LG boekt hoogste kwartaalomzet ooit, einde van mobiele divisie

31-07-2021 | door: Martijn Kregting

LG boekt hoogste kwartaalomzet ooit, einde van mobiele divisie

LG Electronics heeft haar hoogste kwartaalomzet ooit gerealiseerd. De wereldwijde geconsolideerde omzet van 17,11 biljoen KRW (15,26 miljard USD) steeg met 48,4 procent ten opzichte van het tweede kwartaal een jaar geleden. De bedrijfswinst over het tweede kwartaal van 2021 groeide met 65,5 procent ten opzichte van vorig jaar tot 1,11 biljoen KRW (992,08 miljoen USD).

De resultaten van LG Mobile Communications Company, dat eind juli officieel wordt opgeheven, worden beschouwd als stopgezette activiteiten en worden niet langer opgenomen in de kwartaalresultaten. LG besloot eerder dit jaar te stoppen met de verkoop van mobiele devices, toen verkoop van de tak niet lukte.

LG Vehicle Component Solutions

De LG Vehicle Component Solutions Company realiseerde in het tweede kwartaal een omzet van 1,88 biljoen KRW (1,68 miljard dollar), 106,5 procent meer dan in dezelfde periode van 2020. Dit was mede het gevolg van de herstellende autosector en de toegenomen vraag naar elektrische voertuigen (xEV ) onderdelen.

Het bedrijfsonderdeel leed een operationeel verlies van KRW 103,20 miljard (USD 92,01 miljoen) doordat de prijs van auto-halfgeleiders tijdens het kwartaal sterk steeg. Gebruikmakend van haar expertise op het gebied van geavanceerde elektrische voertuigcomponenten, werd deze week de eerder aangekondigde joint venture van LG met Magna International, een nieuw bedrijf genaamd LG Magna e-Powertrain, officieel gelanceerd.

LG Business Solutions

De LG Business Solutions Company boekte in het tweede kwartaal een omzet van KRW 1,69 biljoen (USD 1,50 miljard), een solide stijging van 28,9 procent ten opzichte van een jaar geleden, grotendeels gedreven door een aanhoudend sterke vraag naar pc's, monitoren en het geleidelijke herstel van digital signage en hotel-tv's.

Het bedrijfsresultaat daalde echter tot KRW 61,70 miljard (USD 55,01 miljoen) vanwege de hogere prijs van belangrijke componenten zoals lcd-panelen en zonnewafers. Plannen voor winstgevende groei in het tweede halfjaar hangen af van aanhoudend herstel van de B2B-markt, in combinatie met het stabiliseren van de aanvoer van belangrijke componenten en het actief verlagen van de kosten.

Content goed voor forse winst

Ook met content scoort LG goed. De LG Home Entertainment Company groeide in het tweede kwartaal tot KRW 4,04 biljoen (3,60 miljard dollar), een aanzienlijke stijging van 79,1 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijfsresultaat steeg tot KRW 333,50 miljard (USD 297,35 miljoen), een stijging van 216,4 procent jaar-op-jaar dankzij de groeiende populariteit van premium OLED-tv-producten en het herstel van de wereldwijde tv-markt, die vorig jaar negatief werd beïnvloed door sluiting van winkels.

De LG Home Appliance & Air Solution Company rapporteerde in het tweede kwartaal een omzet van 6,81 biljoen KRW (6,08 miljard dollar), een stijging van 32,1 procent ten opzichte van het tweede kwartaal een jaar geleden. De bedrijfswinst steeg met 6,8 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van vorig jaar tot KRW 653,60 miljard (USD 582,75 miljoen), voornamelijk dankzij sterkere verkopen in markten buiten Zuid-Korea en verbeterd resourcebeheer.

Terug naar nieuws overzicht