Citrix: leidinggevenden snappen niet wat digital natives drijft

05-08-2021 | door: Martijn Kregting

Citrix: leidinggevenden snappen niet wat digital natives drijft

Er ontstaat op de werkvloer een kloof in verwachtingen en drijfveren tussen digital natives van de generaties Y en Z en hun leidinggevenden. Dit stelt Citrix op basis van recent onderzoek. Zakelijke leiders blijken volges deze studie de prioriteiten van jongere professionals niet altijd goed in te schatten. De verschillen zijn vooral terug te vinden in de gebruikte technologie en de werkcultuur.

De digital natives van de generaties Y (1981-1996) en Z (geboren na 1997) zijn opgegroeid in een volledig digitale wereld. Zij maken inmiddels een groot deel uit van de beroepsbevolking - bij elkaar zo’n 5,9 miljoen volwassenen. Dat maakt het belangrijk om te begrijpen wat hen drijft, aldus 'The Born Digital Effect'. Zijn het smartphone-junkies die verslaafd zijn aan ‘instant voldoening’? Zijn het nieuwe patatgeneraties of juist prestatiegeneraties?

Meeste digital natives gebruiken BYOD-constructies

De generatiekloof begint al bij technologiegebruik, met grote verschillen tussen Gen Y en Gen Z en hun leidinggevenden. Zo geeft 80 procent van de digital natives aan BYOD-constructies te gebruiken, waarbij ze op eigen deviceswerken. Slechts 7 procent van leidinggevenden doet dit ook. Ook gebruikt 78 procent van de digital natives instant messaging apps zoals WhatsApp, tegenover 16 procent van de leidinggevenden. Digital natives zetten ook vaker social media in voor hun werk (64%), maar dat is niet veel meer dan de leidinggevenden (53%).

83 procent van de ondervraagde leidinggevenden denkt dat digital natives graag nieuwste technologische snufjes op de werkplek wensen. Maar slechts 60 procent van de digital natives geeft dit ook echt aan. Digital natives zijn ook niet op zoek naar vrijblijvendheid. Wat ze vooral willen, is stabiliteit en baanzekerheid (80%). Het liefst in een baan die voldoening geeft (84%) en met een goede werkrelatie met hun manager (84%).

Aan de andere kant valt een traditionele werkweek niet in de smaak. Ruim een kwart (26%) van de digital natives geeft de voorkeur aan een vierdaagse werkweek. 18 procent vindt het prima om vijf dagen per week van 9 tot 5 te werken, maar 21 procent wil graag zelf hun begin- en eindtijden bepalen.

Uiteenlopende verwachtingen over hybride werken

Leidinggevenden willen graag dat een werkweek - ongeacht of het vier of vijf dagen is - op kantoor wordt doorgebracht. Zij denken dat digital natives dit met hen eens zijn. 32 procent meent dat digital natives fulltime op kantoor willen werken, 44 procent ziet een hybride model voor zich waarin iedereen overwegend op kantoor werkt. Van de digital natives wil 94 procent echter niet full-time terug naar kantoor. 28 procent wil volledig thuiswerken, 29 procent vindt een hybride werkmodel prima - maar wel overwegend thuis.

De onderzoeksresultaten zijn volgens Citrix een duidelijk signaal voor organisaties: zij moeten de rol van het kantoor opnieuw vormgeven om aan de behoeften van het Gen Y en Gen Z te voldoen. Doen Nederlandse organisaties dit niet, dan lopen ze veel winst mis: de economische modellering in het The Born Digital Effect wijst uit dat digital natives wereldwijd in potentie goed zijn voor ruim 1,5 biljoen euro extra bedrijfswinst.

Door de bedrijfscultuur beter in te stellen op de behoeften van digital natives, zorgen organisaties dus niet alleen voor productiever en gelukkiger personeel, maar kunnen ze ook flinke bedrijfsgroei realiseren.

Terug naar nieuws overzicht