Witold Kepinski - 25 augustus 2021

CM.com verwerft minderheidsbelang in fintech Phos

CM.com, een speler in cloudsoftware voor Conversational Commerce, introduceert een Software only Point-of-Sale-systeem (SoftPOS) via een strategisch partnerschap met Phos Services Limited (Phos). Om deze samenwerking verder te versterken, investeert CM.com 2 miljoen euro in het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde fintech-bedrijf. De investering stelt Phos in staat om uit te breiden naar de VS en nieuwe medewerkers aan te trekken in zijn ontwikkelingsteam.

Met SoftPOS kunnen handelaren hun Android-apparaat (PDA, smartphone of tablet) eenvoudig omzetten in een veilige betaalterminal. Er zijn geen extra dure hardware of onderhoudscontracten nodig.

Betalen via SoftPOS is eenvoudig: klanten hebben een kaart of – als ze betalen met Apple Pay of Google Pay – een telefoon achterop het Android-apparaat van de handelaar. In tegenstelling tot andere marktspelers ondersteunt de app van CM.com met de technologie van Phos ook betalingen boven de € 50. Klanten kunnen veilig hun pincode invoeren op het apparaat van de handelaar of de betaling goedkeuren via Apple Pay of Google Pay. De applicatie voldoet aan de hoogste veiligheidsnormen van VISA en Mastercard. Dit leidt tot minder contant geld, snellere en veiligere betalingen.

Omdat deze technologie perfect past bij de evenementen- en hospitalitysector, zal CM.com SoftPOS gebruiken tijdens de komende Nederlandse Grand Prix. Hierdoor kan dit evenement het eerste cashless-evenement op deze schaal zijn. SoftPOS is schaalbaar en wereldwijd relevant voor alle sectoren. Verschillende kassasoftwarebedrijven hebben de app van CM.com al geïntegreerd om grote winkelketens te helpen bij hun zoektocht naar het doorbreken van wachtrijen. Met de app kunnen vertegenwoordigers de betalingen ter plaatse in de gangpaden uitvoeren. Naast de sectoren retail, horeca en evenementen zien we volop kansen voor taxichauffeurs of bezorgdiensten.

Jeroen van Glabbeek (foto), CEO CM.com: “Mobiel betalen heeft de toekomst nu we op weg zijn naar een geldloze samenleving. Dankzij de samenwerking met Phos en onze drive om te innoveren, kunnen we een mobiele betaaloplossing bieden die betaalbaar, gebruiksvriendelijk en daardoor toegankelijk is voor handelaars van elke omvang. SoftPOS vereenvoudigt het betalingsproces, niet alleen voor handelaren maar ook voor hun klanten, stimuleert contactloze en mobiele betalingen en zal de betalingsmarkt ontwrichten. Het marktpotentieel van SoftPOS is enorm, zoals blijkt uit de recente overname van Mobeewave door Apple. ”

Na de overname van POS betaling acceptatie platform PayPlaza maart 2021, het partnerschap en investeringen in Phos is een volgende stap voor CM.com te bieden omnichannel communicatie en betalingen oplossingen van één enkel platform.