Wouter Hoeffnagel - 31 augustus 2021

Canalys: Verkoop van EV's sterk gestegen ondanks pandemie

Canalys: Verkoop van EV's sterk gestegen ondanks pandemie image

In de eerste helft (H1) van 2021 zijn wereldwijd naar schatting 2,6 miljoen elektrische voertuigen (EV's) verkocht. Dit is een stijging van 160% ten opzichte van H1 2020.

Dit blijkt uit het nieuwste rapport van Canalys over de wereldwijde markt voor EV's. EV's omvatten volledig elektrische voertuigen en plug-in hybride elektrische voertuigen. De groei van de verkoop van elektrische voertuigen was veel groter dan die van de totale wereldwijde automarkt, die met 26% steeg. Canalys wijst op de terugkerende vraag naar EV's naarmate COVID-19-beperkingen in veel markten versoepelden, terwijl de totale autoverkoop nog steeds onder het niveau van voor de pandemie lag.

De sterke vraag naar elektrische voertuigen hield in 2021 aan, met name in de twee leidende markten: het vasteland van China en Europa. In de eerste helft van 2021 werden op het vasteland van China 1,1 miljoen EV's verkocht, goed voor 12% van alle daar verkochte personenauto's. In Europa werden 1 miljoen EV's verkocht, goed voor 15% van de nieuwe auto's. De verkoop van EV's in de twee markten vertegenwoordigde samen 87% van alle EV-verkopen wereldwijd. Ter vergelijking: de Amerikaanse EV-markt blijft achter. In H1 2021 werden in de VS 250.000 EV's verkocht, slechts 3% van de verkochte nieuwe auto's.

China is de grootste EV-markt

“De vraag naar elektrische voertuigen blijft sterk op het vasteland van China. In H1 2021 zijn 1,1 miljoen verkocht, bijna evenveel als in heel 2020”, zegt Chris Jones, Chief Analyst en VP, Automotive and Emobility bij Canalys. "Slechts 6% van de auto's die in 2020 op het vasteland van China werden verkocht, waren elektrische voertuigen - dat zal meer dan het dubbele zijn voor het volledige jaar 2021."

Het succes van Tesla op het Chinese vasteland heeft Chinese autofabrikanten gemotiveerd tot een snelle uitbreiding van hun aanbod van elektrische voertuigen. EV's van merken als Aion, BYD, Li Xiang, NIO en Xpeng verkopen goed, maar het is de kleine Hongguang Mini EV van Wuling die momenteel alle andere EV's op de Chinese markt overtreft. Vier van de top tien best verkochte EV's in H1 2021 waren kleine stadsauto's.

Met een sterke vraag naar EV's vanuit consumenten en grote kansen op de lange termijn, stapt ook een van China's meest succesvolle bedrijven op het gebied van consumententechnologie: Xiaomi. Het bedrijf kondigde een investering van 10 miljard dollar aan. "Het is niet verwonderlijk dat Xiaomi geïnteresseerd is in de EV-markt. Maar als het wil concurreren in de premiumsector, moet het Tesla evenaren of verslaan voor technologie, en het evenaren of verslaan op prijs - niet gemakkelijk met je eerste auto", zei Jones.

Europa heeft de hoogste EV-adoptie

“In sommige Europese landen vertegenwoordigen EV's meer dan een kwart van de verkochte nieuwe auto's. Noorwegen blijft de wereldleider op het gebied van EV-adoptie met meer dan 80% van de verkoop van nieuwe auto's. Bedrijven breiden hun assortiment elektrische voertuigen uit en bieden consumenten meer keuze. De Europese Unie heeft emissiedoelstellingen voor autofabrikanten vastgesteld. Individuele Europese landen bieden consumentenprikkels en hebben doelen gesteld om de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotor te verbieden”, zegt Sandy Fitzpatrick, VP, Automotive and Emobility bij Canalys. "De uitdaging voor de autofabrikanten is om de vraag naar elektrische auto's bij te houden tijdens de crisis van het tekort aan onderdelen."

President Biden erkent de slechte acceptatie van elektrische auto's in de VS, met name in vergelijking met het Chinese vasteland. De VS kondigen een investering van 174 miljard dollar aan met prikkels en substantiële implementatie van laadinfrastructuur om "de markt voor elektrische voertuigen te winnen". Biden zegt toe dat 40% tot 50% van alle nieuwe autoverkopen in 2030 elektrische auto’s zijn.

"Als regeringen zich ertoe verbinden de EV-markt te ondersteunen met prikkels, doelen, boetes en investeringen, neemt de acceptatie door de consument toe - maar het gebeurt niet van de ene op de andere dag, vooral niet op de diverse Amerikaanse markt," zei Fitzpatrick, "Een van de redenen voor de trage acceptatie van EV's in de VS is een beperkte voertuigkeuze. Maar autofabrikanten zullen binnenkort de eerste EV's lanceren in het immens populaire segment van pick-ups in de VS. Als ze succesvol zijn, zou de perceptie van EV's snel moeten veranderen."

Ondanks een wereldwijd tekort aan componenten, productieonderbrekingen als gevolg van de pandemie en de langdurige zwakke cijfers in de totale markt, bleef de EV-sector een lichtpuntje in de industrie in H1 2021.

Top vijf fabrikanten

Een overzicht van de prestaties van top vijf fabrikanten van EV's:

  • Tesla leidt de wereldwijde markt met een aandeel van 15%. Met de productie op het Chinese vasteland in het tweede jaar, blijft de verkoop daar sterk. Tesla is ingehaald in Europa, maar blijft domineren in de VS.
  • Volkswagen Group staat op tweede positie met een marktaandeel van 13% en is marktleider in Europa. VW is succesvol geweest met zijn ID-familie van EV's. Maar na het leveren van voertuigen aan vroege klanten, kampt VW net als veel andere autofabrikanten met een achterstand in bestellingen en lange doorlooptijden voor klanten als gevolg van chiptekorten. Ook andere merken in de groep hebben hun EV-assortiment uitgebreid.
  • SGMW, de combinatie van SAIC, GM en Wuling, heeft een derde positie in handen met een marktaandeel van 11%. Het grote succes in de groep is de Hongguang Mini EV in China.
  • BMW Group is de op drie na grootste speler met een aandeel van 6% in H1 2021. BMW en Mini lanceerde onlangs verschillende EV's, en er volgen er nog meer in hun voertuigsegmenten.
  • Stellantis werd vijfde met een aandeel van 6%. Het introduceert vier nieuwe EV-platforms voor gebruik in voertuigen van de 14 merken in de groep. De Fiat 500 EV kende een succesvolle lancering begin 2021, terwijl verschillende EV's van de voormalige PSA Group de verkoopvolumes hebben geholpen.

Meer informatie is beschikbaar in het rapport 'Electric vehicle outlook: 2021 and beyond' geeft Canalys gedetailleerde EV-verkoopgegevens, prognoses en analyses over dit snelgroeiende en snel veranderende deel van de automarkt.

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024