Redactie - 06 augustus 2021

Dataiku haalt 400 miljoen dollar op om ‘Everyday AI’ mogelijk te maken

Dataiku haalt 400 miljoen dollar op om ‘Everyday AI’ mogelijk te maken image

Van origine Franse startup nu gewaardeerd op 4,6 miljard dollar

Tiger Global leidt de investeringsronde met deelname van onder andere ICONIQ Growth, CapitalG, Snowflake Ventures, Insight Partners, FirstMark Capital

Dataiku, 's werelds leidende platform voor Everyday AI, heeft een kapitaalinjectie van 400 miljoen dollar opgehaald in een Series E-investeringsronde onder leiding van Tiger Global, en met deelname van verschillende bestaande investeerders, waaronder ICONIQ Growth, CapitalG, FirstMark Capital, Battery Ventures, Snowflake Ventures en Dawn Capital. Ook hebben nieuwe investeerders zich aangesloten waaronder Insight Partners, Eurazeo, Lightrock en Datadog CEO Olivier Pomel. Dit kapitaal, dat de waardering van het bedrijf op 4,6 miljard dollar brengt, ondersteunt de missie van Dataiku om het gebruik van data te organiseren en zo uitzonderlijke bedrijfsresultaten te behalen.

Dataiku, opgericht in 2013, stelt meer dan 450 bedrijven wereldwijd in staat om één end-to-end platform te gebruiken voor het ontwerpen, implementeren en beheren van AI- en analytics-toepassingen. Dataiku gelooft dat elk bedrijf succesvol kan zijn met ‘Everyday AI’. Dataiku levert vooraf gebouwde componenten en zorgt waar mogelijk voor automatisering om processen te stroomlijnen. Bovendien faciliteert het bedrijf consistente beheer- en governance-opties voor verschillende teams en projecten om transparante, repeterende en schaalbare AI-analyseprogramma’s mogelijk te maken.

"Organisaties die Dataiku gebruiken, maken hun mensen beter - ongeacht of ze technisch geschoold zijn en in code werken of aan de zakelijke kant bijdragen met low- of no-code. Hierdoor zijn ze in staat om dagelijks betere beslissingen te nemen aan de hand van data”, zei Florian Douetteau, mede-oprichter en CEO van Dataiku. “Deze financieringsronde is een bewijs dat ‘Everyday AI’ de toekomst is en we zijn blij dat we nog veel meer bedrijven kunnen helpen de voordelen van AI te realiseren."

“We zien dat het uitvoeren van een AI-strategie, waarbij data een onderdeel is van de dagelijkse bedrijfsvoering, grote impact kan hebben op organisaties in alle sectoren en van alle bedrijfsgroottes. Dataiku is goed gepositioneerd om grote bedrijven te blijven helpen bij het waarmaken van dit potentieel door zowel de kracht van de technologie als het team”, zegt John Curtius, Partner bij Tiger Global. "We zijn verheugd om met onze voortdurende investeringen deel uit te maken van hun missie om data en AI te systematiseren.”

"Snowflake en Dataiku willen allebei data science-workflows vereenvoudigen en de mogelijkheden van geavanceerde analytics voor bedrijven wereldwijd ontsluiten”, zegt Stefan Williams van Snowflake Ventures. "Als vertrouwde partner hebben we gezamenlijke oplossingen geïmplementeerd bij tientallen gemeenschappelijke klanten. We zijn er trots op dat we via Snowflake Ventures letterlijk investeren in het toekomstige succes."

“Sinds de oprichting in 2013, toen het bedrijf het voortouw nam om AI te democratiseren, is Dataiku een pionier in enterprise AI.”, zegt Derek Zanutto, algemeen partner bij CapitalG. “Nu bedrijven steeds meer vertrouwen op AI om hen te helpen bij het nemen van dagelijkse beslissingen met behulp van data, is het aanbod van Dataiku in relevantie toegenomen voor grote bedrijven wereldwijd."

“We waren echt onder de indruk van hoe Dataiku iedereen in grote organisaties in staat stelt om AI en data te benutten en impact te maken,” zegt Teddie Wardi, Managing Director bij Insight Partners. “Dataiku levert uitstekend werk door een steeds groter groeiend internationaal klantenbestand te helpen data te gebruiken voor alles van strategische transformatie tot dagelijkse werkzaamheden. Wij kijken uit naar wat de toekomst in petto heeft voor Dataiku.”

“We zijn verheugd om Dataiku te kunnen ondersteunen, omdat we geloven dat er door de koppeling tussen data en een hogere acceptatie van AI een eenvoudigere en sterkere samenwerking tussen verschillende teams binnen een organisatie ontstaat”, zegt Yann du Rusquec, partner bij Eurazeo. “Dit is precies de belofte van Dataiku en we kijken ernaar uit om Florian en zijn team te helpen bij het versterken van de leidende positie van het bedrijf wereldwijd.”

+++++

Over Dataiku

Dataiku is ‘s werelds leidende platform voor ‘Everyday AI’, dat het gebruik van data organiseert voor exceptionele resultaten. Meer dan 450 bedrijven in verschillende sectoren, van het bank- en verzekeringswezen tot pharmaceutische bedrijven, industrie en retail, zetten Dataiku in om hun mensen beter te maken door ze de mogelijkheid te geven om betere beslissingen te maken aan de hand van data.

Dataiku is opgericht in 2013 en wordt sindsdien geprezen door branche-analisten om zijn voortrekkersrol bij de democratisering van AI. Het bedrijf heeft recentelijk 100 miljoen dollar opgehaald in een Series D-financieringsronde in 2020 en heeft het team uitgebreid tot meer dan 750 medewerkers wereldwijd. Dataiku werd in 2019 en 2020 genoemd in de Forbes Cloud 100 en in de Forbes AI 50 in 2020 en 2021. Silicon Republic noemde Dataiku eind 2020 een van de "7 data science-start-ups die AI en analyse opschudden", en CB Insights noemde Dataiku na de AI 100 in 2021 als een van de meest innovatieve startups. Dataiku wordt consequent genoemd op ‘best companies to work for’-lijsten, inclusief lijsten van Forbes en Inc.