Wouter Hoeffnagel - 23 augustus 2021

Amac leidt werknemers via interne opleiding op tot manager

Amac leidt werknemers via interne opleiding op tot manager image

Op de foto: Links bedenker van A-Factor Roelof de Rijk, rechts storemanager van Amac The Wall Daniël de Graaf

Apple Premium Reseller Amac organiseert dit jaar het interne talentenprogramma A-Factor. Het bedrijf wil hiermee onder zijn personeelsleden talent vinden. Zij worden via een opleidingsprogramma klaargestoomd om hun eigen winkel te runnen.

Met 50 winkels en 650 personeelsleden is Amac de grootste reseller van Apple-producten in Nederland. Net als andere retailers heeft Amac grote moeite goede floor- en storemanagers te vinden. Met het talentenprogramma A-Factor wordt binnen het eigen personeelsbestand gezocht naar mensen die hier geschikt voor zijn. Het mes snijdt aan twee kanten: getalenteerd personeel kan doorgroeien en heeft voor langere tijd een uitdagende baan, terwijl Amac precies weet wat talentvol personeel kan en op welke gebieden ze zich nog moeten ontwikkelen.

Talent ontdekken en ontwikkelen

“Een paar jaar geleden realiseerden we ons dat we al hartstikke veel talent in huis hebben, je moet ze alleen de kans geven het te ontdekken en verder te ontwikkelen”, aldus Roelof de Rijk, commercieel directeur van Amac en bedenker van het programma. “Hiermee investeren we in de managers van morgen en binden we ambitieuze mensen voor langere tijd aan ons bedrijf.” Op dit moment werken zes storemanagers bij Amac die de afgelopen jaren het programma succesvol doorliepen.

“Het is een enorm intensief programma, dus zeker niet iedereen is er geschikt voor”, licht De Rijk toe. “Tien tot twaalf mensen volgen tien maanden lang gemiddeld één dag per week het programma, het is een soort snelkookpan. Via modules over bijvoorbeeld leiderschapsontwikkeling en twee stages in winkels worden ze klaargestoomd om uiteindelijk hun eigen winkel te leiden. En in de tussentijd werken ze ook nog gewoon.” De opdrachten die de cursisten tijdens hun stages krijgen zijn op maat gemaakt, gebaseerd op hun behoeften.

Programma start na zomervakantie

Sinds dit jaar is MyTalentBoard bij de A-Factor betrokken. De Rijk: “Zij zijn gespecialiseerd in het ontdekken en ontwikkelen van talent bij mensen. Er waren deze editie 25 aanmeldingen, die allemaal door MyTalentBoard gescreend zijn. Aan de hand van het profiel dat daar uitkwam, twee gesprekken en een pitch hebben we twaalf mensen geselecteerd die na de zomervakantie het programma gaan volgen.”

Daniël de Graaf (28) rondde bijna vier jaar geleden het programma af en is nu storemanager van de flagshipstore van Amac in The Wall in Utrecht. “De A-Factor is perfect voor mensen die zichzelf verder willen ontwikkelen. Het was de beste investering in mezelf die ik ooit heb gedaan.” Hoewel Daniël veel leerde van het programma en er zelfs vrienden aan overhield, werd hij ook gedwongen om kritisch te zijn op zichzelf. “Je moet wel van een uitdaging houden en er klaar voor zijn”, zegt hij. “Omdat ik nog weinig ervaring had heb ik eerst nog even in onze winkel in Gouda gewerkt om mezelf nog wat verder te ontwikkelen. Daarna werd onze grootste winkel míjn winkel. Dat ons hoofdkantoor hier ook zit was wel even wennen. Het management loopt elke dag meerdere keren langs of door mijn winkel.”