krimpen daar; welke apparaten hebben we of zijn we aan het ontwikkelen, om aan de groeiende vraag naar een bepaalde eigenschap of specificatie te voldoen. Met dit soort gegevens kunnen wij samenwerken met OEM's om apparaten te helpen ontwikkelen die voldoen aan hun dynamisch veranderende, unieke vraag.

Zijn er merken of klanten binnen EMEA te noemen als voorbeeld van bedrijven of organisaties die AMD-oplossingen gebruiken?

We werken nauw samen met de grootste elektronicaretailers in Europa met het gezamenlijke doel om hun consumentenaanbod uit te breiden en klanten toegang te geven tot de best-presterende apparaten die er te koop zijn. We hebben onlangs ook de Euronics 2020 IT Supplier of the Year gewonnen en we zullen in de toekomst nog veel meer samenwerking met hen zien. Dixons Group is een andere belangrijke partner voor AMD in Europa.

Kan je ons iets vertellen over de roadmaps voor AMD’s CPU’s en GPU’s voor desktop en laptop? Waar moet de markt volgend jaar naar uitkijken?

We hebben eerder dit jaar al de AMD Ryzen 5000 Series CPU's en Radeon RX 6000 GPU's geïntroduceerd. We zullen systemen op de markt brengen die het neusje van de zalm van AMD-technologie op het gebied van rekenkracht, grafische prestaties en software samenbrengen om de AAA-ervaring in gaming en contentcreatie te leveren waar onze klanten naar op zoek zijn.

In welke mate speelt OEM-feedback een rol in de ontwikkeling van AMD-producten?

AMD werkt ongelooflijk nauw samen met zijn partners om de marktsituatie en bijbehorende behoeften te analyseren. Op dit moment voeren we een programma uit waarbij we wereldwijd productrecensies verzamelen en lezen. We kijken niet alleen naar het aantal sterren dat elk product krijgt, maar ook naar de kwalitatieve feedback en het sentiment, de fijnere details. Wat vinden klanten specifiek wel en niet goed? En hoe zit het met de factoren die we kunnen beheersen, of op zijn minst beïnvloeden? De prestaties en efficiëntie van CPU's en GPU's hebben we direct in de hand, terwijl zaken als schermkwaliteit en de algehele levensduur van de accu veel meer afhankelijk zijn van de platformkeuzes van de OEM's. Dit zijn allemaal nuttige gegevens die we kunnen delen met onze partners, zodat zij ze in overweging kunnen nemen.

Wat waren de verschillen tussen de markten in 2020 en hoe moeilijk is het om in het COVID-19-tijdperk voor alle markten de juiste strategie te kiezen?

Het grote verschil zit hem in de mate waarin OEM's en retailers klaar waren om een groot deel van hun activiteiten online uit te voeren. In sommige markten, zoals Nederland, waren de digitale kanalen al goed ontwikkeld. Het was niet voor iedereen even gemakkelijk, maar het verliep zeker soepeler voor organisaties die al een aanzienlijke digitale transformatie hadden doorgevoerd. Een andere grote onderscheidende factor was hoe goed sommige retailers en markten in staat waren om consumenten te helpen begrijpen wat ze kopen, wat ze nodig hebben - en hoe ze cross-promotion benaderden. Het is gemakkelijker om producten te promoten als een verkoper en klant fysiek in de winkel aanwezg zijn, het is een stuk lastiger om dit online te doen op een manier die de klant echt helpt.

Wat heeft je het meest verrast, of was het interessantste wat je het afgelopen jaar hebt geleerd?

Ik was erg onder de indruk om te zien hoe ik omringd ben door veerkrachtige mensen. Dat was ook het interessantste. We hebben allemaal onze eigen persoonlijke uitdagingen gehad, maar de manier waarop het team als een familie heeft samengewerkt en zo hard heeft gewerkt om elkaar te steunen, heeft ervoor gezorgd dat we geen problemen hadden om ons aan te passen

Waar verheug je je het meest op de komende 12 maanden?

Weer overal op vakantie kunnen gaan! Maar serieus, ik ben enorm enthousiast over de nieuwe laptops die we dit jaar op de markt zullen brengen, aangezien OEM's echt nieuwe wegen bewandelen op het gebied van prestaties en ontwerp om het beste uit de AMD-technologie te halen. Ik kijk ook uit naar de intense concurrentie op onze markt. We zijn vorig jaar aanzienlijk gegroeid, maar we verliezen niets van de meedogenloze strijdlust die ons geholpen heeft om hier te komen.

Als er één ding is dat mensen moeten onthouden over AMD in 2020-2021, wat is dat dan?

AMD-technologie stuurt miljoenen apparaten over de hele wereld aan en verrijkt hun digitale leven, of ze nu gamen, werken of leren.