Wouter Hoeffnagel - 31 augustus 2021

TikTok aangeklaagd door Consumentenbond en Take Back Your Privacy

TikTok aangeklaagd door Consumentenbond en Take Back Your Privacy image

De Nederlandse Consumentenbond en stichting Take Back Your Privacy dienen een aanklacht in tegen TikTok wegens het schenden van de privacy van kinderen. De organisaties eisen een schadevergoeding van 2 miljard euro.

De twee organisaties hebben TikTok al langer in hun vizier. Eind juni diende de partijen al een schadeclaim in bij TikTok en riepen het bedrijf op hierover in gesprek te gaan. Deze gesprekken leverden echter onvoldoende op, waardoor de organisaties nu naar de rechter stappen. Zij roepen ouders van Nederlandse kinderen zich aan te melden voor een claim.

Schadevergoeding

De partijen eisen 1.500 euro voor elk kind dat jonger dan 13 jaar oud was toen het TikTok begon te gebruiken. Voor ieder kind dat op dat moment 13, 14 of 15 jaar oud was eisen de partijen 1.250 euro. Voor kinderen die TikTok op hun 16de en 17de begonnen te gebruiken eisen de partijen 1.000 euro.

Daarnaast eisen de Consumentenbond en stichting Take Back Your Privacy dat TikTok de winst die het bedrijf 'over de rug van Nederlandse kinderen heeft verdiend' aan hen betaalt als verdere schadevergoeding. De partijen wijzen erop dat moederbedrijf ByteDance in 2020 wereldwijd 19 miljard dollar winst maakte.

'Pure uitbuiting'

"TikTok heeft op schandalige wijze misbruik gemaakt van soms nog hele jonge kinderen. Het heeft ze misleid, hun privacy geschonden en over hun rug grove winst gemaakt. Pure uitbuiting, die gecompenseerd moet worden. En wel op een manier die ook afschrikkend werkt voor andere bedrijven die hetzelfde doen", zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond.

"Het is duidelijk dat TikTok de privacy van kinderen niet serieus neemt", zegt Friederike van der Jagt, voorzitter van TBYP. "TikTok blijft de privacy van kinderen opofferen om winst te maken. En dat gedrag is nog kwalijker doordat kinderen tijdens de lockdown geïsoleerd zijn geraakt en ze meer dan ooit gebruik zijn gaan maken van TikTok."